Express 1996 högerdörr
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Hans
- Surname: Stolk
Express 1996 högerdörr
Hej alla kunniga,
Jag är ny här och undrar försiktigt om man kan få lite tips kring en gammal udda Renault. Bilen ifråga är en Renault Express 1996 med ABB drivlina och batteridrift. Den är besiktigad och fullt körbar. Jag lagar och förbättrar vartefter jag hinner. Min fråga nu rör lite problem med högerdörren.
Det stora problemet är att övre gångjärnets infästning i dörren är rostskadat så att det är svagt (eg är det väl dörren som är rostskadad). Dörren hänger ned och behöver lyftas på plats nån centimeter. Det jag försöker fixa är i första hand att få bort dörren då jag inte vill svetsa på plats pga den udda elektroniken. I dörren finns fönsterhiss som ej fungerar och centrallås som kärvar. I vilken ände bör jag lossa kablaget mellan dörrgångjärnen? Är det på komponenterna eller finns det ett smartare ställe i kupén? Förutom det ser det ut som jag behöver lossa en dörrsstopp som sitter med två st 10 mm muttrar samt gångjärnens sprintar som verkar vara två stycken gängade TORX. Om någon kan förbarma sig med lite bra länkar, jag sökte men hittade inte, eller ge lite handfasta tips så är jag mycket tacksam. Gladast blir jag förstås om jag lyckas fixa gångjärn, fönsterhiss och centrallås samtidigt men det är gångjärnet som är det primära.
Jag är ny här och undrar försiktigt om man kan få lite tips kring en gammal udda Renault. Bilen ifråga är en Renault Express 1996 med ABB drivlina och batteridrift. Den är besiktigad och fullt körbar. Jag lagar och förbättrar vartefter jag hinner. Min fråga nu rör lite problem med högerdörren.
Det stora problemet är att övre gångjärnets infästning i dörren är rostskadat så att det är svagt (eg är det väl dörren som är rostskadad). Dörren hänger ned och behöver lyftas på plats nån centimeter. Det jag försöker fixa är i första hand att få bort dörren då jag inte vill svetsa på plats pga den udda elektroniken. I dörren finns fönsterhiss som ej fungerar och centrallås som kärvar. I vilken ände bör jag lossa kablaget mellan dörrgångjärnen? Är det på komponenterna eller finns det ett smartare ställe i kupén? Förutom det ser det ut som jag behöver lossa en dörrsstopp som sitter med två st 10 mm muttrar samt gångjärnens sprintar som verkar vara två stycken gängade TORX. Om någon kan förbarma sig med lite bra länkar, jag sökte men hittade inte, eller ge lite handfasta tips så är jag mycket tacksam. Gladast blir jag förstås om jag lyckas fixa gångjärn, fönsterhiss och centrallås samtidigt men det är gångjärnet som är det primära.
Last edited by ExpressHasse on 29 Mar 2016, 22:03, edited 1 time in total.
Hans Stolk, Munsö
-
Re: Express 1996 högerdörr
Känns som jag kanske frågat fel eller har en olämplig bil? Hursomhelst har jag fortsatt att skruva under tiden och nu är kabelhärvan ur. Det gick bra att lossa vid respektive komponent efter att vardera låsning öppnats. Sprinten till dörstoppet är urtagen och 10 mm muttrarna behöver inte röras. Sprintarna är googlade som ett par stållpinnar med mässingsinsatser och där första biten under skallen är gängad. Man måste alltså lossa torxen och skruva en bit för att sedan driva ut sprinten. Ser ut som om den är normalt gängad. Här vill jag helst inte göra fel då det blir jobbigt med en skadad torx i det trånga utrymmet. Kvarstår alltså att lossa sprintarna innan jag kan ta bort dörren och svetsa.
Tips om sprintarna?
Tips om sprintarna?
Last edited by ExpressHasse on 29 Mar 2016, 22:04, edited 1 time in total.
Hans Stolk, Munsö
-
Jag skall försöka få med orten i signaturen, hittade inte det direkt nu i kontrollpanelen. Men så länge kan jag nämna att jag bor på Munsö, Mälaröarna utanför Stockholm.
Nu hittade jag och det uppdaterades automatiskt i tidigare inlägg.
Inga tips innan jag försöker lossa TORX-sprintarna? Inga kända fel på fönsterhiss och dragmagnet till dörrlås? Nån som sitter på Expressdelar?
Nu hittade jag och det uppdaterades automatiskt i tidigare inlägg.
Inga tips innan jag försöker lossa TORX-sprintarna? Inga kända fel på fönsterhiss och dragmagnet till dörrlås? Nån som sitter på Expressdelar?
Hans Stolk, Munsö
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Dubbelkolla att du får ström fram till kontakten vid fönsterhissmotor samt centrallås.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Hej och tack för svar och tips. Det är planen att mäta upp spänning när manöverknappen aktiveras på dörrhissen. Inte gjort ännu, tänker jobba lite i helgen, men jag var mer inne på vanliga fel förknippade med mekanismen.Stymie wrote:Dubbelkolla att du får ström fram till kontakten vid fönsterhissmotor samt centrallås.
Centrallåset märker man att det aktiveras vid manövrering men här är rörelsen svag och ibland obefintlig. Tycker ändå att mekanismen verkar gå lätt.
Det är lite svårt att bestämma sig för om prylarna är gamla och dåliga eller inte. Bilen är visserligen 20 år gammal men har bara gått 7000 mil. Det mesta är fräscht men några punkter verkar ha drabbats av punktrost eller utebliven motion.
Posta på, glad för alla svar. Som sagt fokus och prioritet 1 är att få ur dörrsprintarna oskadade.
Hans Stolk, Munsö
- Stymie
Eftersom du har klen rörelse på mekanismen så kan det vara några kardeler av i kablaget. Då blir det både klen ström och risk för spänningsfall vid belastning.
Kul att du tagit dig an en elbil . Kikade på en likadan som din för inte så länge sedan.
Kul att du tagit dig an en elbil . Kikade på en likadan som din för inte så länge sedan.
___
-
NU är dörren borta. Det var nära att det blev komplikationer men jag klarade mig.
Hans Stolk, Munsö
-
Nu är den svetsad och åter på plats. Tack Stymie för ideer och glada tillrop.
Edit: Ändrat så att Stymie fick ett stort "S" i början av namnet.
Edit: Ändrat så att Stymie fick ett stort "S" i början av namnet.
Hans Stolk, Munsö
- Stymie
Kul att det gick bra att svetsa.
___