Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by RenaultSTHLM »

Hej!

Upptäckte igår när jag bytte olja och filter att ett av kylarelementen framtill är i dåligt skick. Det är det främsta och översta av de tre jag kan se. Har ifos sett det tidigare men inte tänkt så mycket på det utan mest försökt ta det lugnt med högtrycken framifrån, men nu när jag hissade upp den så ser den rätt risig ut, hänger och stora partier med de små lamellerna är helt borta.

Så, detta är väl kondensorn till Klimatanläggningen?

Finns det någon risk med att avvakta byta den, Bilen ska in på storservice om ett år och tänkte byta då förutsatt att kylan fungerar i sommar.

Hälsningar David

http://www.ladda-upp.se/bilder/ocfrcaenfvumux/

Av någon anledning så blev bilden upp och ned..
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Robin »

Antar att det är kondensorn. På turbo bil brukar ICn sitta brevid eller i ett hjulhus.

Lammelerna gör att den blir mer effektiv att kyla. Ingenting att göra med tätheten. Så länge den inte läcker så kan du nog köra sådär :)

Är den inte tät så startar helt enkelt inte kompressorn :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Tony »

Robin wrote:Antar att det är kondensorn. På turbo bil brukar ICn sitta brevid eller i ett hjulhus.

Lammelerna gör att den blir mer effektiv att kyla. Ingenting att göra med tätheten. Så länge den inte läcker så kan du nog köra sådär :)

Är den inte tät så startar helt enkelt inte kompressorn :)
Nej dom brukade sitta så, nu sitter dom efter varandra, kommer inte ihåg vilken som sitter först men tror faktiskt det är ic som gör
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Robin »

Ahh !

Kan tänka mig att om man titta lite mer noga så kan man se både på anslutningarna och tjockleken om det är en IC eller Kondensor :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Tony »

Robin wrote:Ahh !

Kan tänka mig att om man titta lite mer noga så kan man se både på anslutningarna och tjockleken om det är en IC eller Kondensor :)
japp anslutningarna kan man se det på ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Robin »

Roligt nog, fick jag in en Clio 3 2010 med D4F motor. Skulle felsöka efter lekage på kylarvattnet.

Kylaren läcker som ett soll. Kollar jag då, så när man beställer denna. Då beställer man en kombinerad Kylare/Kondensor. Dom är liksom ihopbyggd med flera anslutningar ??!

Skum lösning :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by RenaultSTHLM »

Hej och tack för svar alla. Det är mycket riktigt kondensorn enligt bilia. Det var svårt att se själv vilka anslutningar som går till den främre resp bakre av de två. Så vitt jag förstår sitter den inte ihop med kylaren då den beställs separat från t.ex. bildelaronline24.

I förrgår när jag öppnade huven med motorn igång, fläkten började gå då och det flög upp metalldelar från den av draget. Inte så kul så bilen ska in nu och få det fixat. Celer på tyresö tar den till veckan, efter rekommendation av Nääs på söder. (trevlig kille det där. :) )

Mvh. David
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Är detta kondensorn till AC? (Megane III)

Post by Robin »

:racesmile:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply