Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Har ett störigt sjungande ljud i kupén (låter som om det kommer från vänster bak) som jag inte får bukt med.

Ljudet kommer nästan direkt (från 10-20km/h), och blir kraftigare ju fortare jag kör. Tycker inte att jag kan känna någon värme från bromsskivorna.

Bilen är en Renault Scenic mk3 2012:a. Vad jag gjort hittills.

Bromsar
Bromsbeläggen kärvade. Bytte belägg + nya Brembo bromsskivor (med nya lager). Gjorde rent och smörjde upp, samt bytte bromsolja (den var rätt mörk i färgen).

- Ingen effekt, samma ljud.

Hjullager
Utgick från att jag fått ett dåligt lager i en av de nya bromsskivorna och bytte detta (nyss idag). (Lagret är ett 30x62x48-lager för den som undrar). Handlade från http://www.ebay.co.uk/itm/380520913780? ... EBIDX%3AIT

- Ingen effekt, samma ljud.

Några kontrollfrågor till forumet.

1. Kan jag dra bulten som håller bromsskivan/lagret så hårt jag kan? (jag har sett siffran 280Nm och det är rätt mycket.. ). Jag använda 40cm dragskaft och drog kanske med 70-80%kraft. Rätt eller fel?

2. Jag monterade det nya lagret på samma håll som lagret jag drog av (från Brembo-skivan), kan jag ha satt det på fel håll (att det var felmonterat tidigare också)? Se foto nedanför.

Nedan till vänster. Lagret när det sitter i bromsskivan fotat från bromsskivans framsida/utsida. Nedan höger-topp, sitter mot bromsskivans utsida (ut från bilen). Nedan höger-botten, sitter mot bromsskivans insida (in mot bilen). Rätt eller fel monterat??

Image

3. Tredje alternativet är att jag är fel ute och att det är ett annat hjullager som låter (vänster fram kanske), men det låter från vänster bak.. Skall ut och känna mer på det ikväll..

Tacksam för tips.
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Tyvärr kan jag inte svara på frågan om monteringen av lagret. Dock bör det inte vara fel att montera på det ena eller andra viset. Åtdragningsmomentet är 'dra så att det smakar blod', men du har nog dragit tillräckligt.

Personligen tycker jag att bakvagnen på Scenicen är högljudd och jag misstänker hjulupphängningskonstruktionen, däcken samt dålig ljudisolering trots filtmattorna i hjulhusen. Nu med dubbfria vinterdäck (16") går bilen betydligt tystare än med sommarsulorna (17").
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Tack för synpunkterna! Håller med dig om din slutsats om lagret. Vad jag sett på bilder av broms-skivor verkar det som att det är normala är att montera lagret som jag gjort det.

Tror inte att bilen är OK, det låter för mycket. Känslan är att det låter mer från vänster än höger, men visst, att spåra resonansljud i kupén är inte det lättaste. Funderar på att dra på lite dämpningsmatta på reservhjulsbaljan, kanske är den som är boven?

Två saker till som jag kollat (utöver bromsar och hjullager) är:
hjulinställning (som stämde till punkt och pricka) och däck.

Tidigare hade jag nästan uttjänta torra sommardäck och bytte till 17" dubbdäck med cirka 5-6mm mönsterdjup kvar. Tycker att den blev tystare generellt, men att resonansljudet blev mer påträngande. Känns inte som att detta är däckljud.
Per Nockhammar
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by john »

Är det årsmodell 2012 så har du fabriks/nybilsgaranti i 5 år så kolla med verkstaden om det är onormalt slitage så ska det gå på garantin
John Ignell Enviken
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Lite uppdatering på läget. Sorry för långt inlägg..

Ja, kanske kunde man gå till återförsäljare, men jag tror inte att jag hade fått något gehör där. Jag kan nog tycka att det kan ta mer "energi" att försöka få något åtgärdat av återförsäljare än att fixa det själv, om det inte är väldigt uppenbara och dyra saker.

Jag har iallafall fortsatt att leta ljudkälla. De åtgärder jag har gjort är:

1. Att återigen gå igenom bakbromsarna (rengöring och infettning med mera) och verkligen se till att dessa går lätt. Här fanns inget att anmärka på.

2. Under körning har jag stuckit in huvet mellan sätena bak och tycker mig då höra att ljudet inte alls är från vänster bak utan från höger bak (i alla övriga positioner i bilen har det känts som om det kommer från vänster bak).

Ljudet verkar bara vara förknippat med rullhastighet. Går att förnimma från c:a 20km/h. Växer i styrka med ökad hastighet, men tycker inte att frekvensen verkar förändras. Finns ingen koppling till motorvarvtal, drivning eller icke drivning. Frikopplar jag och gasar förändras ljudet inte. Ljudet förändras ej heller märkbart när jag bromsar (kanske, lite-lite, men det är svårt att säga om det är från bromsningen eller från minskad fart.. ).

3. Med ovan input så kände jag att detta bara måste vara hjullager men att det istället var höger bak. I en iver att tjäna några kronor tog jag annat lager som skulle passa för Scenic 2.0 dci (kan ju inte skilja mot Scenic 1.6 dci tänkte jag). Men det upptäckte jag att det gjorde för det verkar som om att man har ett längre (bredare) lager för 2.0dci (och Grand Scenic?). Synd bara att jag redan hunnit pressa på lagret på bromsskivan.. Fick pressa av det igen och sätta tillbaka originalet (tur att jag varit försiktig) och beställa rätt vara, se även info om lagren nederst i inlägget.

4. Igår fick jag tummarna ur och bytte då höger lager bak till ett som passade. Och resultatet? Det låter lika mycket fortfarande..

Alltså, det är inte lagerljud.. och det är förmodligen inte heller bromsljud (finns ingen varmgång i dom).

Just nu så är ansatsen att ljudet är någon form av resonansljud. Bilen har en eftermonterad dragkrok och min (kanske något långsökta) tanke är att man det kanske finns någon bult som "kortsluter" chassit till plasttråget för reservhjulet? på så sätt kanske även ett "lätt" däcksljud fortplantas och förstärks i baljan? Som nästa åtgärder har jag följande:

1. Spela in ljud med mobilen och analysera vilka frekvenser som förekommer
2. Krypa runt i bagaget när bilen kör och försöka hitta källan (tystnar det när jag håller i "baljan" eller någon annan del?)
3. Ev. applicera alubutyl på valda ställa i bagaget.

Om hjullagerna:
Jag har handlat två stycken, båda av märket OPTIMAL.
För Scenic 1.6 dci så har jag använt detta:
Optimal 702976. Detta har dimensionerna 30 x 62 x 48
http://www.ebay.co.uk/itm/380520913780? ... EBIDX%3AIT

For 2.0 dci (?) och Grand Scenic (?) verkar det som att lagret istället skall ha bredden 52mm, i övrigt samma, alltså
Optimal 702979 med dimensionerna 30 x 62 x 52.
http://www.ebay.co.uk/itm/391184948782? ... EBIDX%3AIT
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Bra inlägg! Jag har liknande(?) sjungande ljud i min Grand Scenic 2012. Jag är helt övertygad om att det är resonansljud (hjulbuller) som fortplantar sig genom hjulupphängningen. Funderar på att tilläggsisolera på väl valda ställen (var det nu är).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Har prövat två åtgärder. först att lägga in lite bitumenmatta (riktigt kass att jobba med) på några ställe i reservhjulsbaljan och även ett riktigt reservhjul för att få tyngd. Ingen skillnad.

Därefter har jag prövat frekvensanalysen. Spelar in Wav-fil med appen "Audio recoder" (44.1kHz) och importerar den till Matlab, gör sedan "upphackad" frekvensanalys på filen med en bild/frekvensanalys per sekund som jag sedan lägger in i movie-maker och sätter ihop med ursprungliga ljudfilen. Därmed kan jag lyssna på filen samtidigt som jag "ser" frekvensinnehållet. Genom att jämföra med ljud skapade från appen "Frequency sound generator" tycker jag mig kunna säga att resonans-tonen som hörs ligger runt 220-230Hz.

Enligt frekvensanalysen verkar tonen inte påverkas av hastighet mer än möjligtvis i amplitud. Vad jag förstår så stödjer det teorin att ljudet är resonansljud (alltså till största delen materialberoende). Jag tror att nästa steg blir att krypa runt i bilen och känna och lyssna.

Går det att säga nånting om vad som orsakar resonans-ljudet utifrån frekvensinformationen?? Jag funderar på det, men är inte säker. En period av 220Hz motsvarar 4.54ms. På 4.54ms så hinner ljudet (i luft) c:a 1.5meter, men det har nog inget samband med hur ljudet skapas. Hur skall man tänka om det är plåt som skapar ljudet? Någon som vet eller vill spekulera?
Per Nockhammar
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Tror att jag hittat källan. Metoden: Biltema-stetoskop och ett avsågat innebandyskaft. Slog med skaftet mot olika delar i bakvagnen tills jag hittade frekvens runt 220Hz. Först trodde jag på bromssköldarna och tog bort dem, men när bilen stod på marken igen slog jag på däcken och där blev det fullträff, identiskt med 220Hz (hade mobilen med "Frequency Sound Generator" bredvid).

Satte också stetoskopet mot vinterhjulen i garaget, samma "egen"-frekvens där.

Ljudet alltså inte (?) traditionellt vägljud, utan egenfrekvensen i själva däcksinneslutningen ("Tire cavity resonance").

https://www.google.se/search?q=tire+cav ... 8wf9-ZKoCw

Så frågan är alltså om det går att göra något åt det? Både mina dubbdäck och (slitna/torra) sommardäck verkar ge lika mycket resonans. Har dock 4 nya sommardäck som skall monteras, har jag flyt så ger dessa mindre ljud. Annars är det nog att gå på med ljuddämpande åtgärder runt hjulhusen som gäller.

Ev. spelar det roll vilken dimension som däcken har. Både vinter och sommardäck är 205/55 R17.
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Kul, bekräftar det jag anat. Det sitter XL-däck som standard, kanske stommen i dem som skapar ljudet? Jag har 16-tum på vintersulorna och det är betydligt tystare. Kan i o f s bero på att gummit är mjukare och djupare mönster.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Klippt från tråd i bilgrupp på Facebook...

''Något mycket konstigt ha inträffat.

För inte så länge sedan köpte jag två nya däck. I samband med det monterade jag dem på bakhjulen, och flyttade fram de två däck jag hade där bak till framaxeln.

När jag därefter körde bilen hördes kraftiga däckljud, och jag var rätt irriterad över att nya Contidäck skulle bullra så mycket. Men, innan jag åkte iväg och gnällde tänkte jag att jag måste säkerställa att det verkligen är däcken, och inget annat jag klantat till. Så jag monterade ett par andra hjul där bak och körde en sväng. Samma ljud. sk*t också, eller inte, vad det jag.
Så började då undersökningen, varifrån kommer ljudet. Efter lite om och men lokaliserade vi det till höger fram. Det låter mest som däckljud tycker jag, men där sitter ju ett av de gamla som funkat fint i många mil. SKulle kunna vara hjullager, även om det ändå inte riktigt låter så tycker jag. I alla fall, av med grejerna, roterar lagret utan att känna något, men byter i alla fall. Ihop med allt igen. Samma ljud. Till sist inser jag att jag måste återställa ursprungsläget, och kolla vad som händer om jag sätter tillbaka hjulet på bakaxeln, där det kom ifrån. För jag har fortfarande inte kunnat släppa tanken att det är däcket. Och vips, allt ljud borta direkt.

Detta hjul har suttit höger bak i många många mil, utan problem. När jag satte det höger fram (pga rotationsriktningen gick inte vänster fram), börjar det låta som fasiken, allra mest mellan 30-40km/h, då nästan som ett dåligt hjullager, och mer sjungande/visslande i högre hastigheter. Tillbaka höger bak, inget oljud.

Det gamla framhjulet och det nya conti-däcket var inga problem höger fram, det är bara detta däcket.

Någon som sitter inne med en bra förklaring till detta?''

Svar: (min sammanfattning). Framhjulsdrivna bilar har ofta en hjulinställning bak som ruggar upp däcket i ett slags sågtandsmönster. Om man då byter plats på fram- och bakdäck kan man få ett sjungande ljud pga av den uppruggade ytan på däcket och att hjulinställningen mellan fram- och bakhjul är något olika.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by RenaultSTHLM »

Stymie wrote:
Svar: (min sammanfattning). Framhjulsdrivna bilar har ofta en hjulinställning bak som ruggar upp däcket i ett slags sågtandsmönster. Om man då byter plats på fram- och bakdäck kan man få ett sjungande ljud pga av den uppruggade ytan på däcket och att hjulinställningen mellan fram- och bakhjul är något olika.
Intressant!!

Jag har nog också exakt samma lite störande buller i min megane hb och har lyckats lokalisera det till att det är däckljudet, när man slår på däcket så hörs exakt samma ton. Jag har nog aldrig brytt mig om hur hjulen skiftas, men nästa år är det dags för nytt runt om och jag ska prova att ej byta mellan axlar sedan..
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Jag flyttade mina framhjul till bakaxeln förra våren efter att jag året innan tyckt att det var lite väl mycket buller. Efter det så började bakvagnen sjunga. Så det är uppenbarligen även giltigt för det omvända också.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by PerIpI »

Däcken har inte inverkat på mitt ljud, senaste däcken åkte på i somras (Hankook ventus prime 3) och i stort sett så har det varit samma däckssång med vinterhjulen, förra sommardäcken och nuvarande sommardäck.

Däremot så har jag förbättrat ljudisoleringen i etapper, numera hör man ljudet/tonen, men den är inte alls lika påträngande. Jag åkte ner till BRL och rådfrågade dem och kom hem med ett paket "Noise isolator" á 900:- (av typen liggunderlag/armaflex med tejp på baksidan). I fas 1 så lag jag isolering på insidan över hjulhusen. Det fanns lite isoleringsmatta där, men långt ifrån fulltäckande.

Det var relativt enkelt att få loss inredningen, tar man det försiktigt så ser man hur sakerna sitter fast. Isoleringen var mycket lättjobbad och fäste bra.

I steg 2 så handlande jag mer isolering via ebay (c:a 300:-). Inte samma spänst i isoleringen, men fullt OK och lika enkel att applicera. Men denna har jag täckt in reservhjulsbaljan samt utrymmena ovanför/innanför plastskärmarna i hjulhusen bak.

http://www.ebay.com/itm/112007065886?_t ... EBIDX%3AIT

Det är svårt att säga hur mycket tystare det blivit, men det har helt klart påverkat.

I nästa steg tänkte jag ta dörrsidorna bak, men då grunda med lite alubutyl under "liggunderlagsisoleringen".

(remsorna av bitumenmatta som syns på bilderna tog jag bort innan jag lade på den nya isoleringen).

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sjunger från vänster bak // Renault Scenic 2012

Post by Stymie »

Snyggt jobbat! Har rivit loss de där panelerna i samband med att jag monterade dragkrok. Noterade precis som du att det är dåligt ljudisolerat. Mesta av isoleringen sitter i innerskärmarna av filtmattorna (i hjulhusen, alltså). Det räcker inte på långa vägar. Min Laguna II gick mycket tyst jämfört med Scenicen. Funderar på Biltemas ljuddämpning eller något från ebay också.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply