Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by PerIpI »

Hej!

Har ett problem med friskluftssensorn(?) till vår Renault Scenic 3:a (2012). Omedelbart efter start av motorn så indikerar friskluftssensorn "dålig luft" (stort "moln" framför bilen på instrumentpanelen), se bild nedan. Detta ändrar sig inte under körning.

Image

Konsekvensen blir att klimatanläggningen går in i "recirkulationsmode" och inte tar in någon ny luft utifrån. Vad jag förstår kan jag inte stänga av denna funktion. Jag kan trigga den manuellt, eller låta automatiken styra, men inte inaktivera den. Se utdrag från instruktionsboken nedan.

Image

Som första åtgärd hade jag ur kupe-filtret (ett litet äventyr) och dammsög det (hade inget nytt hemma), men i efterhand förstår jag att sensorn inte kan sitta här (för då hade ju bilen inte kunnat veta om luften blivit bra om den redan var i recirkulationsmode). Någon som vet var sensorn sitter till systemet? Andra tips?
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

Har kanske inte svar på din fråga, men ...

Läs här (Google translate från Franska)
https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url

Bytte filtret på min Grand Scenic III i helgen. 10 minuters jobb ... på 2012 med facelift så sitter det en lucka i centerkonsollen som man tar bort. Sedan letar man upp plastluckan (som borde ha varit gul, åtminstone öronen som man lossar den med) river ur filtret och städar med dammsugaren. Sedan försiktigt i med filtret vänt åt rätt håll. På med lucka plus lucka. Klart. På de äldre modellerna måste man riva halva kupén för att få bort handskfacket.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

klippt från tråden
---
Hello, owning a 3 Scénic equipped with toxicity sensor and also technician at Renault, I can announce that after some research on this problem there is a technical solution came in the course of November offering reprogramming of the ECU air conditioning!

This new software is not going to disappear A small enclosed (some times yes) but the recirculation flap is not closed continuously as it is!

Unfortunately for some vehicles, reprogramming is not yet available but will be in early 2012!
I hope this helps some people!
Merry Christmas!
---
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by PerIpI »

Nej, jag har skummat just den tråden också utan att hitta riktigt vad jag söker. Jag kommer att försöka leta någonstans i "torkardiket", typ dra på fläkten fullt och lyssna, känna var den drar in kupéluften. Här någonstans tycker jag också att sensorn borde sitta.

Då tror jag att det gjort vissa förbättringar i tillgängligheten av filtret sedan vår? Jag följde denna anvisningen (stämmer i stora drag dock saknade min några skruvar på slutet):

http://www.mister-tuto.com/wp-content/u ... ic-III.pdf

Jag tänkte faktiskt inte på om det skulle vara möjligt att göra bytet utan att dra ut handskfacket, det är möjligt att det skulle kunna gå.

Förstår jag rätt om jag förstår omprogrammeringen som att systemet inte lägre tillåter att recirkulations-spjället är fullständigt stängt? Dvs. i så fall att man avhjälper symptomen, men inte löser problemet (sensorn)?
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

Angående filtrets åtkomlighet så ser du om den lätta vägen in finns. Luckan är ca 20x20cm som man i så fall ska ta bort. Tyvärr sitter den hårt med clips, varför det är lätt att de går sönder. har du luckan så kan du skippa alla andra steg.

Omprogrammeringen lämnar spjället lite öppet. Jag tror inte att det är gjort på min bil. Jag har haft problem med imma nårga gånger under hösten, därför bytte jag filtret.

Sensorn bör ju rimligen sitta i inloppet som du säger. Noterade att det fanns en liten slang (ca 2-3 cm i diameter) som gick in alldeles bredvid filtret. Det kan ju finnas någon koppling till sensorn den vägen. Tycker att den är för liten för att göra någon annan nytta. Den behöver ju inte ta in mycket luft för att känna om luften är bra eller dålig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

Studerade hur det ser ut på min bil. Även jag har det stora molnet när jag startar (oavsett auto eller forcerad fläkt). Det försvinner inte förrän temperaturen i bilen är nästan på det inställda värdet (efter ca 5 km, 7-8 minuter). Därefter passerar det lilla molnet snabbt och bladen kommer fram.

Det gör att jag tror att sensorn sitter på både insidan och utsidan! Troligen mäts ett par olika saker och jämförs mellan sensorerna.
Last edited by Stymie on 01 Dec 2015, 09:15, edited 1 time in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by PerIpI »

Aha.. Nu är det inte jag som kör bilen dagligen så jag har inte kunnat studera riktigt hur den beter sig. Men det var intressant information. Det skulle ju kunna vara så att bilen under uppvärmningsskede inte tar in luft utifrån för att snabba upp processen?

Vad jag minns från i somras så var dock beteendet lika då (kanske av samma anledning, men för att kyla bilen snabbare??).

Frågan är ju om Molnen/Bladen visar sensorns värde, eller om den indikerar spjällets läge?
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

Det är ju även det här som fransoserna i tråden ovan har haft problem med. Spjället verkar vara stängt, varför det immar igen, när molnet är stort. Om ACn är igång så är det ett mindre problem eftersom den då avfuktar luften. De pratar visserligen mest om symbolen A med pilarna runt, automatisk recirkulation, men den är ju aktiv hela tiden.

Molnet och spjällets läge bör ju gå hand i hand.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by PerIpI »

Hade jag designat funktionen så skulle molnet/bladen representerat luftens kvalitet.

Även om luftens kvalitet är god/bra/"gröna löv" så kan det ju fortfarande vara så att Ventilationen kan välja att cirkulera luften (för att snabba på uppvärmning/nerkylning).

Det kanske är så att "work-arounden" (att hålla cirklationsspjället lite öppet hela tiden) är den bästa lösningen trots allt.
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by Stymie »

Är det luftens kvalitet på insidan eller utsidan som avses? Min syn på det är att molnet presenterar luften i kupén eller att det är en stor temperaturdifferens mellan ute och inne. Skälet till det är att luften på utsidan definitivt inte är dålig då bilen rullar iväg hemifrån mig. Därför är jag inne på att det sker en jämförelse av inne- och uteluft.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: Friskluftssensorn - Renault Scenic 3

Post by PerIpI »

Utan att veta gissar jag precis som du var inne på att man valt (lite ologiskt kan jag tycka) att låta Löv/Moln-symbolerna styras av spjällets läge (istället för uteluftens kvalitet).

Så när re-cirkulationen är igång så kommer moln-symbolen att visas, oavsett om detta är för att snabba upp uppvärmning/nerkylning, eller om det är för att luft-sensorn har detekterat dålig luft-kvalitet?

EDIT: Nej, det stämmer inte. Jag prövade funktionen nu och satte den i manuell re-cirkulation. Jag hade "mellan-moln" aktivt både med den manuella funktionen på och av. Det var tydligt att spjället ändrade läge när jag aktiverade funktionen, men på displayen visades alltså bara "mellan-molnen". Nästa steg blir att gräva och städa lite i torkardiket..
Per Nockhammar
Post Reply