Renault Laguna -00 1.9dti bara tvärdog.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Elitemaster
Firstname: Alexander
Surname: Svensson

Renault Laguna -00 1.9dti bara tvärdog.

Post by Elitemaster »

Tjena! Jag var påväg till jobbet en morgon och hinner precis komma ut på motorvägen och ska precis lägga i femman då bilen plötsligt dör. Jag försökte starta den igen men bilen är verkligen stendöd. Nu en månad senare så startar den fortfarande inte och nu tänker jag ta mig i kragen o försöka fixa bilen.

Jag har kollat efter felkoder men får inte fram några. Soppa verkar komma fram till bränslefördelaren eller vad den nu heter(jag är ny på dieslar ;))

Däremot har jag lagt märke till att varvräknaren ligger i botten när jag drar runt motorn men när batteriet börjar bli urkrämat efter ett tags nötande på startmotorn så hoppat varvräknaren till lite.

Som sagt eftersom detta är min första dieselbil så vet jag inte vart jag ska fortsätta felsöka eller om det kanske finns några standardfel på just dessa modeller som orsakar dessa problem?

Glömde även tillägga att kamremmen är hel men att generatorremmen samt spännrullen har börjat säga upp sig men det borde väl inte vara orsaken till att den inte startar?
Alexander Svensson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Renault Laguna -00 1.9dti bara tvärdog.

Post by Stymie »

Utan felkoder blir det nog svårt att hitta något. Tror att din bil använder det äldre XR25-systemet för felkodsutläsning (lite osäker på när det blev OBD-II, dvs Renault Clip).

Ta bilen till en Renaultverkstad för utläsning av koderna.

XR25
http://www.delcampe.net/page/item/id,26 ... escription
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

kolla bränslefilter och prova med en skvätt startgas om den reagerar. Gör även ett komprov på den.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Elitemaster

Post by Elitemaster »

Kollade bränslefiltret och på botten i själva koppen låg det nån vit sörja.

Kopplade loss returslangen och drog runt startmotorn, rann ut lite svagt från nippeln så den pumpar fram soppa verkar det som.
Alexander Svensson
Elitemaster

Post by Elitemaster »

Efter lite skruvande så verkar det som att kammen eller dieselpumpen står någon kugg fel i förhållande till vevaxeln.

Jag har ej utfört något kompressionstest ännu men tog en närmare titt på lyftarna ifall dem går upp helt och det ser dem ut att göra.

Jag nollade vevaxeln i TDC men här tar det stopp. Jag kan inte nolla kamqxeln efter markeringen på remhjulet och markeringen som fortfarande sitter kvar på plåten bakom remhjulet(remmen är nog nyligen bytt då även markeringarna på remmen är kvar) men som sagt när jag försöker nolla kamaxeln så tar avgasventilen på fyrans cylinder i kolven(kamnocken trycker ner ventilen) medans på ettans cylinder är båda ventilerna helt stänga utan något som helst tryck på dem.

Vrider man kamaxeln fyra kugg medsols så är avgasventilen stängd.

Kan kilen som sitter på remhjulet ha gått sönder då jag hittade rester av generatorremmen bakom kamkåpan?
Alexander Svensson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Min kil till kamhjulet small av när generatorn skar och multiribben trasla in sig. Det var en 1,9 DTI Megane -99 med F9Q motor.

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Elitemaster

Post by Elitemaster »

Precis det som hände mig kan jag konstatera mig så kammen hade hoppat någon kugg. Dessutom är det en spricka i remhjulet till diesepumpen men jag har nu en ny hemma nu.

Den nya står en och en halv kugg fel och pumpen behövdr då justeras. Någon som har en enkel beskrivning på hur det kan göras?

Edit: hade fel gällande markeringen på remhjulet på pumpen. Den står endast 1-2mm till höger jämför med markeringen på gamla remhjulet.

Nu vet jag dock inte om det är tillräckligt för att bilen inte kommer att starta men kan tillägga att gamla remhjulet var sprucken just i spåret för krysskilen så den glappade ju lite till skillnad från den nya.
Alexander Svensson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Min stod på tomgång och är den äldre motorn med ventilerna rätt upp ifrån. Så det var bara köpa nytt kamdrev och remsats. Montera och starta :)

Post Reply