Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Post by lasse-hifi »

Jag har blivit av med höger sidospegel på min Grand Scenic -09 och tänkte försöka byta den själv. Det ser ut som den sitter skruvad innefrån på/från dörrsidan.

Jag har försökt bända loss innerpanelen på dörren men inte lyckats, känns som jag håller på och drar sönder den :D

Är jag på rätt spår? Finns det några trix för att få loss innerpanelen på dörren? Tacksam för tips!
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Post by Stymie »

Scenic III ... du behöver ta bort dörrpanelen. Sitter med fyra skruv och en massa plastgranar. Skruvar sitter dolda under plastlock i dörrstängningsskålen, dörröppnarskålen samt två under dörrfacket. Snäpp sedan loss plastgranarna och lyft panelen upp något. När panelen är lös så sitter en del kablage fast som måste lossas.

(Nä, jag har inte tagit bort någon dörrpanel på min Grand Scenic)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Post by lasse-hifi »

Tack! Jag ska prova och kolla om jag får loss den. Annars blir det besök på verkstad...
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Post by lasse-hifi »

Kan meddela att jag bytt spegel nu. Lossade inte hela innerpanel på dörren utan lyckades komma åt genom att bända upp panelen längst upp. Inte den bästa lösningen men snabbast.

Tog ca. 45 minuter för mig att byta inkl. ta fram alla verktyg etc. Själva sidospegeln sitter fast med endast en mutter på insidan av dörren och en snabbkoppling för elektroniken.

Kul att man kan meka själv fortfarande trots en relativt ny bil. Sparade 1600 kr :D
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur byta sidospegel på Grand Scenic -09?

Post by Stymie »

Kul att det löste sig så enkelt. Det är mycket man kan göra på nya bilar relativt enkelt, men det är sällan man behöver göra något.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply