Spoling vindruta och bakruta - problem - Clio 2010 1.2 16V
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 07 Dec 2016, 09:29
- Firstname: Torulf
- Surname: Danielsson
- Location: Kungsbacka
Spoling vindruta och bakruta - problem - Clio 2010 1.2 16V
Hej Vänner
Clio 1.2 16V Hi-Flex, 75 Hk, [BR0/1, CR0/1], Modellår: 2010
Har problem med att om man vill spola vindrutan så kommer vatten lita halvdant bak istället.
Efter att jag sökt på forumet så bytte vi pumpen. Efter detta så fungerade det hjälpligt några dagar. Den nya pumpen reklamerades och ytterligare en ny pump monterades utan att lösa problemet.
Har någon koll på vilket relä som styr detta - tänkte försöka byta detta.
Kan det vara spaken som rasat?
Andra tips på felsökning?
Finns det någon service-handbok någonstans här på forumet eller någon annan stans. Har sökt men inte hittat.
Torulf
Clio 1.2 16V Hi-Flex, 75 Hk, [BR0/1, CR0/1], Modellår: 2010
Har problem med att om man vill spola vindrutan så kommer vatten lita halvdant bak istället.
Efter att jag sökt på forumet så bytte vi pumpen. Efter detta så fungerade det hjälpligt några dagar. Den nya pumpen reklamerades och ytterligare en ny pump monterades utan att lösa problemet.
Har någon koll på vilket relä som styr detta - tänkte försöka byta detta.
Kan det vara spaken som rasat?
Andra tips på felsökning?
Finns det någon service-handbok någonstans här på forumet eller någon annan stans. Har sökt men inte hittat.
Torulf
Torulf Danielsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Spoling vindruta och bakruta - problem - Clio 2010 1.2 1
Det är troligen inte fel på pump, relä eller spak. Felet som brukar uppstå finns i en liten ventil som reglerar flödet bakåt eller framåt.
Lånad information från annan tråd:
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
...
Blås även rent i slangarna när du ändå är igång.
Lånad information från annan tråd:
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
...
Blås även rent i slangarna när du ändå är igång.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 2
- Joined: 07 Dec 2016, 09:29
- Firstname: Torulf
- Surname: Danielsson
- Location: Kungsbacka
Re: Spoling vindruta och bakruta - problem - Clio 2010 1.2 1
Stort tack för svaret! Jag trodde att den ventilen byttes när pumpen byttes. Om jag tokar dig rätt så är det inte så utan den hänger bara på pumpen och byttes förmodligen inte när pumpen byttes.
Har du några tips hur jag hittar servicemanual typ Haynes eller någon anvisning hur jag kommer åt pumpen. Vill inte gärna lämna in till en verkstad igen utan får kika närmare på bilen efter jobbet.
/Torulf
Har du några tips hur jag hittar servicemanual typ Haynes eller någon anvisning hur jag kommer åt pumpen. Vill inte gärna lämna in till en verkstad igen utan får kika närmare på bilen efter jobbet.
/Torulf
Torulf Danielsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Spoling vindruta och bakruta - problem - Clio 2010 1.2 1
Om det är likadant som på Clio från 2004 (vet ej) ...
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.