Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Moderator: Forumpolisen
Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Hejsan,
Råkade ut för ett smärre haveri idag. Helt plötsligt under stadskörning tappade jag styrservon och sekunden efter tändes varningslampa för laddfel. Var tvungen att köra åt sidan och det luktade rejält av bränt gummi.
Min slutsats blev att drivremmen för hjälpaggregaten (ac-kompressor, styrservo, servopump mm) slirade så att all drivning tappades.
Kollade under huven och allt såg normalt ut så jag provade att starta bilen med AC:n avstängd och då gick den perfekt.
Jag antar att antingen slirade remmen för att den (eller spännaren) är dålig eller för att något av hjälpaggregaten går trögt. Finns det något smart sätt att felsöka själv eller är det bara att ge upp och inse att det är verkstad som gäller?
Rem och spännare bör vara bytta vid 12 000 mil (nu har den gått knappt 21 000). Generatorn byttes häromåret så den är fräsch. AC:n funkade fint när det hände men är nog aldrig servad.
Alla idéer, erfarenheter och input mottages tacksamt
/Johan
Råkade ut för ett smärre haveri idag. Helt plötsligt under stadskörning tappade jag styrservon och sekunden efter tändes varningslampa för laddfel. Var tvungen att köra åt sidan och det luktade rejält av bränt gummi.
Min slutsats blev att drivremmen för hjälpaggregaten (ac-kompressor, styrservo, servopump mm) slirade så att all drivning tappades.
Kollade under huven och allt såg normalt ut så jag provade att starta bilen med AC:n avstängd och då gick den perfekt.
Jag antar att antingen slirade remmen för att den (eller spännaren) är dålig eller för att något av hjälpaggregaten går trögt. Finns det något smart sätt att felsöka själv eller är det bara att ge upp och inse att det är verkstad som gäller?
Rem och spännare bör vara bytta vid 12 000 mil (nu har den gått knappt 21 000). Generatorn byttes häromåret så den är fräsch. AC:n funkade fint när det hände men är nog aldrig servad.
Alla idéer, erfarenheter och input mottages tacksamt
/Johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
AC kompressor som skurit, när den inte är inkopplad så kan remmen löpa fritt, när ac inkopplad så sitter det remhjulet fast och remmen kasar och luktar brännt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Japp, AC-kompressorn är helt klart en misstänkt bov. Har kört några korta svängar med den avstängd och bilen går fint.
Åkte till verkstad med den nu på morgonen och lämnade in. Mekanikern som kikade på den först såg inget uppenbart fel. Inga missljud eller ledtrådar på själva remmen. Vi provade också slå på AC:n med bilen på tomgång och den gick igång snällt och kylde bra. Men den kanske kan vara "på gång" och går ett tag när den är kall och kärvar ihop efter ett tag?
Hursomhelst blev bilen kvar och de ska kika närmare på den. Sats med rem och spännare beställd om det skulle vara så enkelt. Återkommer med uppdatering.
/Johan
Åkte till verkstad med den nu på morgonen och lämnade in. Mekanikern som kikade på den först såg inget uppenbart fel. Inga missljud eller ledtrådar på själva remmen. Vi provade också slå på AC:n med bilen på tomgång och den gick igång snällt och kylde bra. Men den kanske kan vara "på gång" och går ett tag när den är kall och kärvar ihop efter ett tag?
Hursomhelst blev bilen kvar och de ska kika närmare på den. Sats med rem och spännare beställd om det skulle vara så enkelt. Återkommer med uppdatering.
/Johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Liten uppdatering med nån sorts antiklimax.
Bilen blev stående kvar på verkstaden sen förra veckan och idag har de äntligen haft tid att kika på den. Resultatet efter ordentlig provkörning är att de inte kan hitta något fel. Bilen går bra och de hittar inga konstigheter med rem, spännare eller remskivor.
Mysko, men det är förstås svårt för dem att göra något åt ett fel de inte hittar. Blir till att köra vidare och hoppas att det händer igen (eller inte).
Mest troligt är nog ändå AC-kompressorn. Finns det något man kan göra servicemässigt för att rädda den eller är den slut om den börjat "värmenypa"?
/johan
Bilen blev stående kvar på verkstaden sen förra veckan och idag har de äntligen haft tid att kika på den. Resultatet efter ordentlig provkörning är att de inte kan hitta något fel. Bilen går bra och de hittar inga konstigheter med rem, spännare eller remskivor.
Mysko, men det är förstås svårt för dem att göra något åt ett fel de inte hittar. Blir till att köra vidare och hoppas att det händer igen (eller inte).
Mest troligt är nog ändå AC-kompressorn. Finns det något man kan göra servicemässigt för att rädda den eller är den slut om den börjat "värmenypa"?
/johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Ny uppdatering
Eftersom de inte hittat något fel på märkesverkstaden hämtade jag bilen igår. På väg hem hände samma sak igen (tappade servo och laddning). Stängde av AC och den gick normalt igen.
Eftersom jag var lite trött på Renaultverkstaden tog jag den till en AC-specialist imorse för felsökning. De ringde precis och bekräftade att kompressorn är död (eller iaf döende) och inte får köras mer eftersom ett totalhaveri kan skicka metallflis in i resten av systemet och leda till (ännu) dyrare reparation. Det positiva var att de evakuerat och vägt kylmediet som stämde precis så inga läckor någonstans.
Återstår att klura på om det är värt att kosta på bilen ny (beggad?) ac-kompressor.
/johan
Eftersom de inte hittat något fel på märkesverkstaden hämtade jag bilen igår. På väg hem hände samma sak igen (tappade servo och laddning). Stängde av AC och den gick normalt igen.
Eftersom jag var lite trött på Renaultverkstaden tog jag den till en AC-specialist imorse för felsökning. De ringde precis och bekräftade att kompressorn är död (eller iaf döende) och inte får köras mer eftersom ett totalhaveri kan skicka metallflis in i resten av systemet och leda till (ännu) dyrare reparation. Det positiva var att de evakuerat och vägt kylmediet som stämde precis så inga läckor någonstans.
Återstår att klura på om det är värt att kosta på bilen ny (beggad?) ac-kompressor.
/johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Kolla med autofrance vad en ny kostar 042-201620
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Will do. Tack för tips.Kolla med autofrance vad en ny kostar 042-201620
/Johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Kolla även Mister-Auto : http://www.mister-auto.se/sv/ac-kompres ... _g447.html
// Göte J
// Göte J
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Tack för tipset Göte. Galet bra priser där.Göte J wrote:Kolla även Mister-Auto : http://www.mister-auto.se/sv/ac-kompres ... _g447.html
// Göte J
Historien tog dock en oväntad utveckling när jag körde hem bilen från AC-verkstaden i eftermiddags. Trots avslagen AC började remmen slira och lukta bränt innan jag hunnit hem så helt plötsligt är kompressorn friad från misstanke och styrservopumpen är ny huvudmisstänkt (generatorn bytt för ca 3000 mil sedan).
Uppenbarligen gjorde AC-verkstaden ingen mer kvalificerad felsökning än att konstatera att remmen slirade med AC på och gick runt utan. Nu verkar det som att "överlasten" på drivremmen kommer från något annat.
Blir ny tur till verkstaden imorrn.
/Johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Haha ok inget är tydligen enkelt, alla felsökningar är fel. Lycka till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
OK, ny uppföljning och en sista uppdatering hoppas jag.
Efter ytterligare en vända felsök på märkesverkstad konstaterades att remskivan på vevaxeln var kass "vulkningen separerat" så den till slut inte ens klarade lasten från servo och generator. Vid det laget var remmen sönderslirad så åtgärd blev ny remskiva, rem och spännare.
Har inte kört mer än ett par mil men hittills har den skött sig fint (ta i trä).
Tack för hjälpen här
/Johan
Efter ytterligare en vända felsök på märkesverkstad konstaterades att remskivan på vevaxeln var kass "vulkningen separerat" så den till slut inte ens klarade lasten från servo och generator. Vid det laget var remmen sönderslirad så åtgärd blev ny remskiva, rem och spännare.
Har inte kört mer än ett par mil men hittills har den skött sig fint (ta i trä).
Tack för hjälpen här
/Johan
Johan Modig, Uppsala
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
Då kommer min fråga, om remskivan som driver remmen slirar internt så att säga hur kan remmen slira på utsidan?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Drivremsproblem (servo, generator etc) Espace 2.0T 2005
.
Vobblade väl i sidled, så att remmen vandrade och revs sönder.
Allt är inte hokuspokus i denna värld.
/ Toni Henriksson, Petteråsen i Fensbol
Vobblade väl i sidled, så att remmen vandrade och revs sönder.
Allt är inte hokuspokus i denna värld.
/ Toni Henriksson, Petteråsen i Fensbol
/ Toni Henriksson, Torsby