Megane II Handtag justering förarstol
Moderator: Forumpolisen
Megane II Handtag justering förarstol
Hej, jag är ny här och nybliven ägare till en Megane II CC 2005.
"Någon" har lyckats bryta av handtaget till höjdjusteringen på förarstolen (för visst är det den som sitter på stolens främre vänstra hörn?)
Har något bytt ett sådant ( = är det byngligt?) och var får jag tag på ett nytt/annat?
En annan sak: jag saknar vinterhjul till den, måste det vara 16" eller funkar även 15"?
En del bilar har ju stora bromsar som kräver en viss hjulstorlek.
Så, om någon har en uppsättning hyfsade vinterhjul som passar på min bil, hör av er!
"Någon" har lyckats bryta av handtaget till höjdjusteringen på förarstolen (för visst är det den som sitter på stolens främre vänstra hörn?)
Har något bytt ett sådant ( = är det byngligt?) och var får jag tag på ett nytt/annat?
En annan sak: jag saknar vinterhjul till den, måste det vara 16" eller funkar även 15"?
En del bilar har ju stora bromsar som kräver en viss hjulstorlek.
Så, om någon har en uppsättning hyfsade vinterhjul som passar på min bil, hör av er!
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Grattis! Trevlig och snygg bil.
Höjdjusteringsspaken: Kolla med en skrot eller köp från renaulthandlaren, lär väl finnas som reservvdel. Är det bökigt att byta, byt hela stolen
Vinterdäck: 15" passar nog om 15" varit standard på Megane II. men 15" kan se lite fjuttigt ut .
Höjdjusteringsspaken: Kolla med en skrot eller köp från renaulthandlaren, lär väl finnas som reservvdel. Är det bökigt att byta, byt hela stolen
Vinterdäck: 15" passar nog om 15" varit standard på Megane II. men 15" kan se lite fjuttigt ut .
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Tack!Stymie wrote:Grattis! Trevlig och snygg bil.
Höjdjusteringsspaken: Kolla med en skrot eller köp från renaulthandlaren, lär väl finnas som reservvdel. Är det bökigt att byta, byt hela stolen
Vinterdäck: 15" passar nog om 15" varit standard på Megane II. men 15" kan se lite fjuttigt ut .
Blir nog svårt att hitta en likadan stol, jag har rött skinn i min bil.
Återstår då att byta handtaget. Kanske ligger det nånstans i bilen, har inte hunnit gå igenom hela bilen än. Möjligen går det då att reparera med nån plastisk metall.
Annars återstår handlaren.
Ja, det gör inget med fjutthjul på vintern (fast kapslar ska på i vart fall..)
Bara de går på, vet ju inte om det måste vara 16" pga bromsarna fram.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Kanske kontakta någon här:
https://www.thingiverse.com/search/page ... 424374d462
Om det finns Megane II med 15" som standard så passar de på din bil.
https://www.thingiverse.com/search/page ... 424374d462
Om det finns Megane II med 15" som standard så passar de på din bil.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Intressant!Stymie wrote:Kanske kontakta någon här:
https://www.thingiverse.com/search/page ... 424374d462
Om det finns Megane II med 15" som standard så passar de på din bil.
Har fått tag på däck nu, 16". Känns som de behövs, snö och rusk idag..
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej! Har 15" vinterhjul på både kombin o cabben(ser ofta beg. kompatibla 4/100 hjul till salu ,många 16" som du ju nu fick tag på). Har också en 05:a cc sen 1,5 år. Den hade haft många ägare(13) så jag tyckte den behövde någon som kunde ge lite kärlek(halvt renov.objekt). Jag hade ju "övat" i 10 år på kombin, så jag hade väl en skaplig bild av saker o ting.
Började med att låta lacka om trösklarna med "coating"i samma nyans(pga ytrost på h.sida vilket vad jag vet inte är vanligt på dessa. Monterade därefter stänkskydd för att minska hjulsprutet(hittade på brittisk ebay, skickades från Polen). En yttre drivknut blev bytt förra sommaren(drivknutarna är rätt vanliga, det karakteristiska klickandet vid sväng). Håll koll på att gummibälgarna sitter fast/är hela. Fjäderbrott fram förekommer(råkat ut för på kombin också), höger sida var av långt ner mot skålen så där hade jag tur. Den bytte jag förra hösten. Nästa projekt blev att få vänster bakruta att hänga med i nedcabbningssekvensen. Fönsterhissregulatorerna är vanligt att de blir fuktskadade(oxå bytt på kombin fram).
Cabbens regulatorer har en högre "version" och säljs ej lösa som reservdel och är ofta bortplockade på skrotobjekten. Då kan det löna sig att renovera befintliga, jag skickade båda bak till ett företag i nordöstra England som renoverar och "bakar in" kretskortet för bättre fuktresistens(fick tillbaks på en knapp vecka).Nästa grej var att jag ville ha ett "riktigt" reservhjul, men som fick plats "helt" under durken. Köpte därför ett nödhjul på skroten till en Nissan Note, detta är däremot för litet för bromsoket fram vilket löstes med en spacer. Bromsskivorna bak va ganska tunna/spåriga och när beläggen tog slut bytte jag skivorna(med ipressade lager) i somras. Kommande projekt, ena parkeringsljuset glappar, ska byta kablaget till T10-lampan. Programmera bort hjulsensorerna(mitt diagnosinstrument klarar inte det,kräver CLIP eller dyrt tredjeparts). Har diverse oljud jag försöker lokalisera, när motorn är kall så vibrerar instrumentpanelen oskönt(grenrör, motorfäste, skruvar som sitter dåligt bakom???) eller helt enkelt pga cab? Samt diverse gnek från taket bak(uppcabbad).Smörjer här o där men det fortsätter gneka, går att lösa genom att cabba ner
Tändningslåset hade förra ägaren redan bytt(se andra trådar om det,Dennis i Ålem som kan fixa tex). Jaha, hoppas du orkade läsa Annars en kul sommarbil(&vinter), och mycket cab för pengarna med bra rostskydd(min högra tröskel undantagen, ägarrelaterat?). Förresten, spaken till stolen är intakt på båda bilarna. Det däremot, måste ju finnas många på skrotarna. Som du ev. ser i min signatur så är jag också på Öland(sommaren mest), håller till i Grankulla en bit norrut. God jul
Började med att låta lacka om trösklarna med "coating"i samma nyans(pga ytrost på h.sida vilket vad jag vet inte är vanligt på dessa. Monterade därefter stänkskydd för att minska hjulsprutet(hittade på brittisk ebay, skickades från Polen). En yttre drivknut blev bytt förra sommaren(drivknutarna är rätt vanliga, det karakteristiska klickandet vid sväng). Håll koll på att gummibälgarna sitter fast/är hela. Fjäderbrott fram förekommer(råkat ut för på kombin också), höger sida var av långt ner mot skålen så där hade jag tur. Den bytte jag förra hösten. Nästa projekt blev att få vänster bakruta att hänga med i nedcabbningssekvensen. Fönsterhissregulatorerna är vanligt att de blir fuktskadade(oxå bytt på kombin fram).
Cabbens regulatorer har en högre "version" och säljs ej lösa som reservdel och är ofta bortplockade på skrotobjekten. Då kan det löna sig att renovera befintliga, jag skickade båda bak till ett företag i nordöstra England som renoverar och "bakar in" kretskortet för bättre fuktresistens(fick tillbaks på en knapp vecka).Nästa grej var att jag ville ha ett "riktigt" reservhjul, men som fick plats "helt" under durken. Köpte därför ett nödhjul på skroten till en Nissan Note, detta är däremot för litet för bromsoket fram vilket löstes med en spacer. Bromsskivorna bak va ganska tunna/spåriga och när beläggen tog slut bytte jag skivorna(med ipressade lager) i somras. Kommande projekt, ena parkeringsljuset glappar, ska byta kablaget till T10-lampan. Programmera bort hjulsensorerna(mitt diagnosinstrument klarar inte det,kräver CLIP eller dyrt tredjeparts). Har diverse oljud jag försöker lokalisera, när motorn är kall så vibrerar instrumentpanelen oskönt(grenrör, motorfäste, skruvar som sitter dåligt bakom???) eller helt enkelt pga cab? Samt diverse gnek från taket bak(uppcabbad).Smörjer här o där men det fortsätter gneka, går att lösa genom att cabba ner
Tändningslåset hade förra ägaren redan bytt(se andra trådar om det,Dennis i Ålem som kan fixa tex). Jaha, hoppas du orkade läsa Annars en kul sommarbil(&vinter), och mycket cab för pengarna med bra rostskydd(min högra tröskel undantagen, ägarrelaterat?). Förresten, spaken till stolen är intakt på båda bilarna. Det däremot, måste ju finnas många på skrotarna. Som du ev. ser i min signatur så är jag också på Öland(sommaren mest), håller till i Grankulla en bit norrut. God jul
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej Anders,
Tack för intressant läsning! Jag får hoppas att min klarar sig undan såna där el-hyss, men tack för tipset om renovering av eldosor.
