Clio går orent när den är kall *Löst*
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Jul 2015, 20:58
- Firstname: Mats
- Surname: Stegeby
- Location: Hisings Kärra
Clio går orent när den är kall *Löst*
Hej!
Jag är ny användare på forumet, hoppas att tråden hamnat rätt
Jag har problem med min Clio II 2001 1,2 16v (D4F-712). När man startar och kör iväg går den bra i ca 1 minut sedan börjar den att hacka och stannar nästan helt ibland. Hackandet håller på ca 30 sekunder sedan går bilen normalt igen. Jag kan stanna och parkera bilen några timmar och sedan köra iväg som vanligt utan att den hackar. Problemet verkar uppstå när bilen stått en längre tid tex över natten eller på jobbet.
Problemet kan illustreras och återskapas när bilen stått över natten genom att starta motorn och stå kvar på parkeringen, trycka på gaspedalen till ca 2000 varv och sedan hålla kvar samma tryck på gaspedalen. Efter några sekunder börjar varvtalet öka och minska något. När det gått ca 1 minut går varvtalet ner och motorn börjar hacka och dör nästan. Efter ca 30 sekunder går varvtalet upp igen och fortsätter vara så till jag släpper gaspedalen. Efter det kan jag köra iväg och bilen går normalt. Det här är numera min normala startprocedur som jag upprepat ca 100 gånger.
Se Youtube klipp
https://youtu.be/xiUYu74THos
Motorlampan lyser aldrig, blinkar inte ens till, och det finns heller inga felkoder registrerade. Bilen är nybesiktad och fick inga anmärkningar på avgasvärdena.
Däremot kan man få känslan ibland att den tvekar lite vid gaspådrag, särskilt vid låga varvtal på hög växel.
Jag har letat på Forumet efter Clio som hackar och går orent och hittat en hel del men inga inlägg liknar de problem jag har.
Jag har provat några åtgärder jag snappat upp på forumet:
Nya tändstift
Ny tändspole
Kollat MAP sensorn
Kollat att elkablarna inte är sönderskavda vid ECU
Gjort rent kontakter till och från ECU och på givare.
Gjort rent spjällhuset
Gjort bilen strömlös en längre tid (omstart av ECU?)
Kopplat bort tempsensorn vid kallstart
Min egen reflektion är att det händer något när motorn går från att vara helt kall till att börja bli varm. Som om ECU går in i någon standard mode efter att motorn hackat färdigt, men då borde det väl lagras felkoder?
Nu börjar jag få slut på idéer och behöver hjälp.
Är det någon som har en aning vad det kan vara?
Jag är ny användare på forumet, hoppas att tråden hamnat rätt
Jag har problem med min Clio II 2001 1,2 16v (D4F-712). När man startar och kör iväg går den bra i ca 1 minut sedan börjar den att hacka och stannar nästan helt ibland. Hackandet håller på ca 30 sekunder sedan går bilen normalt igen. Jag kan stanna och parkera bilen några timmar och sedan köra iväg som vanligt utan att den hackar. Problemet verkar uppstå när bilen stått en längre tid tex över natten eller på jobbet.
Problemet kan illustreras och återskapas när bilen stått över natten genom att starta motorn och stå kvar på parkeringen, trycka på gaspedalen till ca 2000 varv och sedan hålla kvar samma tryck på gaspedalen. Efter några sekunder börjar varvtalet öka och minska något. När det gått ca 1 minut går varvtalet ner och motorn börjar hacka och dör nästan. Efter ca 30 sekunder går varvtalet upp igen och fortsätter vara så till jag släpper gaspedalen. Efter det kan jag köra iväg och bilen går normalt. Det här är numera min normala startprocedur som jag upprepat ca 100 gånger.
Se Youtube klipp
https://youtu.be/xiUYu74THos
Motorlampan lyser aldrig, blinkar inte ens till, och det finns heller inga felkoder registrerade. Bilen är nybesiktad och fick inga anmärkningar på avgasvärdena.
Däremot kan man få känslan ibland att den tvekar lite vid gaspådrag, särskilt vid låga varvtal på hög växel.
Jag har letat på Forumet efter Clio som hackar och går orent och hittat en hel del men inga inlägg liknar de problem jag har.
Jag har provat några åtgärder jag snappat upp på forumet:
Nya tändstift
Ny tändspole
Kollat MAP sensorn
Kollat att elkablarna inte är sönderskavda vid ECU
Gjort rent kontakter till och från ECU och på givare.
