Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Moderator: Forumpolisen
Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Hej! Har verkligen kört fast med en kompis Nissan Kubistar (med Reanult motor K9K) 1,5 DCi.
Jag drar väl den här historien från början.
Kamremmen flög av på bilen, Och jag rev lös toppen och det var 4 ventiler som hade fått en smäll, Jag lämnade in toppen på rep och skruvade ihop bilen med ny rem och packningar, ställde in med de specialverktyg som man måste ha.
Men nu till problemet, bilen bara vägrar starta, Har tillochmed provat att bogsera bilen längre sträckor (detta pga ett batteri som inte är det bästa, går inte att gnugga nå längre stunder) .
Bilen vägrar att starta, Provat lufta med vacumsug på returledningen,
Kontrollerade om det sitter någon tankpump och det gör det inte i denna bil.
Stöldskyddslampan beter sig som den ska (enligt instruktionsbok)
Har uteslutit bränsleavstängningen (som sitter under huven) med att bygla ihop.
Har lånat en diagnosdator och kopplat in mig får felkoder på DF137 Rail pressure regulation samt DF125 Main relay control (Kan bero på att man gnuggat så att spänningen blivit låg).
Det jag kan se är att det kommer lite luft i bränsleledningen när man trycker på "blåsan" men då har jag frågat en kompis som har en likvärdig bil och han säger att det är så på hans också.
Jag har verkligen kört fast och är VÄLDIGT tacksam på tips om det här. Känns som surt att ge upp nu när motorn har kompa
Jag drar väl den här historien från början.
Kamremmen flög av på bilen, Och jag rev lös toppen och det var 4 ventiler som hade fått en smäll, Jag lämnade in toppen på rep och skruvade ihop bilen med ny rem och packningar, ställde in med de specialverktyg som man måste ha.
Men nu till problemet, bilen bara vägrar starta, Har tillochmed provat att bogsera bilen längre sträckor (detta pga ett batteri som inte är det bästa, går inte att gnugga nå längre stunder) .
Bilen vägrar att starta, Provat lufta med vacumsug på returledningen,
Kontrollerade om det sitter någon tankpump och det gör det inte i denna bil.
Stöldskyddslampan beter sig som den ska (enligt instruktionsbok)
Har uteslutit bränsleavstängningen (som sitter under huven) med att bygla ihop.
Har lånat en diagnosdator och kopplat in mig får felkoder på DF137 Rail pressure regulation samt DF125 Main relay control (Kan bero på att man gnuggat så att spänningen blivit låg).
Det jag kan se är att det kommer lite luft i bränsleledningen när man trycker på "blåsan" men då har jag frågat en kompis som har en likvärdig bil och han säger att det är så på hans också.
Jag har verkligen kört fast och är VÄLDIGT tacksam på tips om det här. Känns som surt att ge upp nu när motorn har kompa
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Ska även tillägga att spridarna är inte skiftade utan sitter på sin ursprungliga plats!
Björn Berggren
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Är det inte så att man måste tajma bränslepumpen på något speciellt sätt? Tycker mig ha läst det någonstans.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Jag tyckte att jag gjorde det rätt, dock om det vore fel så borde jag väl få felkoder på givaren ? eller det kanske inte är så på dessa bilar ?Stymie wrote:Är det inte så att man måste tajma bränslepumpen på något speciellt sätt? Tycker mig ha läst det någonstans.
Björn Berggren
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Sen en udda grej som jag har tänkt på. Vore det så att pumpen stog fel så borde väl ändå spridarna öppna sig och skicka in diesel som i sin tur borde bli "oförbrända" så man borde se det i avgasröret. typ vitrök eller dylikt. men något sånt märks inte av. Väldigt märkligt. För det lustiga är ju att bilen har ju gått eftersom remmen har flugit av, det ser ju inte ut som att det är någon gnagare som har käkat av den
Björn Berggren
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Hittade den här tråden: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hilit=Pump
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Hjälp med K9K 1,5 DCi Diesel Startproblem
Har kontrollerat nu att den inte står fel 3 gånger´. den står verkligen rätt. Ingen som har något tips? eller ska man helt enkelt börja byta grejer ? Alltså DELPHI pumpen går den bara att byte utan "krussedull" den behöver inte kodas eller dylikt ?
Björn Berggren