De brukar vara snordyra som nya, men hyfsat billiga att få fixade. (om man hittar firmorna som gör det)
Ja, Dennis har ju hållit på med Renault sedan Hedenhös, finns nog inget som han inte känner till om dem.
Reservhjul fanns inget i min, det såg jag. Jag tänkte "Punkaspray", men de räcker ju inte till i alla lägen förstås. De såldes utan reservhjul?
Det enda som jag vet inte funkar är ena skyltbelysningen, och ena nyckeldosan som sagt.
>> Däremot har jag reagerat på att motorn "går hårt", den låter rått på tomgång. I min C5 är den nästan ljudlös på tomgång. (som har samma storlek på motor)
Är det kanske typiskt för 2-litern i Megane?
>> Nånstans skorrar avgassystemet mot i vissa lägen (typ, just när man kör igång), tänkte ta upp den på en lyft och dra lite och försöka se vart det lägger sig mot.
Annars är det faktiskt inte mycket gnek eller gnissel, bilen har inte gått 15.000 ännu. Det kanske hjälper till.
Förardörren ska justeras lite, den stänger lite osnyggt nu. (inget glapp i gångjärn)
>> Jag kan också förnimma en liten doft av kylarvätska under huven, har inte hunnit titta mer på det än. Man ser ju inget för alla kåpor...
Det är i vart fall ingen syndaflod, har kört 20 mil utan bekymmer, och kylarvätska känns ju lätt igen på doften, behövs inte många droppar innan man känner det.
Gamla bilar har ju alltid lite småfix, så är det bara.
Jaså? Grankulla? Trevligt!
Då kör du förbi mitt på vägen, jag bor 5 km från bron på väg norrut.
Förresten har jag bott (i veckorna) i Sumpan, uppe vid Tornparken.
Tack detsamma!
Tack för intressant läsning! Jag får hoppas att min klarar sig undan såna där el-hyss, men tack för tipset om renovering av eldosor.
De brukar vara snordyra som nya, men hyfsat billiga att få fixade. (om man hittar firmorna som gör det)
Ja, Dennis har ju hållit på med Renault sedan Hedenhös, finns nog inget som han inte känner till om dem.
Reservhjul fanns inget i min, det såg jag. Jag tänkte "Punkaspray", men de räcker ju inte till i alla lägen förstås. De såldes utan reservhjul?
Det enda som jag vet inte funkar är ena skyltbelysningen, och ena nyckeldosan som sagt.
>> Däremot har jag reagerat på att motorn "går hårt", den låter rått på tomgång. I min C5 är den nästan ljudlös på tomgång. (som har samma storlek på motor)
Är det kanske typiskt för 2-litern i Megane?
>> Nånstans skorrar avgassystemet mot i vissa lägen (typ, just när man kör igång), tänkte ta upp den på en lyft och dra lite och försöka se vart det lägger sig mot.
Annars är det faktiskt inte mycket gnek eller gnissel, bilen har inte gått 15.000 ännu. Det kanske hjälper till.
Förardörren ska justeras lite, den stänger lite osnyggt nu. (inget glapp i gångjärn)
>> Jag kan också förnimma en liten doft av kylarvätska under huven, har inte hunnit titta mer på det än. Man ser ju inget för alla kåpor...
Det är i vart fall ingen syndaflod, har kört 20 mil utan bekymmer, och kylarvätska känns ju lätt igen på doften, behövs inte många droppar innan man känner det.
