Mycket märkligt el-fel i en Clio
Moderator: Forumpolisen
Mycket märkligt el-fel i en Clio
Detta gäller en Renault Clio -08.
Jag märkte för ett tag sedan att halvljuset ej stängde av sig självt när jag stängde av motorn och sedan några dagar tillbaka är det omöjligt att stänga av lampan. Hur jag än ställer omkopplaren på spaken. (Eller rättare sagt den enda som fungerar. Har inte bytt H7 lampan på den andra).
Och häromdagen då jag tankade var motorn helt död då jag skulle starta. Inte någonting fungerade och startmotorn försökte inte ens gå runt. Fick då starthjälp med kablar och då fungerade allt som det skulle. Dock så märker jag att det kommer ett brummande ljud någonstans ifrån i närheten av batteriet. Och bilen har efter det dött flera gånger efter jag stängt av motorn. Dock så går allt igång igen då jag tar bort minus kabeln och sätter tillbaka den, dock med det brummande ljudet som följd.
Så nu så får jag stänga av motorn, ta loss minuspolen varje gång jag stannar motorn och sätta tillbaka den då det är dags att starta bilen.
Brummandet kan komma från en stor svart enhet uppe till vänster om batteriet.
Några idéer?
Mvh
Jag märkte för ett tag sedan att halvljuset ej stängde av sig självt när jag stängde av motorn och sedan några dagar tillbaka är det omöjligt att stänga av lampan. Hur jag än ställer omkopplaren på spaken. (Eller rättare sagt den enda som fungerar. Har inte bytt H7 lampan på den andra).
Och häromdagen då jag tankade var motorn helt död då jag skulle starta. Inte någonting fungerade och startmotorn försökte inte ens gå runt. Fick då starthjälp med kablar och då fungerade allt som det skulle. Dock så märker jag att det kommer ett brummande ljud någonstans ifrån i närheten av batteriet. Och bilen har efter det dött flera gånger efter jag stängt av motorn. Dock så går allt igång igen då jag tar bort minus kabeln och sätter tillbaka den, dock med det brummande ljudet som följd.
Så nu så får jag stänga av motorn, ta loss minuspolen varje gång jag stannar motorn och sätta tillbaka den då det är dags att starta bilen.
Brummandet kan komma från en stor svart enhet uppe till vänster om batteriet.
Några idéer?
Mvh
Patric Eriksson
Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio
Låter som ett felande relä för halvljus automatik. Vet dock inte vart det sitter.Eson22 wrote:Detta gäller en Renault Clio -08.
Jag märkte för ett tag sedan att halvljuset ej stängde av sig självt när jag stängde av motorn och sedan några dagar tillbaka är det omöjligt att stänga av lampan. Hur jag än ställer omkopplaren på spaken. (Eller rättare sagt den enda som fungerar. Har inte bytt H7 lampan på den andra).
Och häromdagen då jag tankade var motorn helt död då jag skulle starta. Inte någonting fungerade och startmotorn försökte inte ens gå runt. Fick då starthjälp med kablar och då fungerade allt som det skulle. Dock så märker jag att det kommer ett brummande ljud någonstans ifrån i närheten av batteriet. Och bilen har efter det dött flera gånger efter jag stängt av motorn. Dock så går allt igång igen då jag tar bort minus kabeln och sätter tillbaka den, dock med det brummande ljudet som följd.
Så nu så får jag stänga av motorn, ta loss minuspolen varje gång jag stannar motorn och sätta tillbaka den då det är dags att starta bilen.
Brummandet kan komma från en stor svart enhet uppe till vänster om batteriet.
Några idéer?
Mvh
Skickat från min F8131 via Tapatalk
David Fareby, Skövde
Ägde en: Renault Clio Sport Tourer GT -15
Tidigare ägare av: Renault Espace -06 2.2 dci.
- Man glömmer aldrig sin första bil och sin första kvinna
Ägde en: Renault Clio Sport Tourer GT -15
Tidigare ägare av: Renault Espace -06 2.2 dci.
- Man glömmer aldrig sin första bil och sin första kvinna
Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio
Kolla jordningen av batteri och motorblock. Om det är lika som på vår Clio så går två svarta kablar från batteriets minuspol till chassi resp motorblock, lossa och gör rent! Kolla även att kontakterna är korrekt klämda. Måste ju inte vara det som är felet men jordfel ger luriga symptom!
//Göte J
//Göte J
Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio
Har du dragkrok så kolla även släpvagnskontakten. Kan bli mycket märkliga fel. Råkade ut för att halvljus inte gick att stänga av o då var det oxid i uttaget.
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Skickat från min E6653 via Tapatalk