Växellådshaveri på R12
Moderator: Forumpolisen
- Magnus Bjelk
Växellådshaveri på R12
Växellådan på min 12 kombi gav upp förra veckan. Har inte hunnit ta ur lådan ännu, men allt tyder på att en kugge på pinjongen eller diffen har gett upp.
Small bara till vid normal fullgasacceleration. Sedan knakade det och vibrerade det i lådan så fort man nuddade vid gasen. Värre ju mer man gasade. Lyckade krypköra några hundra meter och parkera. Sedan var det bara att ordna bärgning.
Det tristaste är att det står ett långtidsprojekt i garaget så all mekning får bli utomhus. Tack och lov är det bara några enstaka minusgrader här nere i södra Sverige.
Eftersom 12:an är min enda vinterbruksbil har jag blivit tvungen att lägga på vinterdäcken på 17 och skicka ut den i saltslasket.
Fortsättning följer...
Small bara till vid normal fullgasacceleration. Sedan knakade det och vibrerade det i lådan så fort man nuddade vid gasen. Värre ju mer man gasade. Lyckade krypköra några hundra meter och parkera. Sedan var det bara att ordna bärgning.
Det tristaste är att det står ett långtidsprojekt i garaget så all mekning får bli utomhus. Tack och lov är det bara några enstaka minusgrader här nere i södra Sverige.
Eftersom 12:an är min enda vinterbruksbil har jag blivit tvungen att lägga på vinterdäcken på 17 och skicka ut den i saltslasket.
Fortsättning följer...
Trist, det låter verkligen inget roligt, och att det dessutom skulle behöva hända precis mitt i vintern. Att lyfta ur växellådan innebär väl ganska så mkt jobb? Verkar besvärligt att göra en så stor "operation" utomhus i kylan. Finns där ingen "gör det själv-verkstad" så du kan bogsera dit bilen och hyra bara över en helg eller så?
Tråkigt att du måste ta ut din fina R17 i saltslasket [:(]
Tråkigt att du måste ta ut din fina R17 i saltslasket [:(]
- Magnus Bjelk