ares83 wrote:Hej,
Har samma problem på min -04
Nu senast när mätaren slocknade så hoppade den även från ca 11 500mil som den har gått till 18 500mil.
Har försökt kontakta olika Renaultverkstäder angående detta men har endast fått prisförslag på att byta panel på upp till 12 500kr (Bilia).
Har även pratat med en representant på Renault Sverige som inte hade hört talas om problemet tidigare...
Det blir en ganska snabb värdeminskning på min bil som över natten har gått 7000mil mer på mätaren än vad den egentligen har gått.
Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet? Nu lyser panelen (glapp i kontakten) men mätarställningen är ju helt fel.
Innosund tar 2400 och OBD tuning 2500 kr. Jag skickade till OBDt i torsdags. Bara goda erfarenheter. Bekvämt; bara skriva ut fraktsedel från nätet (tur och returfrakt 250 kr) och klistra på paketet, lämna in på posten betala frakten i efterhand på fakturan. Snabb leverans; enligt paketspårningen kom paketet fram till Karlstad i förrgår morse, och jag kunde hämta ut det i Örebro i går. Verkar åtgärdat och återsänt med vändande post! Vägmätarställningen tillrättad. Allt fungerar ua, men knappen man ställer klockan med är trög, Sannolikt har kretskortet rubbats ngn halvmm. Fungerar dock också den som den ska. Man får också garanti.
Filmen med instruktioner för demontering på OBDt:s hemsida är inte idealisk. titta gärna även på
https://www.youtube.com/watch?v=4A9LCxr8780 . Övre listen är lätt att ta bort. Nedre täcklisten har klackar i ändarna som ska dras ut horisontellt när man frigjort de vertikala däremellan. Digitalpanelen sitter med torxskruvar T20, inte insex. Vinkla ut panelen nertill vid urtagningen. Låsbyglarna för kontakterna ska öppnas helt. Den grå kontakten är lätt att lossa, men den röda kräver en del jobb att få loss! Försiktigt! Viktigt att låsbygeln på den röda är öppen helt och hållet, den glider lätt igen under ansträngningarna. Montering allt i omvänd ordning. Gick lätt även för mig som inte har någon träning att skruva. Få isär den röda kontakten var i princip det enda svåra, då man har dåligt tag, och allt kan spolierat om man misslyckas och kontakten går sönder.
Jag tycker Renaultverkstäderna borde ha renovering av instrumentbrädan med som alternativ för ett fast pris typ 3000kr. Det enda besked jag fick på Renaultverkstan: "Jaha, typiskt fel, ny panel ca 10000 kr". De hade "aldrig hört talas om" att brädan gick att reparera. Kundtjänst på Renault Nordic "hade f ö aldrig hört talas om att skulle vara något onormalt mycket fel på instrumentbrädorna på Scenic 04-05".