Bakbroms på Renault Senic - 2012 Mk3 (elektrisk handbroms)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PerIpI
Firstname: Per
Surname: Nockhammar

Bakbroms på Renault Senic - 2012 Mk3 (elektrisk handbroms)

Post by PerIpI »

Hej!

Ny ägare till en Renault Scenic-2012:a.

Vi var ute och körde och noterade vibration och ljud från bakvagnen vid motorvägsfart. Hade även värmeutveckling och lukt från höger bak, så jag antar att det är bakbromsen som kärvar lite.

Jag har haft isär och gjort service på många bakbromsar tidigare, dock ingen med automatisk handbroms. Vad jag förstått är det "rätta" sättet att använda serviceverktyg och sätta bromsarna i "serviceläge" innan demontering (och återställa efteråt). Efter att letat efter liknande på Volvo-forum så såg jag att flera där har kunnat demontera sina bromsar (med elektrisk handbroms) genom att demontera den elektriska delen och skruva tillbaka denna "manuellt". Därefter har de kunnat göra normal bromsservice. Vid montering bromsar man först pedalen stum innan man applicerar handbromsen.

Är liknande möjligt på Renault Scenic 3? Eller är det inköp av Renault "CAN CLIP" som gäller innan jag går på bromsarna?
Per Nockhammar
PerIpI

Re: Bakbroms på Renault Senic - 2012 Mk3 (elektrisk handbrom

Post by PerIpI »

Det här videon verkar ge svaret, dock är den på franska så jag fångar inte alla detaljer.

https://www.youtube.com/watch?v=uIXIpuAu1mA

Tricket verkar vara att invertera kopplingen till parkeringsbromsen (på så sätt kan man få bromsen att "öppna" när man drar i handbromsen (ger "stäng"kommando).

Därefter går det att trycka ut kolven och få tillgång till bromsbelägg och bromsskiva.

Däremot är jag inte helt med på momenten som han gör för att återställa bromsen (när han är klar med jobbet).

Han börjar med att bromsa pedalen stum, så långt är jag med. Därefter borde han vilja få handbromsen att återgå. Härifrån kan jag inte riktigt följa med videon. Borde vara att han släpper på handbromsen och på så sätt får bromsen att nypa åt (pga korskopplingen). Men sedan verkar han dra åt bromsen igen (utan att mekanismen vill släppa, trots korskoppling)... Någon med franska-kunskaper som kan översätta och förstå de sista stegen?

Tack!
Per Nockhammar
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Känns lite bakvänt i sista stegen, t.o.m. onödigt då det borde gå utmärkt att plugga i kontakten direkt istället för att använda korskoppllingen. Möjligen är det nödvändigt att ha korskopplingen kvar för att få motorn att gå tillräckligt långt i ett enda steg?

Tror att det ger sig själv när man håller på. Efter uppumpningen av huvudcylindern och därmed uttryckning av stora bromskolven ser det ut som han gör en 'lägg ur'-manöver med korskoppling. Det gör att parkeringbromsen går i botten.

När han slutligen pluggar in originalkontakten vill han vara säker på att bilen har samma status i ECU som innan arbetet påbörjades.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI

Post by PerIpI »

Håller med dig, det borda vara som du säger. Dvs.

1. Lossa handbromsen
2. Korskoppla inkopplingen vid bromsen.
3. Applicera handbroms (parkeringsbromsen går tills fullt öppen pga korskoppling)
4. Tryck ut huvudbromskolven med mejsel eller annat

--- Arbete på kolv, belägg, skiva ---

5. Pumpa tillbaka huvudbromskolven med bromspedal.
6. Lossa handbromsen (parkeringsbromsen går tills fullt stängd pga korskoppling)
7. Ta bort korskopplingen, koppla in kontaktstycket utan korskoppling.
8. Cykla handbromsen några gånger och kontrollera att den låser/släpper som den skall.

Det ända som skiljer sig mot andra procedurer som jag sett är att man normalt vill att handbromsskolven skall lossa lite-lite (efter steg 6 ovan). Är det det som han gör genom att dra kort i handbromsen?

Jag har lagt en fråga via youtube i till personen som gjorde videon (tack google translate) så får vi som om jag kan få klarhet. Uppdaterar här i så fall.
Per Nockhammar
Stymie

Post by Stymie »

Jag tror att öppningskommandot (vid normal funktion) gör att kolven skruvas ett bestämt antal millimetrar så att klossen får fritt spel. Det går völ inte att småjustera det?
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI

Post by PerIpI »

Nej, det går nog inte att småjustera, försöker bara förstå youtube-filmen, eftersom att det vid slutet av filmen (vid tiden 7.50) ser ut som att han drar handbroms-"spaken" uppåt (med korskoppling) utan att handbromskolven öppnar "hela" vägen ut som jag tycker att den borde göra och som den gjorde första gången han gav kommandot. Skillnaden då att handbromskolven vid första tillfället var "fri", medan den vid andra tillfället var "dragen". Kanske är det att mekanismen detekterar handbromskolven redan är dragen och därför inte aktiverar elmotorn?

Som sagt, inväntar svar på fråga som jag ställt till youtube-film-skaparen så får vi se om det kan ge någon klarhet.
Per Nockhammar
PerIpI

Post by PerIpI »

Har fått svar från Youtube-skaparen. Som du misstänkte så blir det lättare att återställa kontaktstycket istället för att göra som i youtube-filmen när man är klar med arbetet på bromsarna.

Kan nämna att jag ännu inte prövat metoden själv, kommer att göra det inom de närmsta dagarna.

Så här borde det vara:

1. Lossa handbromsen
2. Korskoppla den elektriska inkopplingen vid bromsen (se till att bilen är "låst" innan ni kopplar in eller ut handbromskontakten / monterar korskoppling).
3. Applicera handbroms (parkeringsbromsen går tills fullt öppen pga korskoppling)
4. Tryck ut huvudbromskolven med mejsel eller annat
5. Ta bort korskopplingen, vänta med att montera den elektriska handbromskontakten

--- Arbete på kolv, belägg, skiva ---

6. Pumpa tillbaka huvudbromskolven med bromspedalen tills denna är "stum".
7. Koppla in den elektriska kontakten till parkeringsbromsen.
8. Applicera handbromsen. (parkeringsbromsen skall nu gå tills att den är fullt stängd)
9. Cykla handbromsen några gånger och kontrollera att den låser/släpper som den skall.

Notera att man gör detta på egen risk, jag tar inget ansvar för metoden eller om något skulle gå sönder eller skadas i era bilar.
Per Nockhammar
Stymie

Post by Stymie »

Bra att du fick det bekräftat!
___
PerIpI

Post by PerIpI »

Nu har jag prövat metoden!

Den är klockren på att få handbromskolven på att öppna, se bara till att handbromsen ligger i "öppet" läge innan man monterar korskopplingen och "drar" i handbromsspaken.

Under tiden som jag jobbade fick jag ganska omgående "skiftnyckel"-symbol och anmärkning på bilen misstänkte fel på parkeringsbromsen (både "fel på parkeringsbroms" och "Stop vehicle") (mer generellt bromsalarm?). Dock var detta inget kvarstående och skiftnyckeln försvann när bilen rullat 100 meter cirka (abs:en fått in tillräckligt mycket pulser för att "nolla" sig igen).

Jag missade också att följa arbetsordningen till punkt och pricka, men upplevde att om man kom fel i synkning mellan handbromskolv och handbromsspak så var det bara att dra och släppa några gånger så ordnade det till sig.

Rekommenderar vidare att helt ta bort den elektriska kopplingen när man jobbar på bromsen för att undvika all risk för klämskador med mera. Jag upplevde att elmotorn i handbromsen gick någon gång trots att jag hade bilen låst (något som jag trodde skulle göra bromsen strömlös). Alltså, korskoppla, applicera sedan handbroms (handbromskolven öppnar) ta därefter bort elkopplingen, montera först när jobbet på bromsen är klart.

Som kabelsko hane, hona köpte jag standard (röda) på mekonomen.

Tyckte att bromsen var mycket lättjobbad mekaniskt, lätt att komma åt med mera!

I mitt fall så kommer jag att behöva upprepa proceduren snart igen, både bromsbelägg och bromsskivor var utslitna (bilen har gått 10.000mil så det kan väl vara dags).
Per Nockhammar
Stymie

Post by Stymie »

Bra :-)
___
Post Reply