Hög HC Clio -99 1.2 8v
Moderator: Forumpolisen
Hög HC Clio -99 1.2 8v
Hej,
Jag var och besiktigade Clion, underkänt på höga HC vid tomgång.
Bil: Clio II, 1999, 1.2l 8v, Motorkod: D7F, 17 500 mil
Siffror: HC: 182 (100), CO: 0.0, (0,5), CO2500: 0.0 (0,3), Lambda: 1.0, (0.97-1.03)
Eftersom CO och CO2500 är ok och Lambda är ok så gjorde jag följande åtgärder:
- Bytte olja & filter (det var länge sen)
- Blåste rent luftfiltret
- Öppnade och gjorde rent spjällhuset
- Tog loss och blåste genom vevhusventilationsslangen
Varmkörde bilen (3:ans växel och 100 km/h) i 20 minuter innan jag fick vänta kanske 10 min innan jag åkte in till bilprovarna.
Tyvärr blev det inte bättre, avgasvärdena var desamma (HC +- 30 enheter) igen.
När besiktningsmannen gasar upp bilen till ungefär 2500 varv så sjunker HC och blir OK. När han sedan släpper tillbaka den till tomgång så går HC upp igen.
Bilen har ett ganska lågt varvtal på tomgång (den har ingen varvräknare, RN Delux!). Jag skulle uppskatta det till kanske 600 rpm. Den är därför lite "rough" på tomgång.
- Ingen motorlampa/lambda-lampa lyser.
Bilen har, som jag läste mig till hos haynes, en kolburk i höger framskärm som tar hand om avdunstande bensin och skickar sedan in det i insuget. Haynes säger att det ska sitta en ventil som öppnar vid högre varvtal innan gucket i kolburken ska släppas in i insuget. Någon sådan verkar jag inte ha på min bil, utan direkt från kolburken går en slang till insuget.
Jag kopplade loss slangen från kolburken och bilen får då en något lite högre tomgång och ljudet låter något mindre ansträngt vid tomgång.
Är jag på något här eller är jag helt fel ute?
Jag tänker att eftersom Lambda-värdet är ok och CO är ok, så är det inte varken Lambda eller katalysator som är fel. Tänker jag rätt?
__________________________________________________________________
Gustav Petersson, Vallentuna.
Jag var och besiktigade Clion, underkänt på höga HC vid tomgång.
Bil: Clio II, 1999, 1.2l 8v, Motorkod: D7F, 17 500 mil
Siffror: HC: 182 (100), CO: 0.0, (0,5), CO2500: 0.0 (0,3), Lambda: 1.0, (0.97-1.03)
Eftersom CO och CO2500 är ok och Lambda är ok så gjorde jag följande åtgärder:
- Bytte olja & filter (det var länge sen)
- Blåste rent luftfiltret
- Öppnade och gjorde rent spjällhuset
- Tog loss och blåste genom vevhusventilationsslangen
Varmkörde bilen (3:ans växel och 100 km/h) i 20 minuter innan jag fick vänta kanske 10 min innan jag åkte in till bilprovarna.
Tyvärr blev det inte bättre, avgasvärdena var desamma (HC +- 30 enheter) igen.
När besiktningsmannen gasar upp bilen till ungefär 2500 varv så sjunker HC och blir OK. När han sedan släpper tillbaka den till tomgång så går HC upp igen.
Bilen har ett ganska lågt varvtal på tomgång (den har ingen varvräknare, RN Delux!). Jag skulle uppskatta det till kanske 600 rpm. Den är därför lite "rough" på tomgång.
- Ingen motorlampa/lambda-lampa lyser.
Bilen har, som jag läste mig till hos haynes, en kolburk i höger framskärm som tar hand om avdunstande bensin och skickar sedan in det i insuget. Haynes säger att det ska sitta en ventil som öppnar vid högre varvtal innan gucket i kolburken ska släppas in i insuget. Någon sådan verkar jag inte ha på min bil, utan direkt från kolburken går en slang till insuget.
Jag kopplade loss slangen från kolburken och bilen får då en något lite högre tomgång och ljudet låter något mindre ansträngt vid tomgång.
Är jag på något här eller är jag helt fel ute?
Jag tänker att eftersom Lambda-värdet är ok och CO är ok, så är det inte varken Lambda eller katalysator som är fel. Tänker jag rätt?
__________________________________________________________________
Gustav Petersson, Vallentuna.