Byta fjädrar bak Megane 2004

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
poon
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2004, 23:49
Firstname: Peter
Surname: Nilsson
Location: Vårberg

Byta fjädrar bak Megane 2004

Post by poon »

Jag var och besiktigade min Megane häromdagen och fick anmärkning på att det gått av ett varv längst ner på ena fjädern bak.
Så jag tänkte höra om det är någon här som bytt fjädrar där bak.
Är det bara att lossa stötdämparen så att bakaxeln åker ner en bit och pilla ut fjädern och sedan pilla in den nya?
Eller behövs det även en fjäderspännare för att trycka ihop fjädern också?

/Peter
Peter Nilsson
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta fjädrar bak Megane 2004

Post by Stymie »

Har inte kollat hur bakvagnsupphängningen ser ut på en Megane, men det du beskriver fungerar på Laguna II. Tror att det ger sig själv när du tar av hjulet och ser konstruktionen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
thsv
Posts: 17
Joined: 03 Sep 2012, 20:06
Location: Värnamo

Re: Byta fjädrar bak Megane 2004

Post by thsv »

Ja det är enkelt. Lossa stöt dämparen och släpp ner och byt fjäder. Det går att lyfta bärarmen med en domkraft så att man kan montera stötdämparen igen.
Thomas Svensson
User avatar
poon
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2004, 23:49
Firstname: Peter
Surname: Nilsson
Location: Vårberg

Re: Byta fjädrar bak Megane 2004

Post by poon »

Jag bytte fjädrarna igår, det var som thsv sa, bara att lossa på stötdämparna så åker allting ner så det bara är att plocka ut fjädrarna och sätta in de nya. Använde även en domkraft för att lyfta upp bärarmen för att få dit stötdämparna igen. Båda fjädrarna hade gått av, på den ena låg det tre bitar av som hade gått av, de låg nerpressade i botten av fjädern. Det missade de på besiktningen, de såg bara att den ena var av. Verkar som att fjädrarna är lite känsliga på Megane, alla fjädrar har bytts nu för att de har gått av.
Peter Nilsson
Post Reply