Gamla bilar har ju alltid lite småfix, så är det bara.
Jaså? Grankulla? Trevligt!
Då kör du förbi mitt på vägen, jag bor 5 km från bron på väg norrut.
Förresten har jag bott (i veckorna) i Sumpan, uppe vid Tornparken.
Tack detsamma!
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej igen
*Gällande reservhjul så hade jag en sån där svart frigolitform under durken med diverse fack för däribland förmodad punkaspray(inget kvar). Antar att de såldes endast med punkaspray. Ett fullstort reservhjul får ju plats men inkräktar ngt på utrymmet och har inte sett att det finns original nödhjul.
*Skyltbelysningen(om det inte är lampan) så hade jag problem på kombin(om samma konstruktion), se i denna tråd:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 869#p78869
*Att motorn "går hårt" Kan det vara en 2.0 sugis? Dennis skrev inför mitt köp följande om motorerna:
"Turbomotorn är den bästa mekaniskt sett. har dock haft ngr som spridarna strulat på. De andra har vvt drev som är känsliga för oljekvalitén.
När vvtdrevet är kass så skrammlar 1,6 vid första start för dagen.
2,0 sugis låter diesel vid tomgång när motorn är helt varm".
*Kylvätskedoft? kan också tycka att det doftar lätt glykol ibland, men om inget synligt läckage finns bör det inte vara så farligt.
Kom på några till grejer med min, milen på kamremmen är OK men åren har "gått över".
Funderar hur jag ska göra till i vår. AC:n funkar inte. Testade att få den påfylld förra sommaren men gissar att det läcker ut. Kondensorn är vanligt fel enligt uppgift. Ingen prio på en cab, lösning=cabba ner Jaha, Tornparken i Sumpan? Jag bor precis nedanför. Men skulle gärna vara mer på Öland
*Gällande reservhjul så hade jag en sån där svart frigolitform under durken med diverse fack för däribland förmodad punkaspray(inget kvar). Antar att de såldes endast med punkaspray. Ett fullstort reservhjul får ju plats men inkräktar ngt på utrymmet och har inte sett att det finns original nödhjul.
*Skyltbelysningen(om det inte är lampan) så hade jag problem på kombin(om samma konstruktion), se i denna tråd:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 869#p78869
*Att motorn "går hårt" Kan det vara en 2.0 sugis? Dennis skrev inför mitt köp följande om motorerna:
"Turbomotorn är den bästa mekaniskt sett. har dock haft ngr som spridarna strulat på. De andra har vvt drev som är känsliga för oljekvalitén.
När vvtdrevet är kass så skrammlar 1,6 vid första start för dagen.
2,0 sugis låter diesel vid tomgång när motorn är helt varm".
*Kylvätskedoft? kan också tycka att det doftar lätt glykol ibland, men om inget synligt läckage finns bör det inte vara så farligt.
Kom på några till grejer med min, milen på kamremmen är OK men åren har "gått över".
Funderar hur jag ska göra till i vår. AC:n funkar inte. Testade att få den påfylld förra sommaren men gissar att det läcker ut. Kondensorn är vanligt fel enligt uppgift. Ingen prio på en cab, lösning=cabba ner Jaha, Tornparken i Sumpan? Jag bor precis nedanför. Men skulle gärna vara mer på Öland
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej Anders,
Ja, det ligger en sån där frigolithistoria i skuffen, fantastiskt nog finns "nyckeln" till navkåporna med. Det är ju sånt som gärna försvinner med tiden.
Ena skyltbelysningen funkar, så jag gissar att det bara är lampan. Läste tråden, och såg om brustna kablar. Såna har man lagat några genom åren, de blir ju äldre och torrare, och till slut går de av. Bara att skarva i friska och mjuka kablar.
Ja, det är 2.0 sugis. Det är tydligen bara så att de låter så där. Skämmer lite tycker jag. Jag har en 2005 C5 med 2.0 sugmotor, den hörs inte in i bilen vid tomgång. När jag först köpt bilen trodde jag motorn stannat vid trafikljuset...
AC:n är svår att kolla vid denna tiden på året, men är inte så viktig, det är sant. Jag ska dock mäta trycket i den, och se om det är nåt tryck alls. Är den helt tom, så är det nåt stort (och dyrt...) fel. Är trycket bara lite lågt, så kan det räcka med att toppa upp med media.
