Strålkastarspolare Renault Clio
Moderator: Forumpolisen
Strålkastarspolare Renault Clio
Har: Renault Clio 1,2 1998. Problem: strålkastarspolningen har upphört. Istället minskar strålkastarskenet som om det var kortslutning någonstans. Fråga: finns felet i relät för högtryckspumpen, i själva pumpen eller var? Relät verkar inte alldeles fuktskyddat och kan ha rostat. Det verkar som om en cirkulationspump går på lågvarv hela tiden. Stämmer det? Vet någon vänlig själ besked?
Tack på förhand.
Per
Tack på förhand.
Per
Jodå, allt fungerar som det ska utom högtrycksstrålen på strålkastarna och som sagt strålkastarna bleknar lite när man drar i spolarspaken, som om det uppstod en kortis. Tar man av relät händer inget alls på strålkastarna men pumpen rundpumpar fortfarande (om det nu är det den gör).
Per
PS Jag tror inte det rör sig om munstyckena den här gången eftersom alla har lagt av samtidigt. DS
Per
PS Jag tror inte det rör sig om munstyckena den här gången eftersom alla har lagt av samtidigt. DS
Jo, en pump matar vindrutan och en bakrutan (och de fungerar) och en strålkastarna. Den senare går på permanent lågvarv (tror jag) och ska sedan varva upp under spolningen men det fungerar inte nu utan ger intryck av kortslutning när man drar i spolarspaken. Frågan är: var sitter felet, i relät (som sitter vid behållaren) eller någon annanstans?
/Per
/Per
Kan ju vara flera osaker som sagt.
- Defekt relä/kortslutning.
- sk*t i systemet/pumpen. Pumpen har ingen ork, vilket leder till (och uppfattas som) att strålkastarna inte får tillfäkligt med ström?
- Pumpen är defekt (vilket är ett vanlig fel på Clio 98-).
Börja med det minst kostsamma. Byt relä och att ev. spola rent i slangarna. Sen pumpmotorn och sist verkstadsbesök.
Tyvärr har vi ingen partner/klubbverkstad i Malmö-regionen. Annars hade det varit en lösning att bege sig dit för tips.
/j
- Defekt relä/kortslutning.
- sk*t i systemet/pumpen. Pumpen har ingen ork, vilket leder till (och uppfattas som) att strålkastarna inte får tillfäkligt med ström?
- Pumpen är defekt (vilket är ett vanlig fel på Clio 98-).
Börja med det minst kostsamma. Byt relä och att ev. spola rent i slangarna. Sen pumpmotorn och sist verkstadsbesök.
Tyvärr har vi ingen partner/klubbverkstad i Malmö-regionen. Annars hade det varit en lösning att bege sig dit för tips.
/j
Mysteriet är löst: det sitter en särskild pump vid den särskilda behållaren för strålkastarspolarna. Den har rostat ihop och korslutits, varav dimningen av strålkastarna när man drar i spolarspaken.
Men säkringen då, varför går inte den? Svar: Bra fråga men jag har faktiskt inte hittat någon till den ännu. Det finns säkringar till de övriga spolarpumparna. Kanske klarar inte säkringarna startströmmarna. Men det är en mycket ovanligt fenomen på moderna bilar att en kortis ska kunna uppstå utan att en säkring går.
Varför rostade då pumpen (bilen är bara 5 år!)? Jo, bussningen mellan pumphuset och elmotorn slits och läcker så småningom. Det har man försökt klara med en enkel evakuering. Men det höga trycket i pumphuset skapar så småningom en stråle in i elmotorn och sedan är det bara en tidsfråga.
Positivt: det var ganska enkelt (när man väl lurat ut knepet) att demontera motorn. Normalt brukar man ha sönder vitala delar i de här försöken men det gick faktiskt bra med vanliga Clas Ohlsongrejor (specialstjärnor). Nu ska jag höra hur mycket affären ska råna mig på för en ersättningspump och det är bara att stålsätta sig. Vet någon var man handlar piratpumpar till justa priser?
/Per
PS Vill någon ha demonteringstips så är det bara att höra av sig. DS
Men säkringen då, varför går inte den? Svar: Bra fråga men jag har faktiskt inte hittat någon till den ännu. Det finns säkringar till de övriga spolarpumparna. Kanske klarar inte säkringarna startströmmarna. Men det är en mycket ovanligt fenomen på moderna bilar att en kortis ska kunna uppstå utan att en säkring går.
Varför rostade då pumpen (bilen är bara 5 år!)? Jo, bussningen mellan pumphuset och elmotorn slits och läcker så småningom. Det har man försökt klara med en enkel evakuering. Men det höga trycket i pumphuset skapar så småningom en stråle in i elmotorn och sedan är det bara en tidsfråga.
Positivt: det var ganska enkelt (när man väl lurat ut knepet) att demontera motorn. Normalt brukar man ha sönder vitala delar i de här försöken men det gick faktiskt bra med vanliga Clas Ohlsongrejor (specialstjärnor). Nu ska jag höra hur mycket affären ska råna mig på för en ersättningspump och det är bara att stålsätta sig. Vet någon var man handlar piratpumpar till justa priser?
/Per
PS Vill någon ha demonteringstips så är det bara att höra av sig. DS
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar