Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Moderator: Forumpolisen
- Renault2004
- Posts: 42
- Joined: 19 Nov 2013, 08:58
- Firstname: Maria
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad
Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Vet inte vad det är för fel på min lilla bil....
Symtom 1:
Bilen startar inte ibland utan när man trycker på startknappen så går den inte igång. Efter att man tryckt på knappen ett par gånger samt tagit ut och satt tillbaka nyckeln så går den igång och går som vanligt. Detta har hänt ett par gånger men inte varje gång jag startar bilen och på besiktningen fick jag felkod: P0010.
Kollat: Inget sk*t i filtret på magnetventilen. Oljan är nybytt och bilen välservad enligt serviceboken från förra ägaren. Har inte haft bilen mer än lite mer än ca 1år.
Har bytt tändstift, tändspolar, luftfilter, kupéfilter. Bilen går jämt och fint nu efter detta bytet och har inte vägrat att starta. Ska ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka. Samt då också byta olja och oljefilter.
Symtom 2:
Efter kamremsbytet och generatoremsbytet så har temperaturmätaren levt sitt eget liv, de har luftat systemet ett par gånger och hittat luftbubblor i kylsystemet. Den blir fort varm, tar ca 5 min bara från förut innan kamremsbytet då det tog ca 7-8 min, men stannar på normal temp och har inte kokat igen sen första gången samma dag jag hämtade bilen på verkstaden. Jag upptäckte att bilen kokade direkt så jag stannade vid vägkanten och stängde motorn direkt. Däremot så sjunker och höjs mätaren under körning men inte när jag står stilla. Mätaren rör sig mellan 1-4 mm neråt under körning sen stannar den precis på tredje strecket räknat från vänster. Detta då bilen är varm. Förut så stannade mätaren ca 2 mm under det tredje strecket. Kan det vara mer luftbubblor eller har termostaten fått sig en törn?
Kollat:
Efter att bilen kokade så kom dom och fixade bilen och körde en runda sen gick bilen ok. För att sedan bli för varm igen och gå konstigt. De tog in bilen igen och systemet är luftat igen då hitta dom två luftbubblor och ev kan det finns fler kvar. Bilen gick lite bättre efter sista gången men inte helt bra, något är det som stör temperaturmätaren.
Ang felkoden på P0010=magnetventilen så kan det vara ett kontaktfel också enligt besiktningen. Bilen har gått konstigt efter kamremsbytet med temperaturmätaren. Den har ibland haft startsvårigheter har startat sen direkt efter stannade motorn, sen startat igen för att stanna igen nån gång till för att därefter starta och funka normalt. Vad ska jag göra?
Renault Megané 1.6 16V -04
Symtom 1:
Bilen startar inte ibland utan när man trycker på startknappen så går den inte igång. Efter att man tryckt på knappen ett par gånger samt tagit ut och satt tillbaka nyckeln så går den igång och går som vanligt. Detta har hänt ett par gånger men inte varje gång jag startar bilen och på besiktningen fick jag felkod: P0010.
Kollat: Inget sk*t i filtret på magnetventilen. Oljan är nybytt och bilen välservad enligt serviceboken från förra ägaren. Har inte haft bilen mer än lite mer än ca 1år.
Har bytt tändstift, tändspolar, luftfilter, kupéfilter. Bilen går jämt och fint nu efter detta bytet och har inte vägrat att starta. Ska ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka. Samt då också byta olja och oljefilter.
Symtom 2:
Efter kamremsbytet och generatoremsbytet så har temperaturmätaren levt sitt eget liv, de har luftat systemet ett par gånger och hittat luftbubblor i kylsystemet. Den blir fort varm, tar ca 5 min bara från förut innan kamremsbytet då det tog ca 7-8 min, men stannar på normal temp och har inte kokat igen sen första gången samma dag jag hämtade bilen på verkstaden. Jag upptäckte att bilen kokade direkt så jag stannade vid vägkanten och stängde motorn direkt. Däremot så sjunker och höjs mätaren under körning men inte när jag står stilla. Mätaren rör sig mellan 1-4 mm neråt under körning sen stannar den precis på tredje strecket räknat från vänster. Detta då bilen är varm. Förut så stannade mätaren ca 2 mm under det tredje strecket. Kan det vara mer luftbubblor eller har termostaten fått sig en törn?
Kollat:
Efter att bilen kokade så kom dom och fixade bilen och körde en runda sen gick bilen ok. För att sedan bli för varm igen och gå konstigt. De tog in bilen igen och systemet är luftat igen då hitta dom två luftbubblor och ev kan det finns fler kvar. Bilen gick lite bättre efter sista gången men inte helt bra, något är det som stör temperaturmätaren.
Ang felkoden på P0010=magnetventilen så kan det vara ett kontaktfel också enligt besiktningen. Bilen har gått konstigt efter kamremsbytet med temperaturmätaren. Den har ibland haft startsvårigheter har startat sen direkt efter stannade motorn, sen startat igen för att stanna igen nån gång till för att därefter starta och funka normalt. Vad ska jag göra?
Renault Megané 1.6 16V -04
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Jag skulle absolut kolla termostaten. Hade själv problem med en annan bil där den inpressade packningen hade släppt och virat sig runt fjädern så den var helt låst... motorn kokade med skevt topplock som följd. ... så ha för vana att alltid kolla termostaten!
Jonas Johansson
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Känner igen vissa symptom med min gamla Megane. Vid ett tredje fel (urladdat batteri) så felsökte jag det som ett jordfel (troligen flätan) och efter det att jag kopplat jag minuspol/batteri till chassis på generator och då laddade den batteriet som den skulle. Samtidigt försvann tempmätarens "egna svajande liv under körningen men inte när jag står stilla" men den ställde sig alltid stabilt men svalare än vad som var brukligt innan problemen med tempmätaren började.
Kan ju vara så att de brutit en ärgad jordfläta vid arbetet med kamremmen vilket leder till kontakt/jordfel och därmed andra skumma saker som svajande tempmätare etc
Kan ju vara så att de brutit en ärgad jordfläta vid arbetet med kamremmen vilket leder till kontakt/jordfel och därmed andra skumma saker som svajande tempmätare etc
Thomas Åkerlund
- Renault2004
- Posts: 42
- Joined: 19 Nov 2013, 08:58
- Firstname: Maria
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Min lilla bil fick bytt termostaten och nytt glykol igen samt så lufta dom hela systemet.
Så nu är det ingen mera svajande temperaturmätare längre, temperaturmätaren håller sin temperatur nu och det tar normalt antal minuter för bilen att bli körvarm,peppar peppar ta i trä!
Dock så har bilen haft ett tillfälle igen där jag startat bilen sen gick motorn igång direkt för att sedan stanna direkt. Jag tog då ur nyckeln, väntade lite och satte in nyckeln igen och starta bilen och då gick den normalt igen.
Har lagt i STP den svarta flaskan för att rena insprutningen och få jämnare gång i en full tank för ca 4 veckor sedan. Full service är också gjord nu. Lilla bilen har gått hur bra som helst efter detta, fram till igår då.... På väg hem så börja servicelampan+lampan för avgasreningen lysa i orangegult . Den har lyst en gång innan i höstas men slutade lysa av sig själv efter några dagar. Jag kör ju inte så mycket och inte så långa sträckor, kanske gasar jag för lite?
Det som jag fick tipset att hälla i tanken var en halv flaska Karburatorskydd i en full tank så det gjorde jag igår. Fick hälla i detta förra året med efter vintern. Bilen går som en spinnande liten gepard, jämt och fint nu.
Men jag är väldigt fundersamt ang dessa övriga symtom.
Det var inget sk*t i filtret till magnetventilen, ska jag byta den ändå? Vad kostar en sådan?
Felkoderna är raderade också, det gjordes vid kontroll och service. De kan ha uppkommit då en tändspole gick sönder, allt bytes vid servicen till nytt. Bilen gick jättebra efter det som jag sa förut, spinner som en liten gepard. <3 <3
Tycker om min lilla bil och vill väldigt gärna ha lilla bilen kvar ett bra tag till, min lilla säpobil ju.
Tacksam för all hjälp. Kram!
Så nu är det ingen mera svajande temperaturmätare längre, temperaturmätaren håller sin temperatur nu och det tar normalt antal minuter för bilen att bli körvarm,peppar peppar ta i trä!
Dock så har bilen haft ett tillfälle igen där jag startat bilen sen gick motorn igång direkt för att sedan stanna direkt. Jag tog då ur nyckeln, väntade lite och satte in nyckeln igen och starta bilen och då gick den normalt igen.
Har lagt i STP den svarta flaskan för att rena insprutningen och få jämnare gång i en full tank för ca 4 veckor sedan. Full service är också gjord nu. Lilla bilen har gått hur bra som helst efter detta, fram till igår då.... På väg hem så börja servicelampan+lampan för avgasreningen lysa i orangegult . Den har lyst en gång innan i höstas men slutade lysa av sig själv efter några dagar. Jag kör ju inte så mycket och inte så långa sträckor, kanske gasar jag för lite?
Det som jag fick tipset att hälla i tanken var en halv flaska Karburatorskydd i en full tank så det gjorde jag igår. Fick hälla i detta förra året med efter vintern. Bilen går som en spinnande liten gepard, jämt och fint nu.
Men jag är väldigt fundersamt ang dessa övriga symtom.
Det var inget sk*t i filtret till magnetventilen, ska jag byta den ändå? Vad kostar en sådan?
Felkoderna är raderade också, det gjordes vid kontroll och service. De kan ha uppkommit då en tändspole gick sönder, allt bytes vid servicen till nytt. Bilen gick jättebra efter det som jag sa förut, spinner som en liten gepard. <3 <3
Tycker om min lilla bil och vill väldigt gärna ha lilla bilen kvar ett bra tag till, min lilla säpobil ju.
Tacksam för all hjälp. Kram!
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Hej!
Hoppas det löst dina problem. Det kan dock vara lite lurigt med sådana här fel som återkommer lite då och då. Vissa fel som kommer och går (svajande tempmätare vid körning, men stabil vid avslagen motor/tändning på, andra mystiska saker) kan tyda på ojämn spänning orsakad av en början till glapp i jordflätan.
Bytte också tempgivare, kikade på glykolen, kikade på spridare (allt verkade dock ok på verkstaden) och trodde att det löst sig men efter ett tag började problemen igen. När jorden blev fixad så blev det stabilt som berget igen.
Thomas
Hoppas det löst dina problem. Det kan dock vara lite lurigt med sådana här fel som återkommer lite då och då. Vissa fel som kommer och går (svajande tempmätare vid körning, men stabil vid avslagen motor/tändning på, andra mystiska saker) kan tyda på ojämn spänning orsakad av en början till glapp i jordflätan.
Bytte också tempgivare, kikade på glykolen, kikade på spridare (allt verkade dock ok på verkstaden) och trodde att det löst sig men efter ett tag började problemen igen. När jorden blev fixad så blev det stabilt som berget igen.
Thomas
Thomas Åkerlund
- Renault2004
- Posts: 42
- Joined: 19 Nov 2013, 08:58
- Firstname: Maria
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Uppdatering sen sist då.
Sist så fick jag ju motorstopp, sen kokte bilen. Luftbubblor hittades och bilen luftades, den gick igång men den gick inte bra. Så in igen och bytte termostaten, kollade kamremmen så den var 100% rätt, bytte glykolen en gång till och luftat hela systemet manuellt.
Efter några veckor börja servicelampa+orange motorlampan lysa.
Bilen gjorde ett totalstopp efter en väjningsplikt och jag fick inte igång den igen så där stod vi fint mitt uppe på en bro över en starkt trafikerad stor väg. Bakom mig dök polisen upp med blåljus....skitkul ehhhh nä . Polisen tyckte dock att jag höll mig varm med min över kokande ilska och att bilen syntes mycket bra från alla håll så jag behövde inte få hjälp med en knuff till annan plats. Fick höra sen att detta stått i tidningen vilket jag inte själv sett....
Efter nån timme fick vi ge upp och ringa verkstan som sen gav mig nr till deras bärgare. Efter ca 1½ timme ute i vårsol och snålblåsten kom bärgaren och jag fick lite rabatt pga det fina vädret.
In till verkstan och dom tog "glatt" emot bilen igen. Fick en gratis lånebil troligen för att dom tyckte synd om mig och bilen.
Bytte då regulatorn/magnetventilen, kamaxellägesgivaren och dom raderade felkoderna samt gjorde en ordentlig felsökning men inget annat kom upp förutom felkod P0340 dvs kamaxellägesgivaren samt felkod P0010 vilken jag hade sen besiktningen och det var lika bra att få det bytt med.
Bilen gick någorlunda ok men den gick lite halvdant och liksom hade ojämnt varvtal. Går inte ok på tomgång utan varvet sjunker då och då när man startar. Kollade detta forumet och då dök vevaxellägesgivaren upp som kan orsaka detta symtom.
Beställde en ny vevaxellägesgivare och in på verkstan igen, dom byte den till rabatterat pris igen, troligen för att dom tyckte synd om mig denna gången med.
Så jag gav dom en prinsesstubbe som tack.
Bilen har gått bra hela tiden fram tills nu idag. Då stannar den igen för att direkt efter starta utan problem. Min bror tittar på insuget på bilen, svarta röret mellan luftfilterhuset och till motorn som på en liten bit har en sk "blindtarmsände" mitt på det tjocka svarta plaströret och där kommer bubblor med luft i ena plast svetsningen som tidigare är lagat med nåt svart kletigt gojs lim hela vägen runt om!
In till stan till mekonomen och beställer en insugningspackning som ska bytas så fort jag får hem den. Sen ner till returbilen och har en sån tur att där finns en Renault som har samma motor som min fast karossen är sedan. Hittar en snäll kille som lånar ut en mejsel och brorsan skruvar av denna svarta rördel. Den är hel och i fint skick så den ska på med och jag kom undan med blotta förskräckelsen på 20 kr. Insugningspackningen kosta dock runt 140 kr och då fick jag 25% rabatt på mekonomen. Livrädd för att få¨motorstopp igen åker vi raka vägen till ica för en fika för att återställa balansen sen hemåt. Nu återstår att se om det är detta som orsakar dessa oväntade och oönskade stopp i tid och otid. Det började med ett oskyldigt kamremsbyte, hoppas det slutar lyckligt. Håll tummarna för oss.
Sist så fick jag ju motorstopp, sen kokte bilen. Luftbubblor hittades och bilen luftades, den gick igång men den gick inte bra. Så in igen och bytte termostaten, kollade kamremmen så den var 100% rätt, bytte glykolen en gång till och luftat hela systemet manuellt.
Efter några veckor börja servicelampa+orange motorlampan lysa.
Bilen gjorde ett totalstopp efter en väjningsplikt och jag fick inte igång den igen så där stod vi fint mitt uppe på en bro över en starkt trafikerad stor väg. Bakom mig dök polisen upp med blåljus....skitkul ehhhh nä . Polisen tyckte dock att jag höll mig varm med min över kokande ilska och att bilen syntes mycket bra från alla håll så jag behövde inte få hjälp med en knuff till annan plats. Fick höra sen att detta stått i tidningen vilket jag inte själv sett....
Efter nån timme fick vi ge upp och ringa verkstan som sen gav mig nr till deras bärgare. Efter ca 1½ timme ute i vårsol och snålblåsten kom bärgaren och jag fick lite rabatt pga det fina vädret.
In till verkstan och dom tog "glatt" emot bilen igen. Fick en gratis lånebil troligen för att dom tyckte synd om mig och bilen.