Kör inte med kamrem som "gått över"...! Det kan kosta...
Jaså? Så nära? Kul!
Jag bodde på Bergsgatan, nära Fågelsången. (vackert namn på en gata)
Mvh, Mats
Ja, det ligger en sån där frigolithistoria i skuffen, fantastiskt nog finns "nyckeln" till navkåporna med. Det är ju sånt som gärna försvinner med tiden.
Ena skyltbelysningen funkar, så jag gissar att det bara är lampan. Läste tråden, och såg om brustna kablar. Såna har man lagat några genom åren, de blir ju äldre och torrare, och till slut går de av. Bara att skarva i friska och mjuka kablar.
Ja, det är 2.0 sugis. Det är tydligen bara så att de låter så där. Skämmer lite tycker jag. Jag har en 2005 C5 med 2.0 sugmotor, den hörs inte in i bilen vid tomgång. När jag först köpt bilen trodde jag motorn stannat vid trafikljuset...
AC:n är svår att kolla vid denna tiden på året, men är inte så viktig, det är sant. Jag ska dock mäta trycket i den, och se om det är nåt tryck alls. Är den helt tom, så är det nåt stort (och dyrt...) fel. Är trycket bara lite lågt, så kan det räcka med att toppa upp med media.
Kör inte med kamrem som "gått över"...! Det kan kosta...
Jaså? Så nära? Kul!
Jag bodde på Bergsgatan, nära Fågelsången. (vackert namn på en gata)
Mvh, Mats
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej igen Mats
Jag hittade en PDF som behandlar interiören och stolarna m.m. Nu är inte det aktiverat på min(våra?) profil/er att bifoga filer. Men googla på nedan så kan du testa att ladda hem den från träffarna du får (alt. återkom med din mailadress)
MR-365-MEGANE-7
mvh
Anders
Jag hittade en PDF som behandlar interiören och stolarna m.m. Nu är inte det aktiverat på min(våra?) profil/er att bifoga filer. Men googla på nedan så kan du testa att ladda hem den från träffarna du får (alt. återkom med din mailadress)
MR-365-MEGANE-7
mvh
Anders
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Tack Anders! Mycket bra tips, även om jag hoppas att inte behöva använda handböcker så mycket.. (man vill ju slippa krångel, menmen..)anlu wrote:Hej igen Mats
Jag hittade en PDF som behandlar interiören och stolarna m.m. Nu är inte det aktiverat på min(våra?) profil/er att bifoga filer. Men googla på nedan så kan du testa att ladda hem den från träffarna du får (alt. återkom med din mailadress)
MR-365-MEGANE-7
mvh
Anders
Ha en fin hJul och ett Gott Nytt MeganeÅr!
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
.
Jag hittade faktiskt handtaget till förarstolen i bilen! (hur jag nu kunde missa det...)
"Någon" stark person har lyckats bryta av metallstaget som handtaget sitter på, så jag får plocka isär stolen för att komma åt att svetsa staget.
Nåja, det är ingen ko på isen, det får bli framåt våren.
Hittade en bra bild på delen på nätet:
Jag hittade faktiskt handtaget till förarstolen i bilen! (hur jag nu kunde missa det...)
"Någon" stark person har lyckats bryta av metallstaget som handtaget sitter på, så jag får plocka isär stolen för att komma åt att svetsa staget.
Nåja, det är ingen ko på isen, det får bli framåt våren.
Hittade en bra bild på delen på nätet:
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Hej Mats o god fortsättning. Sedär! Då slapp du leta på skroten förutsatt att du lyckas svetsa ihop:et.
Vår cab är avställd men brukskombin behöver ju löpande underhåll(börjar närma sig 30' mil) Bytte nyss olja o beläggen bak, och fram är dom också på G. Sen är antennpackningen otät pga att gummit pulveriseras. Har fått tag på en ny packning från Tyskland, ska försöka lätta på innertaket längst bak. Dessutom har elslingorna till bakrutan slutat fungera vilket behövs så här års. Misstänker kabelstammen till bakluckan. När det gäller hjulstorlekar förresten. Köpte beg. 17" alufälgar(suttit på Scenic) i höstas. De ska på sikt vara till cabben, har dom på kombin nu.
