Renault Clio -99, väldigt låga varvtal och bränd lukt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Narone
Firstname: Niklas
Surname: Hansen

Renault Clio -99, väldigt låga varvtal och bränd lukt

Post by Narone »

Hej,

har precis fått problem med bilen mitt i garaget på ica maxi. Var inne och handlade, har inte upplevt något problem innan men efter jag var klar i affären och startade bilen gick den på extremt låga varvtal, gissningsvis hoppade upp och ner mellan 300-600. Efter den stod en liten stund gick den sakta upp till ca 800 fast rörde jag gasen gick den ner och började hoppa i varvtal igen.

Den dog aldrig pga låga varvtal, inte ens när jag backade ut och började köra.. fick hålla lite mer koll på gasen bara då koppling in och den började hoppa direkt på talen.

Jag insåg dock innan jag kom ifrån parkeringen att det inte går så svängde snabbt in på en ny ruta och kände direkt att det luktade kraftigt bränt, tror det är bränd plastlukt..

Jag bor själv 500 meter bort men känner att jag inte vågar ta ut bilen och köra hem den, mycket tack vare den brända lukten som låg kvar en bra stund efter den väldigt korta åkturen jag gjorde..

Är själv usel på bilar.. min första gissning är att det skulle vara något med kopplingen men inte alls säker då jag trots allt kunde ta mig framåt..

Någon här som har någon gissning på vad problemet skulle vara för känner mig själv helt borta...?
Niklas Hansen
Robin
Forumpolis

Re: Renault Clio -99, väldigt låga varvtal och bränd lukt

Post by Robin »

Låter ändå som tändrelaterat då den tappade varv.

Tändstift, tändspole.. kolla kompression på alla cylindrar.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Narone
Firstname: Niklas
Surname: Hansen

Post by Narone »

Tack för svaret och tipset! Får ta och kolla om jag ser något på stiften och se vad jag kan undersöka själv!

Självklart nog efter jag gick tillbaka för att bärga bilen 30min senare så fungerade den precis som den skall göra, varken problem med varvtalet eller med någon bränd lukt.. dock lär problemet säkerligen komma tillbaka känns det som så måste försöka hitta roten till problemet.. svårt att felsöka dock när den nu fungerar igen.. men börjar med ditt tips så tack igen, lättare att ha någonstans att börja!
Niklas Hansen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Börja med att kolla stiften och kompressionen. Det kostar typ gratis.

Går bilen fortfarande kostigt skulle jag kolla felkoder.

I andra steg skulle jag bytt tändspole (sitter en klump längst upp på motorn med fyra tjocka svarta kablar ur som går till stiften)

Fortfarande problem, så skulle jag tippa på spridarproblem. Bränslet alltså :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply