Kamremm kuggat över på tomgång
Moderator: Forumpolisen
Kamremm kuggat över på tomgång
Finns det någon chans att ventiler ej är skadade om kamremmen kuggat över på tomgång? Orsaken var att Bilia felmonterat aggregatdrivremmar som därför spårade av och kilade sig under kamremmen.
När motorn dras runt för hand så stoppar det efter ~1/4 varv på vevaxeln.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
När motorn dras runt för hand så stoppar det efter ~1/4 varv på vevaxeln.
Gunnar Westholm
Re: Kamremm kuggat över på tomgång
Bilia får väl laga då.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Klart dom får det. Men dom kräver 50% av kostnaden ( okänd innan rep är gjort), och menar dom ej gjort något fel och ej har något ansvar trots att dom själva satt på nya remmar endast 10 månader innan haveri. OCH trots att kanten av oljetråget var blankpolerar exakt i höjd med där drivremmen skall gå på vissa andra F4R motor som har stödhjul under vattenpumpen/kompressorn, istället för ovanför som på F4R-700..
Gunnar Westholm
Glad uppdatering!
Efter 2 år, tre månader och 4 olika advokater så har Bilia äntligen ändrat sig och skall reparera den havererade motorn kostnadsfritt!
Tacksamt att kampen har gett resultat. Återstår att se vad vi kan få för ersättning för all tid och energi kastat bort på denna såpopra.
Jag hoppas i alla fall att det kan leda till att andra lurendrejare tänker sig för innan dom försöker lura bilägare som har oturen att råka ut för liknande fel.
Och att detta exemplet kan motivera andra till att inte ge upp om man vet att man har rättvisan på sin sida! Om alla gör det så kommer nog trenden om opålitliga verkstäder förändra sig ganska så fort..
Efter 2 år, tre månader och 4 olika advokater så har Bilia äntligen ändrat sig och skall reparera den havererade motorn kostnadsfritt!
Tacksamt att kampen har gett resultat. Återstår att se vad vi kan få för ersättning för all tid och energi kastat bort på denna såpopra.
Jag hoppas i alla fall att det kan leda till att andra lurendrejare tänker sig för innan dom försöker lura bilägare som har oturen att råka ut för liknande fel.
Och att detta exemplet kan motivera andra till att inte ge upp om man vet att man har rättvisan på sin sida! Om alla gör det så kommer nog trenden om opålitliga verkstäder förändra sig ganska så fort..
Gunnar Westholm
Skönt å höra att det löste sig, men 2år ! 

Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: