Ombesiktning ojämn bromsverkan Clio-94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Ombesiktning ojämn bromsverkan Clio-94

Post by Ajson »

Hej!

Nyss besiktat min Clio-94a.
Ojämn bromsverkan.. dvs ombes blev resultatet. :cry:

Ena bromskivan hade lite mindre anliggande yta,men godkändes ändå då den var innanför toleransnivå. belägg samt skivor är alltså inte helt slut utan jag anser de bör hålla/funka ett tag till.

Innan besiktningen åkte jag och tvärnitade lite då jag visste att lite lätt rost fanns på ena skivan.

Min fundering är om jag då kan bromsat fast ena oket lätt eller så...??

Är detta något som är vanligt på Clio? med kärvande ok eller dyl.
bromsvärden vänster fram 1,3 höger fram 2,2.
Vad ligger inom toleransvärde? någon som vet hur stor differens det får vara?

Hade förhoppning att man skulle kunna smörja upp detta/oket och slippa byta skivor belägg o så.?? Dvs bara få det att fungera och sedan besikta bilen igen. :lol:
Men jag är ingen erfaren bilmekare så vet knappt hur jag gör detta.

Skulle byte av bromsskivor samt belägg kunna åtgärda ovanstående bromsvärden?? trots jag anser de håller minst ett år.
dvs kan okets funktion vara ok trots bromsvärdena?

Tacksam för svar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Sätt ut namn på din profil i texten.
John Ignell Enviken
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Post by Ajson »

john wrote:Sätt ut namn på din profil i texten.
:shock: :shock:

Nu får du allt vara lite mer specifik tack..
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

läs här angående signatur.
http://forum.clubrenaultsverige.com/faq.php#16
Skriv sedan in ditt fullständiga namn i din profil-inställning
Detta är för att man inte ska kunna vara anonym och hänga ut folk med anklagelser osv. för en trevligare stämning helt enkelt :)

ang ojämnbromsverkan:
Var det jämt h+v bak?

skivorna fram får vara 10.5mm som tunnast innan man ska byta (kollade på 1.4liters modellen)

Mät skivorna och känns dem okej så byt bara beläggen.
Men ser skivorna rostiga ut så byt dem också.
Det är en billig livförsäkring.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Man får inte vara annonym här inne utan måste sätta ut sitt namn
under sin signatur samt ort man bor på.
Se mitt ex tex.
John Pettersson/Haninge.
John Ignell Enviken
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ombesiktning ojämn bromsverkan Clio-94

Post by Tony »

Ajson wrote:Hej!

Nyss besiktat min Clio-94a.
Ojämn bromsverkan.. dvs ombes blev resultatet. :cry:

Ena bromskivan hade lite mindre anliggande yta,men godkändes ändå då den var innanför toleransnivå. belägg samt skivor är alltså inte helt slut utan jag anser de bör hålla/funka ett tag till.

Innan besiktningen åkte jag och tvärnitade lite då jag visste att lite lätt rost fanns på ena skivan.

Min fundering är om jag då kan bromsat fast ena oket lätt eller så...??

Är detta något som är vanligt på Clio? med kärvande ok eller dyl.
bromsvärden vänster fram 1,3 höger fram 2,2.
Vad ligger inom toleransvärde? någon som vet hur stor differens det får vara?

Hade förhoppning att man skulle kunna smörja upp detta/oket och slippa byta skivor belägg o så.?? Dvs bara få det att fungera och sedan besikta bilen igen. :lol:
Men jag är ingen erfaren bilmekare så vet knappt hur jag gör detta.

Skulle byte av bromsskivor samt belägg kunna åtgärda ovanstående bromsvärden?? trots jag anser de håller minst ett år.
dvs kan okets funktion vara ok trots bromsvärdena?

Tacksam för svar.
Bromsarna håller mycket bättre om man använder dom, genom att trycka in kolven i oken och känna om allt löper lätt i glidkolvarna sedan åka och bromsa som man skall göra, kan lösa problemet.. annars gör man ovansstående och byter bromsarna så skall nog problemet vara löst.
ALLT beror på för dåligt användande av bromsen,, dvs fegbromsning..
Har en jobbarkompis som fegbromsar han tyckte bromsarna var lite dåliga men en dag efter vi rejsat lite till jobbet blev dom mycket bättre, nu gör han lite bättre bromsningar efter det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply