Renault Grand Modus tanklockslås (phase II 2008)
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Renault Grand Modus tanklockslås (phase II 2008)
(DIY instruction for the fuel filler flap lock mechanism on a Grand Modus phase II 2008 and onwards)
Här kommer en kort instruktion om hur man kommer åt motorn som låser tanklocket. Motorn kan kärva och likaså kan pinnen kärva. Sökte på nätet och konstaterade att det inte fanns någon beskrivning om hur man går tillväga, åtminstone inte för Grand Modus Phase II.
Låspinnen till tanklocket sitter i ovankant
(The fuel flap lock pin is positioned in the top of the inner part of the fuel flap)
[bild/image] https://flic.kr/p/vVDrC2
Eftersom låspinnen är i ovankant finns låsmekanismen ovanför tanklocket, åtkomligt efter lite arbete i bagaget.
(As the lock pin is in top, the locking mechanism must be above the fuel filler cap flap)
[bild/image] https://flic.kr/p/wzUvbG
För att komma åt motorn och det handtag som gör att man manuellt kan öppna låset behöver man ta bort tre paneler och släppa lite på gummilisterna vid baklucka och bakdörr. Börja med den lilla grå panelen som sitter med tre T20 torx, drag panelen rakt ut. Därefter tar du panelen vid bakdörren, sitter med några julgransclips. Lossa den dolda T20 torxen vid bakdörrspanelen och ta sedan bort locket på bältesinfästningen, det är bara lätt påtryckt över skruven. Lossa skruven, T40 torx eller i nödfall en skiftnyckel/hylsa. Dra sedan panelen utåt, nedåt. Den är bara instucken under innertaket.
(Remove the trims/sidepanels in order to reveal the manual release handle for the lock. Start with the small trim in the luggage compartment just below the window. Three T20 torx screws. Then continue with rear door trim, pull gently as there is a few clips holding it. When this has been done, remove the T20 torx screw which was hidden by the door trim. Next step is to remove safety belt upper securing screw. First remove cap covering screw by simply pull it by help of a small screw driver. Use a T40 torx to remove the safety belt's fix point. Now gently pull the window trim panel out and down.)
[bild/image] https://flic.kr/p/wzUAPA
Själva låsmekanismen är den nedre av de två svarta klumparna till vänster om kablaget i bild. Där finns en lite utstickande pinne som man manuellt kan dra upp för att få upp låser.
(Locking mechanism is the lower black part left of the cables. Note the small lever on top left side which is the manual release lever. Pull it up to release the lock).
[bild/image] https://flic.kr/p/wA2ENV
Motionera låset upp och ned, smörj med exempelvis silikonspray i toppen. Kontrollera att elanslutningen sitter fast ordentligt. Prova att låsa och låsa upp ett antal gånger. När allt fungerar som det ska så är det bara att sätta tillbaka allt igen.
(Normally you just need to spray some silicon oil or equivalent to get it back to normal operation. Lubricate and make necessary tests to make sure it's working before putting back all trim panels.)
Lycka till, hoppas att det hjälper någon. (Good luck!)
Här kommer en kort instruktion om hur man kommer åt motorn som låser tanklocket. Motorn kan kärva och likaså kan pinnen kärva. Sökte på nätet och konstaterade att det inte fanns någon beskrivning om hur man går tillväga, åtminstone inte för Grand Modus Phase II.
Låspinnen till tanklocket sitter i ovankant
(The fuel flap lock pin is positioned in the top of the inner part of the fuel flap)
[bild/image] https://flic.kr/p/vVDrC2
Eftersom låspinnen är i ovankant finns låsmekanismen ovanför tanklocket, åtkomligt efter lite arbete i bagaget.
(As the lock pin is in top, the locking mechanism must be above the fuel filler cap flap)
[bild/image] https://flic.kr/p/wzUvbG
För att komma åt motorn och det handtag som gör att man manuellt kan öppna låset behöver man ta bort tre paneler och släppa lite på gummilisterna vid baklucka och bakdörr. Börja med den lilla grå panelen som sitter med tre T20 torx, drag panelen rakt ut. Därefter tar du panelen vid bakdörren, sitter med några julgransclips. Lossa den dolda T20 torxen vid bakdörrspanelen och ta sedan bort locket på bältesinfästningen, det är bara lätt påtryckt över skruven. Lossa skruven, T40 torx eller i nödfall en skiftnyckel/hylsa. Dra sedan panelen utåt, nedåt. Den är bara instucken under innertaket.
(Remove the trims/sidepanels in order to reveal the manual release handle for the lock. Start with the small trim in the luggage compartment just below the window. Three T20 torx screws. Then continue with rear door trim, pull gently as there is a few clips holding it. When this has been done, remove the T20 torx screw which was hidden by the door trim. Next step is to remove safety belt upper securing screw. First remove cap covering screw by simply pull it by help of a small screw driver. Use a T40 torx to remove the safety belt's fix point. Now gently pull the window trim panel out and down.)
[bild/image] https://flic.kr/p/wzUAPA
Själva låsmekanismen är den nedre av de två svarta klumparna till vänster om kablaget i bild. Där finns en lite utstickande pinne som man manuellt kan dra upp för att få upp låser.
(Locking mechanism is the lower black part left of the cables. Note the small lever on top left side which is the manual release lever. Pull it up to release the lock).
[bild/image] https://flic.kr/p/wA2ENV
Motionera låset upp och ned, smörj med exempelvis silikonspray i toppen. Kontrollera att elanslutningen sitter fast ordentligt. Prova att låsa och låsa upp ett antal gånger. När allt fungerar som det ska så är det bara att sätta tillbaka allt igen.
(Normally you just need to spray some silicon oil or equivalent to get it back to normal operation. Lubricate and make necessary tests to make sure it's working before putting back all trim panels.)
Lycka till, hoppas att det hjälper någon. (Good luck!)
Last edited by Stymie on 05 Aug 2015, 08:20, edited 3 times in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Modus tanklockslås (phase II 2008)
Grymt !
Den skulle vi göra sticky
Den skulle vi göra sticky
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: