Kamaxelbyte R5 GTE

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Spyke
Posts: 49
Joined: 23 Aug 2012, 10:33
Location: Norrköping

Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Spyke »

HEj,

Har läst att 480 ES -87 kam kan användas i R5 GTE. Vad ger det att bara byta kammen, ger det någon effektökning överhuvudtaget om man inte ändrar något annat?

Vad är det i så fall man skall byta för att få det ännu bättre?
/Joakim Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Tony »

Svårt att säga vad det ger då ingen provat vad jag vet, jag har en nästan ny trimkam liggande.
Bara stoppa i skall klara sig med standard prylar.
Vill man ha mer effekt och vrid så har jag en 2,0 8v motor, den är åxå nästan ny, trimkammen passar i den åxå.
Finns även ett gte grenrör som är portat och anpassat till 2,0 toppen.
Det som behövs för att köra med det är ett insprut från en Volvo 4xx med 2,0 motorn, det skall inte vara startspärr på dom vilket det är om man tar ett från laguna I men så länge man tar med allt är det nog inget problem.
F3r 2,0 8v motor har standard lika mycket effekt och vrid som Gtt och sen ser den ut som en Gte motor.
Med trimkam, min portade topp, anpassade grenrör och det speciella insuget jag har så borde det ge 125hk iaf tycker jag och då med ett gott vrid från 2litern
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Tony »

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Robin »

Skulle ju köpa en topp och kam från en F3N Renault 19 å sitta å fila lite själv. Kammen skulle jag lämna in på omslipning. Det är väl enklast och närmast budget lösning.

Annars är Tonys förslag bättre och du kommer säkert igenom besiktning utan bekymmer. Finns det inte lite Rallydelar till Volvos 8V snurra ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Tony »

Vad går en omslipning på då? Vill ha 1000kr för kammen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Kamaxelbyte R5 GTE

Post by Robin »

Din kam är billigare :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply