Allt om att få bilfan att starta på vintern

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Franskt11!?
Firstname: Erik
Surname: Karlsson

Allt om att få bilfan att starta på vintern

Post by Franskt11!? »

Som varje år har vissa av våra franska älsklingar svårt att starta. Jag tycker vi kan samla allt som har med att få den att starta när det är kallt på ett ställe. Så ser ni någon tidigare startad tråd, kan man flytta in den här.

Jag börjar med ett tips för dieselbilar. K-sprit för diesel. Gjort så den startar vid ungefär 5 grader kallare. Den ville inte starta vid -2 förr, men efter K-sprit så är det istället -7.

Kanske inte helt riskfritt och inget man ska göra i en bil man bryr sig om, häll ner vanlig K-sprit och bensin i tanken. Överdriv inte.
Erik Karlsson - Riktig nollåtta
Kangoo -08 1,5 dCi
Tony
Forumpolis

Re: Allt om att få bilfan att starta på vintern

Post by Tony »

Då har du ju problem med glödningen varför fixar du inte det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis

Re: Allt om att få bilfan att starta på vintern

Post by Robin »

Har aldrig problem med att starta dem vintertid. Skulle det vara problem är det dåligt batteri, ingen motorvärmare eller givar/glödstift fel.

Kallstart utan motorvärmare har ja kört Megane DCI -99 ca -30, Megane 1,8 16v Bensin har startat -25 som kallast utan problem.

Nu kör vi Koleos DCI och enda problemet där är att jag inte orkat bytt originalbatteriet från 08. Så är det mer är -20 startar den inte pga det.

Annars normala tips är att alltid ha tanken minst halvfull för att slippa kondens och is då.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply