Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Moderator: Forumpolisen
Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Hej!
Igår kväll märkte jag när jag startade bilen att den var lite "gungig" och gick lite ojämnt och ryckigt. Fick felmeddelanden "ESP/ASR system fault" och "Check Emissions".
Hade liknande problem för ett år sedan och då var det en tändspole. Misstänker det nu också.
Bilbolaget tar 1000 kronor för felsökning och en tändapole kostar 1000 kronor . På biltema kostar en 300 kronor. Funderar alltså på att byta själv men:
Kan man se vilken det är som är trasig eller borde jag byta alla 4? Och
Tror ni att det är en tändspole som gått sönder?0
Igår kväll märkte jag när jag startade bilen att den var lite "gungig" och gick lite ojämnt och ryckigt. Fick felmeddelanden "ESP/ASR system fault" och "Check Emissions".
Hade liknande problem för ett år sedan och då var det en tändspole. Misstänker det nu också.
Bilbolaget tar 1000 kronor för felsökning och en tändapole kostar 1000 kronor . På biltema kostar en 300 kronor. Funderar alltså på att byta själv men:
Kan man se vilken det är som är trasig eller borde jag byta alla 4? Och
Tror ni att det är en tändspole som gått sönder?0
Emil Olsson
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Glömde nämna att bilen imorse var ovanligt svårstartad. Första gången jag tryckte på start stod den och tuggade en liten stund utan att starta. Men nästa gång startade den försiktigt och bilen "gungade lite" precis som igår kväll
Emil Olsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Det går att kolla vilken tändspole som är trasig, men rekommenderar dig att köpa alla fyra nya
Benny på Autofrance har nog attraktivt pris och antagligen på lager också. Brukar vara svårt att komma fram på linjen bara
kontakt - Autofrance
www.autofrance.se/kontakt.html
Telefontid: Måndag – Torsdag 7.30 – 11.45, 12.30 – 16.00. Fredag 7.30 – 11.45, 12.30 – 15.00. Lunchstängt: 11.45 – 12.30.
Benny på Autofrance har nog attraktivt pris och antagligen på lager också. Brukar vara svårt att komma fram på linjen bara
kontakt - Autofrance
www.autofrance.se/kontakt.html
Telefontid: Måndag – Torsdag 7.30 – 11.45, 12.30 – 16.00. Fredag 7.30 – 11.45, 12.30 – 15.00. Lunchstängt: 11.45 – 12.30.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Tusen tack för ditt svar!
Vet du hur man ser vilken som är trasig? är den bränd på något sätt eller dyl?
Tror du att det kan vara ett tändspoleproblem utifrån den beskrivning jag gav er?
// Klikken
Vet du hur man ser vilken som är trasig? är den bränd på något sätt eller dyl?
Tror du att det kan vara ett tändspoleproblem utifrån den beskrivning jag gav er?
// Klikken
Emil Olsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
*lånat arbetsbeskrivningen av Starbright som är renaultmek*
Skruva loss alla skruvarna till tändspolarna. Låt kablarna sitta kvar.
Starta bilen. Mest troligt går den på endast 3 cylindrar. Lyft upp en tändspole lite från ett av tändstiften. Lyft ca 5-6 cm. Då hör du om den skjuter gnista, och lyfter du den lite mer så bör bilen börja skaka, sätt tillbaka spolen om detta sker. Obs var försiktig och stoppa INTE dit fingrarna under någon som helst omständighet.
Om du lyfter upp en av spolarna och inget händer, du inte hör någon gnista eller dyl så byter du den spolen.
Skruva loss alla skruvarna till tändspolarna. Låt kablarna sitta kvar.
Starta bilen. Mest troligt går den på endast 3 cylindrar. Lyft upp en tändspole lite från ett av tändstiften. Lyft ca 5-6 cm. Då hör du om den skjuter gnista, och lyfter du den lite mer så bör bilen börja skaka, sätt tillbaka spolen om detta sker. Obs var försiktig och stoppa INTE dit fingrarna under någon som helst omständighet.
Om du lyfter upp en av spolarna och inget händer, du inte hör någon gnista eller dyl så byter du den spolen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Tack!
Skall pröva detta. Låter lite riskabelt men är väl bara att ta det lugnt och vara försiktig!
