Renault Clio -01 Startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ZumoRikato
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2016, 11:48
Firstname: Johan
Surname: Persson
Location: Degerfors

Renault Clio -01 Startproblem

Post by ZumoRikato »

Hej.

Häromveckan när vi hade som kallats resulterade i att clion ville inte starta. jag tog för givet att de va batteriet som va slut (har varit dåligt en tid) och satte i ett annat. Ingen reaktion, det bara klickar. Nu står bilen i garaget och är upptinad men fortfarande ingen aktivitet, inte ens med starthjälp eller startkablar.

Jag har läst lite om denna "röda plastknapp". jag va ute nu precis o tryckte på den men fortfarande ingen skillnad. Bredvid batteriet sitter det en del relä om jag antar rätt och där klickar det väldigt mkt så fort jag vrider på tändningen.

Jag kan ingenting om bilar och uppskattar utförlig hjälp :)

Mvh Johan
Johan Persson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by Stymie »

Har du en startkabel tillgänglig? Sätt den i så fall mellan minus på batteriet och lämplig metall på motorblocket (brukar finnas en lyftögla). Återkom med reultatet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ZumoRikato
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2016, 11:48
Firstname: Johan
Surname: Persson
Location: Degerfors

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by ZumoRikato »

Jag testade som du sa. (fast jag hade ingen startkabel utan tog en elkabelbit) och efter lite laddning etc så startade bilen.

nu har jag 2 frågor som jag innerligt hoppas du kan ge svar på.

Jag misstänker att de är jorden som krånglar. Går det att dra vilken typ av kabel som helst, (permanent)?

Bilen kan inte stå på tomgång utan man måste aktivt ge lite gas hela tiden, vad kan det bero på? räcker det att sträcka gasvajern?

Supertacksam för svar.

Mvh Johan
Johan Persson
ZumoRikato
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2016, 11:48
Firstname: Johan
Surname: Persson
Location: Degerfors

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by ZumoRikato »

Nu har jag "pillat" lite på gasvajern och nu står bilen på tomgång. Allså återstår bara frågan om vilken typ av kabel man kan använda. Just nu sitter en vanlig elkabel för inomhusbruk. så där bör ju väljas en grövre som är anpassad för utomhusbruk misstänker jag?
Johan Persson
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by Göte J »

På min Clio -08, fortsätter kabeln från batteriets minuspol till chassiet vidare till motorn. Alltså en solid kabel på ca 10 kvadrat. Men slulle den behöva bytas, sulle det bli en fäta i lämpli längd.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000016608/
Men egentligen går det med vilken kabel som helst, bara det är tillräcklig area.
Förresten börja att lossa och gör rent de gamla anslutningarna och drag fast igen. Det kanske bara är oxid i ansluningen och kabel o kontakter ok!
//Göte J
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by Stymie »

Gör som Göte J föreslår, men granska kabeln noga. det är vanligt att kardeler (trådar i kabeln) går av. Då tappar du förmågan att föra över nödvändigt ström. Byte rekommenderas och ju grövre kablage, desto bättre.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ZumoRikato
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2016, 11:48
Firstname: Johan
Surname: Persson
Location: Degerfors

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by ZumoRikato »

Hej. Jag ville börja med att tacka för hjälpen, Det jag frågade om fick jag hjälp med och löste problemet. Men jag har ett problem till.

Batteriet har en indikator som visar om det är laddat eller ej. Men nu startar inte bilen igen. Trots "fulladdat". Får ta fram starthjälp och då startar den, sen fungerar den nån dag eller 2. Står den inne i garaget fungerar de bra men inte om den står ute i kylan.

Kan det vara så att den jordpool jag använt mig av är för dålig? Eller vad kan de annars vara för fel?

Tänkte på tändsstift osv men eftersom bilar startar med starthjälp så borde väl inte felaktig ligga i tändning eller bränsle?

Tacksam för hjälp.

Mvh Johan
Johan Persson
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault Clio -01 Startproblem

Post by Göte J »

De där indikatorerna på batterier är inget att ha enligt min uppfattning. Skagga en multimeter istället, kostar inte mer än ett par hundralappar! Ett batteri som stått någon timma efter laddning ska hålla > 12,6 volt. sjunker spänningen 12,2 . 12,4 volt efter ett par dagar så har du inte mer 50-75 % kvar. Urladdningen kan ju antingen vara intern i batteriet eller yttre. Om man kopplar in multimetern i serie med pluspolen och mäter strömmen (< 20-100 mA) kan man ta ur en säkring i taget och se om strömmen minskar. Dock klocka och bilens "dator" drar ju normalt lite ström (10-100 mA).
Fast hur gammalt är batteriet? Är det originalbatteriet? Byt isåfall! Det kommer ändå att ge sig snart.
Ett tips, Skroten säljer batterier till låga priser om man vågar chansa. Jag har köpt två de senaste åren som funkar som nya (i olika bilar.
// Göte J
Post Reply