Fick tag på dubbdäck 205/55/17(vanliga på passat m.fl) Om någon(andra smygraggare ) undrar så får dom plats och tar ej i. Drygt 10mm från fjäderskålen så det bör ju vara max storlek och förstås utanför rekommenderad dimension.
F ö, passerade dig på nyårsafton i blötsnöregnet. Var i stugan i Grankulla på nyårsafton första gången, inget strandväder direkt så här års men skön avkoppling. Och gröna vintrar underlättar ju att ta sig dit trots allt.
Vår cab är avställd men brukskombin behöver ju löpande underhåll(börjar närma sig 30' mil) Bytte nyss olja o beläggen bak, och fram är dom också på G. Sen är antennpackningen otät pga att gummit pulveriseras. Har fått tag på en ny packning från Tyskland, ska försöka lätta på innertaket längst bak. Dessutom har elslingorna till bakrutan slutat fungera vilket behövs så här års. Misstänker kabelstammen till bakluckan. När det gäller hjulstorlekar förresten. Köpte beg. 17" alufälgar(suttit på Scenic) i höstas. De ska på sikt vara till cabben, har dom på kombin nu.
Fick tag på dubbdäck 205/55/17(vanliga på passat m.fl) Om någon(andra smygraggare ) undrar så får dom plats och tar ej i. Drygt 10mm från fjäderskålen så det bör ju vara max storlek och förstås utanför rekommenderad dimension.
F ö, passerade dig på nyårsafton i blötsnöregnet. Var i stugan i Grankulla på nyårsafton första gången, inget strandväder direkt så här års men skön avkoppling. Och gröna vintrar underlättar ju att ta sig dit trots allt.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Ja, det får bli ett senare projekt, ta hem bilen och svetsa armen. Nu sitter jag bra, så det är ingen panik.
17" borde väl passa utan problem, de är ju inte så mycket större, kan bli snyggt. Sen behöver man ju inte överdriva...:
www.leibat.net/tienda/images/17RM2001[01].jpg
Jag var och visade CC:n på plåt/lackverkstaden i morse, ska lämna den på tisdag. Hoppas nu att de får bra färgpassning, röd lack är ju otacksam, blir gärna solblekt.
Min granne orsakade detta genom att köra mot min bil, bara en liten buckla och färgavskrap, men alldeles onödigt i vart fall. Trist.
Jaså, du passerade mitt? Hör av dig nästa gång, så får vi hälsa (och ta en garagekik...)
17" borde väl passa utan problem, de är ju inte så mycket större, kan bli snyggt. Sen behöver man ju inte överdriva...:
www.leibat.net/tienda/images/17RM2001[01].jpg
Jag var och visade CC:n på plåt/lackverkstaden i morse, ska lämna den på tisdag. Hoppas nu att de får bra färgpassning, röd lack är ju otacksam, blir gärna solblekt.
Min granne orsakade detta genom att köra mot min bil, bara en liten buckla och färgavskrap, men alldeles onödigt i vart fall. Trist.
Jaså, du passerade mitt? Hör av dig nästa gång, så får vi hälsa (och ta en garagekik...)
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Megane II Handtag justering förarstol
Jag ser att jag inte avslutade frågan om handtaget...
Jodå, jag skruvade loss stolen (det väger tungt!!) och lossade diverse kåpor och klädsel för att sedan svetsa spaken.
Den har en naturlig "försvagning (dumt gjort) , var inte många kvadratmillimeter i tvärsnitt.
Funkar utmärkt nu.
Btw: Lackeringsjobbet blev utmärkt, det är hart när omöjligt att se någon skifting mellan den gamla och nya lacken. Kul!
Jodå, jag skruvade loss stolen (det väger tungt!!) och lossade diverse kåpor och klädsel för att sedan svetsa spaken.
Den har en naturlig "försvagning (dumt gjort) , var inte många kvadratmillimeter i tvärsnitt.
Funkar utmärkt nu.
Btw: Lackeringsjobbet blev utmärkt, det är hart när omöjligt att se någon skifting mellan den gamla och nya lacken. Kul!
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05