Jag har bytt motor-kabelhärvan ur en el-död Clio II 1.2 -01 D4F-712 som jag fick till skänks p.g.a. att tidigare ägare med "hjälp" av Bilia och andra verkstäder inte lyckats få ordning på monstret (till vettig kostnad förstås). Hittade en lämplig donatorbil på skroten och skred till verket..
Det mesta är frid och fröjd efter lite allmän uppstädning av trasiga relän och små elfel som var sedan tidigare.. förutom ett par saker:
#1: Dimljus höger fram tänds kanske någon minut efter att man vridit ljusomkopplaren. Why?
#2: Ingen blinkers-lampa på vänster sida reagerar på spaken, inte ens lampan i instrumentet! Blinka höger går bra. Varningsblinkers runtom funkar.
Har mätt att det är kontakt från UCH fram till kontakten på strålkastaren, det är även kontakt från ljusomkopplaren ner till UCH. Hade liknande fel med helljuset först men till det fanns det iaf ett relä som var trasigt och enkelt kunde bytas men till blinkersen verkar allt vara inbakat i UCH'n eller finns det ett även blinkers-relä? Isåfall vart..?

Jag ska förstås kontrollera att själva ljusomkopplaren fungerar, men eftersom att jag redan bestämt mig för att det är UCH som felar så kommer det testet bara styrka min tes!

Kan man hemma på köksbordet (eller i ugnen) laga UCH utan kodning och liknande fuffens?
Trist att behöva byta UCH(?), ECU(?) och nyckeldosa (korrekt?) p.g.a. något så "simpelt" som blinkers... Hur noga är det vid lokalisering av donator med vilken utrustning bilarna har?
AC/inte AC, 3/5 dörrars, gul/blå bil, manuell/automat osv?
#3: ECU'n, är den monterad bakpå motorn mot torpedväggen?
Tacksam för all hjälp.