Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Moderator: Forumpolisen
Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Det är en 1996 Clio med E-type motor. När jag kör går den ojämnt och ryckigt.
Antingen är det något med bränsletillförsel eller något med det elektriska t.ex tändkablar.
Det är samma problem oavsett om den är varm eller inte.
På tomgång går den ojämnt.
Alla tips är värdefulla.
//Tony
Antingen är det något med bränsletillförsel eller något med det elektriska t.ex tändkablar.
Det är samma problem oavsett om den är varm eller inte.
På tomgång går den ojämnt.
Alla tips är värdefulla.
//Tony
Last edited by Tojo on 08 Aug 2015, 12:26, edited 1 time in total.
Tony Johansson
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Du kanske ska börja med de du nämnde då ?
-Tändkablar/stift/fördelare ? (om det inte är endast tändspole)
-Bränslefilter
-mapsensor/tempsensor
-Tändkablar/stift/fördelare ? (om det inte är endast tändspole)
-Bränslefilter
-mapsensor/tempsensor
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Robin wrote:Du kanske ska börja med de du nämnde då ?
-Tändkablar/stift/fördelare ? (om det inte är endast tändspole)
-Bränslefilter
-mapsensor/tempsensor
Det mittersta tändkabeln från fördelaren går väl till tändspolen eller hur ?
//Tony
Tony Johansson
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Ja tänkte att det kanske är en tändspole med 4 utgångar. Annars givetvis går mittenkabeln till en tändspole och resterande 4 till stiften.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Som jag skrev går den ojämnt på tomgång.Robin wrote:Ja tänkte att det kanske är en tändspole med 4 utgångar. Annars givetvis går mittenkabeln till en tändspole och resterande 4 till stiften.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vad är troligast tändkablar eller tändspole.
//Tony
Tony Johansson
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Fördelarlock om det sitter ett sådant. Sen stift och sist kablar. Fördelarlocket brukar man kunna plocka av och se direkt inuti om det är dåligt. Slipa lite på stiften och prova. Blir de skill ad så byt lock
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
På tomgång går det som en gammal två takt. Man hör direkt att det inte låter normalt.
//Tony
//Tony
Robin wrote:Fördelarlock om det sitter ett sådant. Sen stift och sist kablar. Fördelarlocket brukar man kunna plocka av och se direkt inuti om det är dåligt. Slipa lite på stiften och prova. Blir de skill ad så byt lock
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Tony Johansson
Re: Min Renault Clio går ojämnt och ryckigt
Tojo wrote:På tomgång går det som en gammal två takt. Man hör direkt att det inte låter normalt.
Har bara bytt tändkablar vilket inte gjorde någon skillnad så jag satte tillbaka de gamla..
Jag börjar misstänka att topplockspackningen är trasig pga. följande symtom.
* Kylvätska försvinner spårlöst.
* Den går ryckigt både vid jämn gas och acceleration.
* Den går lite bättre när den är kall.
* När den blir varm går den bara på tre cylindrar. Om jag rycker av tändkabeln på det stiftet som sitter närmast fördelaren märker man ingen skillnad på motorljudet.
*Det blir geggigt i expansionskärlet ljusgul färg.
* Om jag öppnar expansionskärlet när den är varm kokar det liksom över.
Jag skulle vilja veta med säkerhet om det är topplockspackningen eller inte.
Hur kan jag verifiera det?
Vad jag inte förstår är hur det kan komma sig att det bara går på tre cylindrar om det skulle vara topplockspackningen.
//Tony
Robin wrote:Fördelarlock om det sitter ett sådant. Sen stift och sist kablar. Fördelarlocket brukar man kunna plocka av och se direkt inuti om det är dåligt. Slipa lite på stiften och prova. Blir de skill ad så byt lock
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Tony Johansson