Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (film)
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 6
- Joined: 07 Oct 2012, 15:41
- Location: Luleå
Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (film)
Hej!
Köpte igår en Renault Twingo, 1.2 1997. Tyskimport. VF1C067.. Så D7F motorn antar jag. Har gått 16 500 mil. Enl. tidigare ägare (äldre dam enda ägare i sverige) så servades den regelbundet (har lista på vad som gjorts) och jag har ingen anledning att tro något annat.
Problemet: Om jag håller låga varv (ex. 50km/h på 5:ans växel) och lite gas så går den jämt och fint, men om jag trycker ner gasen hårt så rycker den våldsamt. Den går jämt och fint om jag hela tiden ligger på lite högre varv när jag gasar på. Har beställt tändstift, kablar och tändspole (sitter ingen fördelare på denna) som ska bytas då jag inte kan se att det är gjort de senaste 5000 milen. Har sprayat startgas runt motorn och de vakumslangar jag kan se utan någon förändring i tomgången. I övrigt så startar den snabbt och lätt och har en fin tomgång och motorgång i övrigt.
Enligt senaste besiktningsprotokollet (efterkontroll) så står det:
Godkända poster: Lambda-värde förhöjd tomgång
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 100 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)
Nedan finns en film som jag spelade in på fenomenet (0:40 visas problemet för er som har bråttom).
https://youtu.be/YqyhdXX_ALY
Tanken är att ta denna ner i Europa nästa vecka så jag tar gärna tips på vad mer jag kan kolla upp i väntan på att tändprylarna anländer.
Tack på förhand!
Köpte igår en Renault Twingo, 1.2 1997. Tyskimport. VF1C067.. Så D7F motorn antar jag. Har gått 16 500 mil. Enl. tidigare ägare (äldre dam enda ägare i sverige) så servades den regelbundet (har lista på vad som gjorts) och jag har ingen anledning att tro något annat.
Problemet: Om jag håller låga varv (ex. 50km/h på 5:ans växel) och lite gas så går den jämt och fint, men om jag trycker ner gasen hårt så rycker den våldsamt. Den går jämt och fint om jag hela tiden ligger på lite högre varv när jag gasar på. Har beställt tändstift, kablar och tändspole (sitter ingen fördelare på denna) som ska bytas då jag inte kan se att det är gjort de senaste 5000 milen. Har sprayat startgas runt motorn och de vakumslangar jag kan se utan någon förändring i tomgången. I övrigt så startar den snabbt och lätt och har en fin tomgång och motorgång i övrigt.
Enligt senaste besiktningsprotokollet (efterkontroll) så står det:
Godkända poster: Lambda-värde förhöjd tomgång
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 100 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)
Nedan finns en film som jag spelade in på fenomenet (0:40 visas problemet för er som har bråttom).
https://youtu.be/YqyhdXX_ALY
Tanken är att ta denna ner i Europa nästa vecka så jag tar gärna tips på vad mer jag kan kolla upp i väntan på att tändprylarna anländer.
Tack på förhand!
Anton Danielsson
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Är det en Blå Twingo köpt i sundsvall ?
I så fall vet jag vilken det är. Och jag importerade den på Firman jag jobbade för då. Automobile Sweden Ab.
Den var då sänkt med tyskstuksfälgar
Till problemet så vet jag tyvärr inget mer än tänddelar.
Min mor hade en -96a likadan. Och den kunde darra till så när den var kall. Kan kanske vara nån spjällägesgivare ?!
I så fall vet jag vilken det är. Och jag importerade den på Firman jag jobbade för då. Automobile Sweden Ab.
Den var då sänkt med tyskstuksfälgar
Till problemet så vet jag tyvärr inget mer än tänddelar.
Min mor hade en -96a likadan. Och den kunde darra till så när den var kall. Kan kanske vara nån spjällägesgivare ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 6
- Joined: 07 Oct 2012, 15:41
- Location: Luleå
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Vilket sammanträffande, exakt den är det! Den rullar fortfarande i Sundsvall och inte Luleå som min användare antyder.
Den har fortfarande tyskstukfälgar men tror inte den är sänkt längre. Dom bytte fjädrar och det är väldigt mycket luft i hjulhusen. Vet du något om den då den rullade i tyskland? Hade varit både bra och roligt att veta lite historia bakom den. Jag gissar att den har gått ett varv på nurnburgring p.g.a. dekalen iaf.
Kan man felsöka spjällägesgivaren på något sätt? Rycka ur kabeln, mäta resistans eller känna om den kärvar?
Den har fortfarande tyskstukfälgar men tror inte den är sänkt längre. Dom bytte fjädrar och det är väldigt mycket luft i hjulhusen. Vet du något om den då den rullade i tyskland? Hade varit både bra och roligt att veta lite historia bakom den. Jag gissar att den har gått ett varv på nurnburgring p.g.a. dekalen iaf.
Kan man felsöka spjällägesgivaren på något sätt? Rycka ur kabeln, mäta resistans eller känna om den kärvar?
Anton Danielsson
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Hah ! Roligt
Den gick tills i höstas på Alnö i alla fall där jag bor. Har tyvärr ingen historik utan jag tog den utav en bilhandlare i tyskland. Kom inte ihåg vart.
Men stuket och pengen var rätt då har jag för mig. Men damen där ville säkert inte åka sänkt kan jag tänka mig.
Inte säker, men det kan sitta OBD2 uttag i den för att köra Clipen. Kanske finns nån felkod.
Annars vet jag inte :/
Den gick tills i höstas på Alnö i alla fall där jag bor. Har tyvärr ingen historik utan jag tog den utav en bilhandlare i tyskland. Kom inte ihåg vart.
Men stuket och pengen var rätt då har jag för mig. Men damen där ville säkert inte åka sänkt kan jag tänka mig.
Inte säker, men det kan sitta OBD2 uttag i den för att köra Clipen. Kanske finns nån felkod.
Annars vet jag inte :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 6
- Joined: 07 Oct 2012, 15:41
- Location: Luleå
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Plockade bort spjällhuset enligt instruktion jag hittat på https://www.youtube.com/watch?v=DAJosxh-RkQ och det såg ganska risigt ut, mycket oljebeläggning på båda sidor:
Luftfiltersidan:
Insugsidan:
Luftslangen mellan spjällhuset och luftfilterboxen var också ganska oljig. Ser ut som att det har kommit upp olja från vevhusventilationen som kladdat fast smuts i både slang och spjällhus.
Så jag rengjorde spjällhuset med bromsrengöring och slangen med en teflon-gummirengöring:
Monterade tillbaka allt och testade. Kunde inte märka någon speciell skillnad. Felet kvarstår.
Så jag mätte upp spjällägessensorn med en multimeter och fick följande värden:
Pins - trottel - resistans
A-B 0% 1140 Ohm
B-C 0% 2020 Ohm
B-C 100% 1200 Ohm
A-C 0% 1130 Ohm
A-C 100% 2080 Ohm
Enligt tabell från detta forum: http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=156500
Pin A-B: 1200 ohm (idle and full throttle)
Pin A-C: 1260 - 2200
Pin B-C: 2200 - 1260
Så mina värden är inte helt åt skogen. Jag sparade dock gamla trottelhuset från en Twingo -94 jag hade förut och såg att sensorerna är likadana. Så jag skruvade bort den och rengjorde den. Funderar på om jag ska testa byta till den och se om det blir någon skillnad. Jag är dock inte säker på hur fräsch den är..
Luftfiltersidan:
Insugsidan:
Luftslangen mellan spjällhuset och luftfilterboxen var också ganska oljig. Ser ut som att det har kommit upp olja från vevhusventilationen som kladdat fast smuts i både slang och spjällhus.
Så jag rengjorde spjällhuset med bromsrengöring och slangen med en teflon-gummirengöring:
Monterade tillbaka allt och testade. Kunde inte märka någon speciell skillnad. Felet kvarstår.
Så jag mätte upp spjällägessensorn med en multimeter och fick följande värden:
Pins - trottel - resistans
A-B 0% 1140 Ohm
B-C 0% 2020 Ohm
B-C 100% 1200 Ohm
A-C 0% 1130 Ohm
A-C 100% 2080 Ohm
Enligt tabell från detta forum: http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=156500
Pin A-B: 1200 ohm (idle and full throttle)
Pin A-C: 1260 - 2200
Pin B-C: 2200 - 1260
Så mina värden är inte helt åt skogen. Jag sparade dock gamla trottelhuset från en Twingo -94 jag hade förut och såg att sensorerna är likadana. Så jag skruvade bort den och rengjorde den. Funderar på om jag ska testa byta till den och se om det blir någon skillnad. Jag är dock inte säker på hur fräsch den är..
Anton Danielsson
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Ja fick byta spjällägesgivare på tjejjens twingo 01. Fast den gick i limpmode ibland när man belastade den. Och självklart oftast över alnöbron. Den gick ju bara ca 20km/h då. Felet kom och gick lite nu och då. Men där var det spjällägesgivarn. Dock på den så behövde man byta hela trottelhuset, den var liksom ett med det ?!
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 6
- Joined: 07 Oct 2012, 15:41
- Location: Luleå
Re: Twingo -97 rycker vid låga varv och mycket gaspådrag (fi
Var ute och testade montera dit den andra spjällägesgivaren jag hade nu. När jag mätte den så fick jag följande värden:
Pins - trottel - resistans
A-B 0-100% 1250 Ohm
A-C 0% 1240 Ohm
A-C 100% 2250 Ohm
A-C 90% 2330 Ohm <- Ser mysko ut, den peakar alltså nära ett ändläge och inte i ändläget. kan tyda på att det är något vajsing med denna givare, har dock ingen annan att testa med.
Ingen märkbar skillnad vid drift, ryckningarna är fortfarande kvar. Jag märker också att den tvekar lite om man från tomgång snabbt gasar till, då "hostar" den till innan den varvar upp. Men det var så även innan jag bytte givaren.
Väntar fortfarande på luftfilter, spole, tändkablar och stift. Några andra idéer på vad jag kan testa?
Pins - trottel - resistans
A-B 0-100% 1250 Ohm
A-C 0% 1240 Ohm
A-C 100% 2250 Ohm
A-C 90% 2330 Ohm <- Ser mysko ut, den peakar alltså nära ett ändläge och inte i ändläget. kan tyda på att det är något vajsing med denna givare, har dock ingen annan att testa med.
Ingen märkbar skillnad vid drift, ryckningarna är fortfarande kvar. Jag märker också att den tvekar lite om man från tomgång snabbt gasar till, då "hostar" den till innan den varvar upp. Men det var så även innan jag bytte givaren.
Väntar fortfarande på luftfilter, spole, tändkablar och stift. Några andra idéer på vad jag kan testa?
Anton Danielsson