Megane 2 fortsatt svårtstartad efter kamremsbyte och drev
Moderator: Forumpolisen
Megane 2 fortsatt svårtstartad efter kamremsbyte och drev
Hej!
Har som många andra haft problem med 1.6l bensinmotorn och knackande ventiler och svårtstartad till och från. Har snart bytt ut det mesta i givarväg kring motorn men det vill sig inte riktigt ändå.
För en dryg månad sedan fick vi möjlighet till ett "gratis" (annan historia) kamremsbyte och passade även på att byta VVT-drevet. På servicefirman sade se att låsverktyget inte gick in varpå de märkte att vid senaste kamremsbyte (3år sedan) hade markeringarna gått fel så det låg 1/2 kugg fel. Inget allvarligt menade man... Hade hoppats på bättre starter efter det men likväl så knackar det i ventilerna och motorn orkar inte hålla igång när det är ca +5c och kallare. Nämnvärt är att med motorvärmare fungerar det bättre!
Felkod P0010
Detta är bytt:
TDC givare och kontakt (6mån)
Vevaxelgivare (9mån)
Tändspolar (2år)
Stift (6mån)
VVT-solenoid/Magnetventil orginal(?) från Polen (2år)
Kamrem och VVT-drev (nyligen)
Starterna går till på följande sätt: Startmotorn drar upp varven till ca 1500 varefter det sjunker till 0 eller stannar på 750 varv 1-2 sek för att sedan hugga till och i bästa fall orka upp från 300-400varv. Det märkliga är att den är igång på 750 varv men bestämmer sig sedan för att lägga av!?
Som så många andra fungerar det bättre med varm motor än med kall, men det har väl med oljetrycket att göra. Hade hoppats att nytt drev skulle fixat det...
En sak som jag började fundera på är ifall oljefiltret kan spela in? Låter märkligt men starterna blev sämre efter oljebyte i höstas. Hade tidigare orginalfilter men bytte till "orginal-kvalitet" Bosch filter. RN0700 olja både före och efter.
Motorn går i alla fall jämnare vid tomgång nu. Tyckte mig kunna höra liiiite ventilknack även vid tomgång före bytet...
Vad säger expertisen?
Percy
Har som många andra haft problem med 1.6l bensinmotorn och knackande ventiler och svårtstartad till och från. Har snart bytt ut det mesta i givarväg kring motorn men det vill sig inte riktigt ändå.
För en dryg månad sedan fick vi möjlighet till ett "gratis" (annan historia) kamremsbyte och passade även på att byta VVT-drevet. På servicefirman sade se att låsverktyget inte gick in varpå de märkte att vid senaste kamremsbyte (3år sedan) hade markeringarna gått fel så det låg 1/2 kugg fel. Inget allvarligt menade man... Hade hoppats på bättre starter efter det men likväl så knackar det i ventilerna och motorn orkar inte hålla igång när det är ca +5c och kallare. Nämnvärt är att med motorvärmare fungerar det bättre!
Felkod P0010
Detta är bytt:
TDC givare och kontakt (6mån)
Vevaxelgivare (9mån)
Tändspolar (2år)
Stift (6mån)
VVT-solenoid/Magnetventil orginal(?) från Polen (2år)
Kamrem och VVT-drev (nyligen)
Starterna går till på följande sätt: Startmotorn drar upp varven till ca 1500 varefter det sjunker till 0 eller stannar på 750 varv 1-2 sek för att sedan hugga till och i bästa fall orka upp från 300-400varv. Det märkliga är att den är igång på 750 varv men bestämmer sig sedan för att lägga av!?
Som så många andra fungerar det bättre med varm motor än med kall, men det har väl med oljetrycket att göra. Hade hoppats att nytt drev skulle fixat det...
En sak som jag började fundera på är ifall oljefiltret kan spela in? Låter märkligt men starterna blev sämre efter oljebyte i höstas. Hade tidigare orginalfilter men bytte till "orginal-kvalitet" Bosch filter. RN0700 olja både före och efter.
Motorn går i alla fall jämnare vid tomgång nu. Tyckte mig kunna höra liiiite ventilknack även vid tomgång före bytet...
Vad säger expertisen?
Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Re: Megane 2 fortsatt svårtstartad efter kamremsbyte och dre
Problemet löst!
Felet fanns i kontakten i VVT-solenoiden/trasig solenoid. Kontakten var oljig så om olja pressats upp genom solenoiden till kontakten eller via tätningen på utsidan vet jag inte. Byte av solenoid och ny tätning gjorde susen! Förtroendet för renaulten på väg upp igen! Styrboxen måste i alla fall fått någon felinformation som gjort att bilen inte gått igång på rätt sätt!?
/Simon
Felet fanns i kontakten i VVT-solenoiden/trasig solenoid. Kontakten var oljig så om olja pressats upp genom solenoiden till kontakten eller via tätningen på utsidan vet jag inte. Byte av solenoid och ny tätning gjorde susen! Förtroendet för renaulten på väg upp igen! Styrboxen måste i alla fall fått någon felinformation som gjort att bilen inte gått igång på rätt sätt!?
/Simon
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane 2 fortsatt svårtstartad efter kamremsbyte och dre
Grattis! Skönt att det löste sig!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.