Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne 2008

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne 2008

Post by olaola »

Godkväll!

Vår Megane (2008) började läcka in vatten i passagerardörren i vintras. Vattnet hamnade i dörrfickan. Vi kontaktade en verkstad och fick tipset att lyfta loss högtalaren och sätta silikon längst hela packningen som sitter runt högtalaren. Packningen var helt klart utsliten så det var inte så konstigt att det läckte in.

Det blev bra till 95% men det läcker fortfarande in lite lite lite när det tokregnar. Idag tog jag bort gallret och körde med vattenslang utifrån och då såg jag att det även läcker in några cm till vänster om högtalaren.

Precis där jag håller pekfingret glappar plasten någon mm och då smyger det sig in någon droppe vatten. Någon med liknande problem eller med tips på hur jag ska laga det? Det känns kanske som att det vore rätt att täta det från insidan av dörren snarare än att fortsätta som runt högtalaren.

Alla tips är välkomna :)

Image
Ola Lindberg
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Re: Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne

Post by olaola »

Jag har precis gjort om denna tätningen och varit så noga jag kunde på alla ställen. Återkommer om några veckor när jag vet om det funkade eller om det läcker från fler ställen.
Ola Lindberg
cimbula
Posts: 16
Joined: 07 Dec 2008, 10:59
Location: Hisings Backa

Re: Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne

Post by cimbula »

Hej!
Jag har samma problem, och efter lite letande på forumet, hittade ett par svar. Jag testade att blåsa med kompressor efter att demonterat högtalare inne i dörrar, och jag tror att det är mycket bättre på sista tiden.
MVH
Amel Salihodzic
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Re: Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne

Post by olaola »

Hej!

Vilket bra tips! Tack!
Är det så att avrinningshålen sätter igen? Eller hur tänker du?
Ola Lindberg
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Re: Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne

Post by olaola »

Min silikonlösning verkar ha funkat :)
Ola Lindberg
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Re: Passagerardörren läcker vatten vid högtalaren - Meganne

Post by olaola »

Det blev inte helt tätt men så gott som. Efter hela höstens regnande var det några ml vatten i högtalarfickan. För nu är det good enough.
Ola Lindberg
Post Reply