Gjort rent spjällhuset
Gjort bilen strömlös en längre tid (omstart av ECU?)
Kopplat bort tempsensorn vid kallstart
Min egen reflektion är att det händer något när motorn går från att vara helt kall till att börja bli varm. Som om ECU går in i någon standard mode efter att motorn hackat färdigt, men då borde det väl lagras felkoder?
Nu börjar jag få slut på idéer och behöver hjälp.
Är det någon som har en aning vad det kan vara?
Last edited by Mats 22 on 14 Aug 2015, 08:07, edited 1 time in total.
Mats Stegeby
Re: Clio går orent när den är kall
Tempgivare kanske
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Jul 2015, 20:58
- Firstname: Mats
- Surname: Stegeby
- Location: Hisings Kärra
Re: Clio går orent när den är kall
Tack för tipset! Det var en tanke jag också hade men iom att jag kopplade bort tempsensorn/tempgivaren och problemet var detsamma så svalnade det spåret för mig. Men jag ska byta den till helgen iaf för att se om det hjälper.
Mats Stegeby
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Jul 2015, 20:58
- Firstname: Mats
- Surname: Stegeby
- Location: Hisings Kärra
Re: Clio går orent när den är kall
Då var tempgivaren bytt….. men problemet kvarstår
Jag har mätt upp med ett instrument till odb2-läsaren vad som händer i motorn när varvtaletsjunker och den börjar hacka och det är spjället i spjällhuset som stänger sig trots att jag fortfarande har konstant tryck på gaspedalen.
Om det skulle vara något fel på spjällhuset eller givaren/kontakten i gaspedalen, varför uppstår felet bara när motorn är kall???
Mysteriet fortsätter………
Jag har mätt upp med ett instrument till odb2-läsaren vad som händer i motorn när varvtaletsjunker och den börjar hacka och det är spjället i spjällhuset som stänger sig trots att jag fortfarande har konstant tryck på gaspedalen.
Om det skulle vara något fel på spjällhuset eller givaren/kontakten i gaspedalen, varför uppstår felet bara när motorn är kall???
Mysteriet fortsätter………
Mats Stegeby
Re: Clio går orent när den är kall
Skulle gissa på spjällägesgivare/spjällhus som dummar sig
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Clio går orent när den är kall
Pröva gör en ny ECU omstart (gör bilen strömlös) efter tempgivar bytet...
/Christian
Skickat från min D6503 via Tapatalk
/Christian
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Facebook http://sv-se.facebook.com/people/Christ ... 0077499990
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Jul 2015, 20:58
- Firstname: Mats
- Surname: Stegeby
- Location: Hisings Kärra
Re: Clio går orent när den är kall
Jag vet inte om jag vågar skriva det här, men nu har bilen fungerat utan problem sedan förra helgen då jag gjorde en omstart av ECU.
Jag hittade en beskrivning på nätet hur man startar om en ECU efter man bytt tempgivare och/eller spjällhus (ev övriga komponenter kopplade till ECU?), tyvärr har jag tappat bort länken men det var något typ så här:
Gör ECU strömlös en längre tid (över natten)
Koppla till strömmen på ECU
Slå till tändningen ca tre sekunder slå sedan av den
Starta motorn och låt den gå på tomgång till normaltemperatur stäng av motorn.
Starta motorn och kör bilen ca 15 min, för att lära ECU de nya komponenterna.
Nu håller vi tummarna att det fortsätter så här………
Nästa projekt är att byta hjullager fram,
men det blir en annan tråd om det strular…
Jag hittade en beskrivning på nätet hur man startar om en ECU efter man bytt tempgivare och/eller spjällhus (ev övriga komponenter kopplade till ECU?), tyvärr har jag tappat bort länken men det var något typ så här:
Gör ECU strömlös en längre tid (över natten)
Koppla till strömmen på ECU
Slå till tändningen ca tre sekunder slå sedan av den
Starta motorn och låt den gå på tomgång till normaltemperatur stäng av motorn.
Starta motorn och kör bilen ca 15 min, för att lära ECU de nya komponenterna.
Nu håller vi tummarna att det fortsätter så här………
Nästa projekt är att byta hjullager fram,
men det blir en annan tråd om det strular…
Mats Stegeby
Re: Clio går orent när den är kall *Löst*
Räcker det inte att göra den strömlös
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Palnik