Köper tändspolen från mekonomen (är 18mil till närmsta biltema) så. Kostar lite på 700kronor. Hoppas det är tändspolen nu bara och inte något annat. Isåfall blir det väl verkstaden som gäller!
// Klikken
Skall pröva detta. Låter lite riskabelt men är väl bara att ta det lugnt och vara försiktig!
Köper tändspolen från mekonomen (är 18mil till närmsta biltema) så. Kostar lite på 700kronor. Hoppas det är tändspolen nu bara och inte något annat. Isåfall blir det väl verkstaden som gäller!
// Klikken
Emil Olsson
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Kan man även annars pröva byta 1 åt gången och starta bilen emellena och se om det funkar istället för att göra som du skrev att lyfta lite på dem sakta för att se vilken som är trasig?
1 bytte jag i somras så är knappast den iaf, så då återstår bara att skruva 1 åt gången. och har man tur då lyckas man byta ut den trasiga på första försöket!
Eller? =)
1 bytte jag i somras så är knappast den iaf, så då återstår bara att skruva 1 åt gången. och har man tur då lyckas man byta ut den trasiga på första försöket!
Eller? =)
Emil Olsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Prova på du. Det går att göra på många sätt, men enklast är att göra enligt beskrivningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Såklart! Tack!
Pratade med en Renault mekaniker på en auktoriserad verkstad och enligt honom är det standard att alla tändspolar behöver bytas en gång för de som de använde när de byggde bilen är ingen höjdare. Förstår inte då att man själv ska behöva betala för en ny när det är ett tydligt fel vid tillverkningen.
Pratade med en Renault mekaniker på en auktoriserad verkstad och enligt honom är det standard att alla tändspolar behöver bytas en gång för de som de använde när de byggde bilen är ingen höjdare. Förstår inte då att man själv ska behöva betala för en ny när det är ett tydligt fel vid tillverkningen.
Emil Olsson
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
Sådärja!
Visade sig vara 1ans tändspole som var slut (den längst till höger sett om man står framför bilen). Nu går bilen riktigt bra igen! 3an byttes förra sommaren. Så väntar bara på att tändspole 2 och 4 går sönder nu då
Så till alla ni ledsna renaultägare som också märkt att bilen plötsligt börjar gå slött, gungar lite och går ojämnt och får felmeddelande "Check Emissions" samt "ESP/ASR system fault" och att ESP lampan lyser (triangeln med sladdande bil). BYT tändspole, gör det själv, är så enkelt att vem som helst klarar av det, finns en superbra tutorial på youtube som visar hur man gör på Renault. Men kort och gott:
1. ta bort den grå plastkåpan ovanpå motorn, inte fastskruvad så bara att rycka/lirka lite försiktigt.
2. Gör antingen som det står högre upp i tråden eller som jag, pröva byt ut dem 1 och 1.
Ta isåfall ut sladden som går in i tändspolen.
3. Lossa skruven och ta upp tändspolen.
4. Sätt dit den nya , skruva fast och koppla i sladden.
MYCKET Enkelt!
// Klikken
Visade sig vara 1ans tändspole som var slut (den längst till höger sett om man står framför bilen). Nu går bilen riktigt bra igen! 3an byttes förra sommaren. Så väntar bara på att tändspole 2 och 4 går sönder nu då
Så till alla ni ledsna renaultägare som också märkt att bilen plötsligt börjar gå slött, gungar lite och går ojämnt och får felmeddelande "Check Emissions" samt "ESP/ASR system fault" och att ESP lampan lyser (triangeln med sladdande bil). BYT tändspole, gör det själv, är så enkelt att vem som helst klarar av det, finns en superbra tutorial på youtube som visar hur man gör på Renault. Men kort och gott:
1. ta bort den grå plastkåpan ovanpå motorn, inte fastskruvad så bara att rycka/lirka lite försiktigt.
2. Gör antingen som det står högre upp i tråden eller som jag, pröva byt ut dem 1 och 1.
Ta isåfall ut sladden som går in i tändspolen.
3. Lossa skruven och ta upp tändspolen.
4. Sätt dit den nya , skruva fast och koppla i sladden.
MYCKET Enkelt!
// Klikken
Emil Olsson
Re: Renault Senic 2 -05. ESP/ASR system fault
https://www.youtube.com/watch?v=JgHAg_JReI8
Här är en guide
Här är en guide
Emil Olsson