Bytte då regulatorn/magnetventilen, kamaxellägesgivaren och dom raderade felkoderna samt gjorde en ordentlig felsökning men inget annat kom upp förutom felkod P0340 dvs kamaxellägesgivaren samt felkod P0010 vilken jag hade sen besiktningen och det var lika bra att få det bytt med.
Bilen gick någorlunda ok men den gick lite halvdant och liksom hade ojämnt varvtal. Går inte ok på tomgång utan varvet sjunker då och då när man startar. Kollade detta forumet och då dök vevaxellägesgivaren upp som kan orsaka detta symtom.
Beställde en ny vevaxellägesgivare och in på verkstan igen, dom byte den till rabatterat pris igen, troligen för att dom tyckte synd om mig denna gången med.
Så jag gav dom en prinsesstubbe som tack.
Bilen har gått bra hela tiden fram tills nu idag. Då stannar den igen för att direkt efter starta utan problem. Min bror tittar på insuget på bilen, svarta röret mellan luftfilterhuset och till motorn som på en liten bit har en sk "blindtarmsände" mitt på det tjocka svarta plaströret och där kommer bubblor med luft i ena plast svetsningen som tidigare är lagat med nåt svart kletigt gojs lim hela vägen runt om!
In till stan till mekonomen och beställer en insugningspackning som ska bytas så fort jag får hem den. Sen ner till returbilen och har en sån tur att där finns en Renault som har samma motor som min fast karossen är sedan. Hittar en snäll kille som lånar ut en mejsel och brorsan skruvar av denna svarta rördel. Den är hel och i fint skick så den ska på med och jag kom undan med blotta förskräckelsen på 20 kr. Insugningspackningen kosta dock runt 140 kr och då fick jag 25% rabatt på mekonomen. Livrädd för att få¨motorstopp igen åker vi raka vägen till ica för en fika för att återställa balansen sen hemåt. Nu återstår att se om det är detta som orsakar dessa oväntade och oönskade stopp i tid och otid. Det började med ett oskyldigt kamremsbyte, hoppas det slutar lyckligt. Håll tummarna för oss.
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Du har orkat att skriva ngt sk*t om Nallepu och till och med med annan färg!
Enligt forumsregler vi har i gruppen så SKALL ditt namn och ort finnas med.
Skriv in detta annars försvinner dina inlägg!
Enligt forumsregler vi har i gruppen så SKALL ditt namn och ort finnas med.
Skriv in detta annars försvinner dina inlägg!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Renault2004
- Posts: 42
- Joined: 19 Nov 2013, 08:58
- Firstname: Maria
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad
Re: Temperaturmätaren är konstig samt felkod P0010
Hejsan!Dennis wrote:Du har orkat att skriva ngt sk*t om Nallepu och till och med med annan färg!
Enligt forumsregler vi har i gruppen så SKALL ditt namn och ort finnas med.
Skriv in detta annars försvinner dina inlägg!
Jag har skrivit ort, det står klart och tydligt Trosa i min profil. Ingen sa något om att det ska stå under varenda inlägg också. Sen har jag försökt ändra forumsnamn med men det gick inte.
Jag ber om ursäkt om mitt Nalle Puh citat stört dig men jag tyckte det passa in för det är ju ingen idé att köra någonstans om man inte vet var man ska eller hur? Det är inget illa menat till någon. Varför är du så aggressiv emot mig? Jag har gjort som jag blev tillsagd men forumsnamnet kan jag tyvärr inte ändra utan att radera min profil för att sedan bli medlem på nytt eller hur? Dock kan jag ändra så mitt namn kommer med bakom citatet, bara ingen missförstår då också så dom tror att jag skrivit citatet själv och inte lånat det. För man får väl ha med ett citat i sin signatur då jag sett massor av andra i detta forumet som har det?
Ser det bättre ut nu?
Ha en fullkomligt underbart solig vårdag!
Mvh/
Sylvia
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa