*problem löst* Bromsarna är varma och tar dåligt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
impendill
Firstname: Kim
Surname: Sjögren

*problem löst* Bromsarna är varma och tar dåligt

Post by impendill »

Hej,

Jag har precis bytt bromsbelägg på höger bak på min Renault Scenic från 01.
Det var ganska krångligt och jag lyckades (misslyckades) pumpa ut kolven hela vägen så att den blev "lös" och så som jag uppfattade det hängde den bara kvar i damasken.

När jag senare fått dit nya belägg och fått allt på plats så provkörde jag och märkte då att bromsen tog väldigt dåligt samt att fälgen och oket blev väldigt varmt.

Skivan är väldigt sliten och jag brydde mig inte om att byta den eftersom att jag bara planerar att ha bilen året ut.

Har jag gjort något fel?
Jag upplever det som att fälgen blir mindre och mindre varm varje gång jag kör men det luktar metalliskt och känner jag på navet är det så varmt att jag bara kan hallå 2 sekunder typ.

Kan det ha kommit luft in i systemet när jag pumpade ut kolven så mycket?
Det kom lite olja ut men jag har svårt att säga om det var bromsvätska eller något typ av smörmedel vid kolven.

Tacksam för tips då det känns osäkert att köra utan helt fungerande bromsar.
Bromsen känns väldigt svampig.

Edit: Problemet är nu löst. Kolven var inte inskruvad helt. Det fattades typ 2 mm vilket gjorde att bromsbeläggen låg på.
Last edited by impendill on 14 Sep 2017, 11:33, edited 1 time in total.
Kim SJögren
impendill

Re: Bromsarna är varma och tar dåligt efter byte av belägg s

Post by impendill »

Jag lyckades lufta bromsen idag och då försvann problemet med att den kändes svampig och den bromsar som den ska.

Dock kvarstår problemet med att bromsen ligger på.

Hade av hjulet för att titta idag. Slår jag lite lätt med en klubba så släpper det och hjulet snurrar fritt. Dock så fastnar det igen så fort jag bromsar och bromsen lägger därmed på när jag kör.

Det är precis som att beläggen inte fjädrar tillbaka igen.
Vad kan det vara för fel?

Behöver oket bytas?
Kim SJögren
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Det kan vara stopp i bromsslangen. Ibland delar sig slangen inuti och skapar enkel väg för bromsvätskan, dvs bara ut till oket. När du då släpper på bromsen kan vätskan inte tappa tryck.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
impendill

Post by impendill »

Stymie wrote:Det kan vara stopp i bromsslangen. Ibland delar sig slangen inuti och skapar enkel väg för bromsvätskan, dvs bara ut till oket. När du då släpper på bromsen kan vätskan inte tappa tryck.
Jag förstår. Tack för tipset. Ska prova att lossa och se om jag kan hitta något där.

På min bil är det först rör fram till hjulupphängningen och sedan en slang och sedan rör igen.
Är det slangen däremellan du menar i så fall?

Problemet uppstår inte när jag drar och släpper handbromsen utan enbart när jag bromsar.

Den har kärvat lite tidigare men då bankade jag till oket lite med en klubba och det släppte.
Kim SJögren
Post Reply