Startspärr Clio Williams MK1

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
11734
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2016, 07:18
Firstname: Ronald
Surname: Motten
Location: Borås

Startspärr Clio Williams MK1

Post by 11734 »

Hej
Jag har problem med att få igång motorn på min Clio Williams ´94 efter en motorrenovering med uttagen motor.
Motorn går 1-2 sek och dör sedan. Allt pekar på att det är någon typ av startspärr som går in.
Jag har en nyckel med tryckknapp för att aktivera centrallåset. Och det funkar sedan jag har bytt till nya batterier.
Jag har en annan nyckel, en vanlig platt typ, som jag använder i tändningslåset och till tanklocket.

Är det någon som vet hur startspärren funkar?
På nätet pratas det om en ring runt tändningslåset som skulle ha med det att göra.
Det pratas om en "nyckel" i en styrbox inne i bilen. Jag har sett bilder på en svart styrbox som har 2 switchar som den ena ska stå i ett visst läge.
Det pratas om att nyckelringen skulle ha att göra med signalen till startspärren.

Tacksam för mer info.
/Ronald
Ronald Motten
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Startspärr Clio Williams MK1

Post by Tony »

Visste inte ens att det var startspärr, på dom äldre avativeras startspärren genom att låsa, låsa upp
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
11734
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2016, 07:18
Firstname: Ronald
Surname: Motten
Location: Borås

Re: Startspärr Clio Williams MK1

Post by 11734 »

Det hade jag också hoppats på att det skulle vara så. Men något "system" stryper insprutningen. Är det så på de äldre Clio, kanske också R5, att tändningsnyckeln är en vanlig nyckel och fjärrnyckeln är bara till dörrarna?
/Ronald
Ronald Motten
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Startspärr Clio Williams MK1

Post by Robin »

På min R19 16v -94 så gnuggade bara bilen med startspärren i. Den gick aldrig igång. Då fick man låsa och låsa upp och bilen hoppade igång på en gång.

Men som sagt så låter det som något annat fel, då jag inte kan tänka mig att dom använder 2st olika system på R19 och Clio ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
11734
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2016, 07:18
Firstname: Ronald
Surname: Motten
Location: Borås

Re: Startspärr Clio Williams MK1 -"problemet löst"

Post by 11734 »

Jag har hittat ett kabelbrott i kopplingsstycket till MAP sensorn (manifold absolute pressure) som har följande uppgigt (på engelska):
The manifold absolute pressure (MAP) sensor is a common component on modern fuel injection engines that vaporize gasoline by pumping fuel into the engine under high pressure. The MAP sensor helps the engine determine its optimal combustion needs by calculating the mass of the air going into the engine, air temperature, and the rotations per minute of the engine. This allows the engine’s electronic control unit (ECU) to determine the density of the air flowing into the fuel mixture and the ECU can then adjust the both the air flow or fuel flow to maximize performance.

När jag väl hade fixat kabelbrottet så startade bilen utan problem.
Ronald Motten
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Startspärr Clio Williams MK1

Post by Robin »

Topp !

Ut å gasa :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply