Byta generator Renault Megane 1.6 66kw 1999

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Suttung
Firstname: Stefan
Surname: Söderlund

Byta generator Renault Megane 1.6 66kw 1999

Post by Suttung »

Hej!

Min bil har slutat ladda bara helt plötsligt, hade då tänkt plocka ur generatorn och ev byta den och regulatorn. Men stötte på problem direkt. Hur får jag ur generatorn? den sitter ju bakom motorn och sitter saker både över och under. Känner att jag inte vill börja riva för mycket utan att ha lite koll på hur man ska göra.

Har tidigare bytt på flera andra märken men aldrig en Renault och absolut inte någon som sitter gömd bakom motorn :shock:
Stefan Söderlund
Robin
Forumpolis

Re: Byta generator Renault Megane 1.6 66kw 1999

Post by Robin »

Har inte bytt på en sådan, men sitter dom baktill brukar det vara lättast att gå in via hjulhuset. Alltså, bort med hjulet och innerskärm, sen brukar man kunna plocka bort den.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Suttung

Post by Suttung »

Det går tyvärr inte då plåten i hjulhuset sitter mitt för generatorn.
Stefan Söderlund
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ajdå..

Ja då vart det tuffare. En tanke är ju att släppa på övre motorfäste för att kunna höja och sänka motorn lite med en domkraft. Detta för att lättare komma åt.

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Suttung

Post by Suttung »

Tanken att sänka ner motorn hemma på garagegolvet lät inte så tilltalande, så jag försökte mig på att bara ta bort regulatorn, efter att ha jävlats och slitit i ett par timmar är kåpan borta och regulatorn lösskruvad, men den sitter fast i två stycket långa kopparskenor i bryggan. skenorna går inte skruva lös från bryggan eller regulatorn. försökte få bort bryggan men den måste sitta i en skruv som jag inte kan se underifrån.

Försökte knäppa ett kort, lite svårt eftersom utrymmet är väldigt litet men men. http://imgur.com/9ACLeOl.jpg den ena skenan råkade gå av, ovansidan på regulatorn är det massa gummimassa på ovanför där skenorna går in samt lite på andra ställen, har försökt hitta bilder på regulatorer men hittar ingen som ser ut som min med stora högar med gummi och långa kopparskenor
Stefan Söderlund
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tanken är inte att du ska sänka ner motorn på golvet...det går ej.

Utan att man kan höja och sänka den ca 5cm upp och ner beroende på hur man kommer åt. Men som sagt så har jag inte rivit ut en sådan. Dock i det här fallet skulle ja satsa på att få bort den.

Ibland går det fortare att skruva bort massa prylar än att sitta och klura på hur man ska få bort den..

Suttung

Post by Suttung »

Generatorn är nu bytt. För att byta generator är man tvungen att ta bort drivaxeln, alternativt lossa på bärarmen och flytta fram allt, och för att byta remmen måste man ta bort servoremmen också.

Spänna generatorremmen är lite trixigt då övre generatorfästet är en skena som man spänner remmen med så man måste spänna ner generatorn samtidigt som man drar åt skruven.

Går inte byta bara bara laddregulatorn då likriktaren och regulatorn sitter ihop.

Efter att ha bytt generatorn så förstår jag nu varför verkstäderna tar 2000-3000kr+generator för att byta den.
Stefan Söderlund
Suttung

Post by Suttung »

Nä det avfärdade jag ganska snabbt med tanke på hur den är byggd.
Stefan Söderlund
Post Reply