Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Hejsan,

Jag är ny både här på forumet och på Renault!
Men jag kom över en skapligt Fräsch 2003 2,0t Laguna, för några hundralappar dock med kamremsras!

Nu har jag plockat bort toppen och synat skadorna på ventilerna och kolvarna...Ventilerna är såklart helt skrot, dock har kolvarna mindre märken på sig.

Nu till mina frågetecken:
Är det enbart 2,0t -03 (f4r-764) topplocket som passar på motorn? Funderar på om vanliga 2,0L toppen kanske skulle passa?

sen är jag lite fundersam om nollningen av denna motor, är det bara och låsa fast vevaxeln med "pinnen" och sätta kammarna raka med låsverktyget.

Det man hittar på internet är att det är jätte viktigt med VVT:n, dock saknar min motor det?

Mvh Linus.K (En nybliven Renault ägare!) =)
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Tony »

Turbon har inte vvt, det kom senare i megane III Rs
Byt ventilerna istället för att byta topp.
Skall bara vara att låsa veven med pinnen och kammarna med låsverktyget, på turbon har vevaxeldrevet en kil det har inte sugisen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Tony wrote:Turbon har inte vvt, det kom senare i megane III Rs
Byt ventilerna istället för att byta topp.
Skall bara vara att låsa veven med pinnen och kammarna med låsverktyget, på turbon har vevaxeldrevet en kil det har inte sugisen
Tack för svaren, sett på forumet att du verkar rätt vass på Renault!
Härligt, då har jag förstått det mesta rätt!

Är det bara Turbo ventiler jag kan använda mig av? eller passar några från 16v sugis?

Borde inte ventilstyrningar tagit stryk? Hur är det med vipparmarna?
2st vipparmar hade lossnat när jag tog bort ventilkåpan...men de såg hela ut? :?

Kamaxlarna såg nya ut.

Men om jag kommer över en topp för 1000lappen så är det väl inga problem och bara sätta dit den?!
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Tony »

2,0 16v borde ha samma ventiler dvs f4r
Du har inga vipparmar och ingen vanlig ventilkåpa på den motorn, så dom är nog hela ;)
Det du har är lyftare som ligger lösa under kammaxlarna när du lyft på överdelen på toppen som är lagerlägen till toppen, så du kan inte bara ta en topp utan överdelen för dom är bearbetade ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Tony wrote:2,0 16v borde ha samma ventiler dvs f4r
Du har inga vipparmar och ingen vanlig ventilkåpa på den motorn, så dom är nog hela ;)
Det du har är lyftare som ligger lösa under kammaxlarna när du lyft på överdelen på toppen som är lagerlägen till toppen, så du kan inte bara ta en topp utan överdelen för dom är bearbetade ihop
Jaja, jag undrade länge vad det där var för saker med rulle på :D
Då är det nog lyftarna jag menar!
Att jag måste ha en komplett topp har jag förstått, det syns väl att de ska höra ihop.

då ska jag leta reda på en topp, antagligen en från vanliga (f4r) eller turbon?
Om jag hittar en f4r så tar jag ventilerna och flyttar över, antar att inte hela toppen passar?
Kan F4R-765 passa också?
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Tony »

Turbon har en annan design på toppen pga grenröret men ventilerna kan vara samma, det brukar gå att kolla på reserdelsnr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Okej!

Då är det enbart turbo-topp som passar rakt på, då kanske det är lättare och byta ventiler! =)

Tack för hjälpen!
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

NU är en bättre begagnad topp inhandlad!

Jag blev lite fundersam på kammarna? kan man låsa dem fel med verktyget? tänkte att man borde kunna låsa de 180grader fel?

Samt är det någon som har någon bra hemsida med alla moment till skruvarna, då tänker jag mest på topplocksbultarna och de som håller överhalvan av toppen?!
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Robin »

Är rätt säker på att kammarnas "streck" inte är centrerad på axeln. därav ser man fort vilket håll verktyget ska sitta åt.

Tyvärr har jag bara moment på datorn och det är en del siffror där :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Robin wrote:Är rätt säker på att kammarnas "streck" inte är centrerad på axeln. därav ser man fort vilket håll verktyget ska sitta åt.

Tyvärr har jag bara moment på datorn och det är en del siffror där :)
http://www.ladda-upp.se/bilder/tmjzatwsbnjctd/

du menar såhär, spåret ska alltså vara nedåt? =)
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Robin »

Ja precis ! :)
Har du verktyget så märker du att det passar åt ett håll :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
kwansa
Posts: 8
Joined: 22 May 2016, 07:10
Firstname: Linus
Surname: Östlund
Location: Katrineholm

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by kwansa »

Robin? Kan du lägga upp momenten någon gång när du är vid datorn? =)
Eller du kanske vet något program/hemsida där det finns på?

Mvh Linus
Linus Käck
Kamremsrasad Laguna 2,0t -03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Tony »

kwansa wrote:Robin? Kan du lägga upp momenten någon gång när du är vid datorn? =)
Eller du kanske vet något program/hemsida där det finns på?

Mvh Linus
står det inget på förpackningen till topplockspackningen ?? kan göra det ibland
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Topplocks frågor 2,0t Laguna -03

Post by Robin »

Precis, momenten brukar vara med i förpackningen. Annars kan ja kolla. Behöver chassie nr då

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply