Renault Clio 2010 tvärdöd

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Brattis
Posts: 2
Joined: 05 May 2016, 14:17
Firstname: Sven-Ove
Surname: Brattström
Location: Bromma

Renault Clio 2010 tvärdöd

Post by Brattis »

Vår Renault Clio 2010 har lagt ner.
Min fru körde in bilen i garaget som vanligt, allt fungerade perfekt.
Nästa morgon kommer hon till garaget, trycker på nyckeln. Dörrarna öppnas, men det blinkar inte. Sätter sig i bilen. Den lilla röda lampan blinkar som vanligt. Sätter i nyckeln, ska starta – tvärdöd. Ingenting fungerar. Ingen belysning, inga indikationer på instrumentpanelen – där är det mörkt. Det enda som syns är den lilla röda lampan som nu blinkar intensivt. Vilket vad jag förstår ska betyda funktionsfel. Jo, en sak fungerar, det går att tända innerbelysningen.
Bilen har nyligen varit på service, samt fått ny kamrem hos Upplands motor. Min fru ringer till företaget. Där får hon upplysningen att ”det är säkert bara batteriet som är urladdat”, stor hjälp.
Batteriet har bra laddning, men för säkerhets skull kopplar jag på vår CTEC. Ett par timmar senare är det helt fulladdat. Nytt försök att starta – ingen förändring. Då provar vi att sätta på strålkastarna manuellt för att se om det skulle gå. Nu dör allt. Totalt mörker.
Men… ett nytt fenomen !
Något har väckts till liv. Ett intensivt klickande sätter igång – någonstans till vänster om batteriet. Tändningen är inte på, nyckeln sitter inte i. Efter ca sju minuter kopplar jag bort batteriet och klickandet upphör.
Finns det någon av er som har en aning om vad som kan ha hänt ?
Sven-Ove Brattström
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 2010 tvärdöd

Post by Robin »

Låter som nån slarvat med jordpunkterna.

Endera på batteriet eller har knäckt en när dom bytte kamrem. Ibland måste närmligen motorn hissas eller sänkas för att komma åt vid rembyte. Då kan jordflätan tagit stryk.

Kolla dock båda polskorna på batteriet, att dom verkligen sitter som dom ska. Dessa har dom plockat bort när dom gjorde rembytet och kan ha slarvat när dom satt tillbaka dem igen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Brattis
Posts: 2
Joined: 05 May 2016, 14:17
Firstname: Sven-Ove
Surname: Brattström
Location: Bromma

Re: Renault Clio 2010 tvärdöd

Post by Brattis »

Robin wrote:Låter som nån slarvat med jordpunkterna.

Endera på batteriet eller har knäckt en när dom bytte kamrem. Ibland måste närmligen motorn hissas eller sänkas för att komma åt vid rembyte. Då kan jordflätan tagit stryk.

Kolla dock båda polskorna på batteriet, att dom verkligen sitter som dom ska. Dessa har dom plockat bort när dom gjorde rembytet och kan ha slarvat när dom satt tillbaka dem igen.
Hej !

Tack för ditt svar.

Ja, jag tänkte också på jordpunkterna.
Jordflätan verkar ok, har dock inte kommit åt att kolla fästpunkten för den andra jordkabeln. Men på batteriet var allt ok anslutet.

Det som oroar mig mest är det intensiva högljudda klickandet som satte igång trots att tändningen var av.
Annars hade jag tänkt ansluta batteriet igen för att kolla om det kanske skulle lösa sig då datorn startade om. Får vänta med det tills min fru kommer hem om en vecka. Jag kan inte rulla ut bilen själv ur vårt trånga garage om det skulle börja ryka, så det blir till att testa senare.

Men jag undrar verkligen vad det klickande ljudet var för något.

Ska också tillägga att bilen är en CLIO 1,2 för bensin/etanol.
Sven-Ove Brattström
Post Reply