Vindrutespolning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Vindrutespolning

Post by Noniz »

Hejsan!
Har ett problem på min Renault clio 1,2 16v -03
Är nämligen så att när man ska spola på rutan så hör man att pumpen går (nybytt) för att sen spola pyttelite på rutan.
Vad är felet tro?
Brukar ju spola så länge man för spaken mot sig men inte på min bil.
Jonas Flodin
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Vindrutespolning

Post by flygrc »

Stopp i munstycket?
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Vindrutespolning

Post by Noniz »

flygrc wrote:Stopp i munstycket?
Men om det skulle bero på stopp i munstyckena skulle det väll inte komma nått ur dom?
Nu skvätter det ju till snabb/kort och slutar sen direkt, gasten man hör att pumpen fortfarande surrar tills man släpper spaken.
Jonas Flodin
User avatar
phubar
Posts: 33
Joined: 05 Jun 2011, 00:01
Location: Jönköping
Contact:

Re: Vindrutespolning

Post by phubar »

Noniz wrote:
flygrc wrote:Stopp i munstycket?
Men om det skulle bero på stopp i munstyckena skulle det väll inte komma nått ur dom?
Nu skvätter det ju till snabb/kort och slutar sen direkt, gasten man hör att pumpen fortfarande surrar tills man släpper spaken.
Skulle ändå tro på att det är nåt sk*t, så fort du sätter fart på sprutan så sätter det sig. Det hinner komma lite, sen blir det stopp. Spola rent baklänges i slangar och munstycken.
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Vindrutespolning

Post by MartinB »

Om jag minns rätt sitter det en skarv på spolarslangen på undersidan av huven, ungefär mitt framför ratten. Om du öppnar den skarven och spolar lite (ner i en burk, tex.) så bör du se om det är stopp i munstyckena eller spolarvätskan inte ens kommer så långt.
Kommer det någon spolarvätska till bakrutan?
Gjordes spolarpumpbytet på verkstad eller gjorde du det själv?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Vindrutespolning

Post by Noniz »

MartinB wrote:Om jag minns rätt sitter det en skarv på spolarslangen på undersidan av huven, ungefär mitt framför ratten. Om du öppnar den skarven och spolar lite (ner i en burk, tex.) så bör du se om det är stopp i munstyckena eller spolarvätskan inte ens kommer så långt.
Kommer det någon spolarvätska till bakrutan?
Gjordes spolarpumpbytet på verkstad eller gjorde du det själv?
Jag bytte pumpen själv.
Finns ingen skarv på slangen till rutspolningen, den går direkt från pumpen till rutmunstyckena.
Får väll prova att peta med en nål i munstyckena.
Jonas Flodin
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Vindrutespolning

Post by flygrc »

om du tar av slangen och kör med pumpen?
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Vindrutespolning

Post by MartinB »

Att jag frågade om du bytte själv är för att när jag bytte spolarpump på min Clio (som är i stort sett samma bil som du har) så var jag inte uppmärksam och bytte pumpen till strålkastarspolningen först, innan jag tittade efter på slangarna och insåg att det var fel pump.
Kan du ha gjort samma misstag (om du över huvud taget har strålkastarspolning på din bil)?

Dessutom, titta i denna tråden: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... Spolarpump. Det var exakt detta problemet jag hade och även en kollega som har en Megane -04 hade. Som någon skrev där; verkar vara ett allmänt fel på pumparna som märks nu, 10-12 år senare, kanske beroende på kemikalieblandningen i spolarvätskan
Martin Bjelk
Megane CC -04
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Vindrutespolning

Post by Noniz »

MartinB wrote:Att jag frågade om du bytte själv är för att när jag bytte spolarpump på min Clio (som är i stort sett samma bil som du har) så var jag inte uppmärksam och bytte pumpen till strålkastarspolningen först, innan jag tittade efter på slangarna och insåg att det var fel pump.
Kan du ha gjort samma misstag (om du över huvud taget har strålkastarspolning på din bil)?

Dessutom, titta i denna tråden: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... Spolarpump. Det var exakt detta problemet jag hade och även en kollega som har en Megane -04 hade. Som någon skrev där; verkar vara ett allmänt fel på pumparna som märks nu, 10-12 år senare, kanske beroende på kemikalieblandningen i spolarvätskan
Är säker på att jag bytt rätt pump när jag gjorde det.
För till pumpen som spolar på Framrutan och bakrutan så är det svarta gummislangar och till pumpen som spolar på strålkastarna så är det transparanta slangar.
Så jag får lov att prova med nål i spolarmunstyckena, och funkar inte det så vet det tusan va det kan va för fel.
Jonas Flodin
Breding
Posts: 24
Joined: 10 Oct 2015, 16:17
Firstname: Mikael
Surname: Breding
Location: Jönköping

Re: Vindrutespolning

Post by Breding »

Skulle kunna tänka mig att det är en liten cylinder som kärvar, det var det på min Megane. Den sitter på spolarnotorn där slangarna går in i den, ta lös den och slipa lite med vanligt sandpapper sånger den lätt igen. Den sköter både framspelningen och bakrutespolning.
Mikael Breding
Post Reply