Torsionsnåt R19 1994 BROKEN
Moderator: Forumpolisen
Torsionsnåt R19 1994 BROKEN
Hej
Mina kids var ute med min R19 en helg. När de kom tillbaka var bakvagnen rätt mycket lägre än när de åkte. Välkänt problem har jag fått veta nu.
Nån som har erfarenhet av vad som händer ifall man fortsätter att köra ?
Har kört den 2 veckor nu och det är inte nån behaglig upplevelse. Nån som kommer ihåg hur det var att köra lådbil
Vilket fall har jag inte råd med ny bil nu ...
Några skräck scenarios ? Vild gissning är väl att stötdämparna släpper i karossen eller nåt.
Lyfte upp bilen efter att den pajat och fattade inget av hur denna franska special kan tänkas funka. Vet bara att min Renault polare klart avskräckte från att försöka fixa det själv. Är det så blodigt / dyrt ?
Tacksam för alla tips
Mina kids var ute med min R19 en helg. När de kom tillbaka var bakvagnen rätt mycket lägre än när de åkte. Välkänt problem har jag fått veta nu.
Nån som har erfarenhet av vad som händer ifall man fortsätter att köra ?
Har kört den 2 veckor nu och det är inte nån behaglig upplevelse. Nån som kommer ihåg hur det var att köra lådbil
Vilket fall har jag inte råd med ny bil nu ...
Några skräck scenarios ? Vild gissning är väl att stötdämparna släpper i karossen eller nåt.
Lyfte upp bilen efter att den pajat och fattade inget av hur denna franska special kan tänkas funka. Vet bara att min Renault polare klart avskräckte från att försöka fixa det själv. Är det så blodigt / dyrt ?
Tacksam för alla tips
Bosse Broström
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Kör du vidare och torissionsstavarna är av så finns risk att du börjar skrapa däck i innerskärmarna.
Du kan däremot kolla så det inte bara är dämparna som är slut.
Hissa upp bilen och kolla om dämparna läckt olja eller liknande.
När du sedan släpper ned bilen igen så kommer bilen falla ner "snabbt" om dämparna är slut.
Du kan också söka här på forumet, det finns lite bilder på hur man kan bygga om och sätta S40 stötdämpare där bak (fjädrar och dämpare)
Du kan däremot kolla så det inte bara är dämparna som är slut.
Hissa upp bilen och kolla om dämparna läckt olja eller liknande.
När du sedan släpper ned bilen igen så kommer bilen falla ner "snabbt" om dämparna är slut.
Du kan också söka här på forumet, det finns lite bilder på hur man kan bygga om och sätta S40 stötdämpare där bak (fjädrar och dämpare)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tack för feedback figgesoft. Hm, jag kör ju rätt lugnt nu så inget skrapa däck än. Men är det nån som har bytt torissionsstavarna ? Är det värt att lägga ner nåt jobb på det .... iofs är vagnen ok men den har ju några år på nacken åndå ....figgesoft wrote:Kör du vidare och torissionsstavarna är av så finns risk att du börjar skrapa däck i innerskärmarna.
Bosse Broström
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
lättast är nog att köpa en bakaxel på skroten.
eller att du hittar två gamla bakdämpare från en volvo.
Ombyggnad det har bara diskuterats ytligt. du kan kolla här.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8508
eller att du hittar två gamla bakdämpare från en volvo.
Ombyggnad det har bara diskuterats ytligt. du kan kolla här.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8508
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag har bytt bakaxel flera gånger, det enda som är lite speciellt är att man måste ha en lång 19mm hylsa för fästet mot karossen, annars är det ganska enkelt om man är två.. lossa stötdämpare och bromsrör/vajrar lossa infästning mot karossen, sen är det "bara" att ta ner den..
Men idag skulle jag nog titta på att sätta dit S/V40 dämpare från volvo.. verkar ännu enklare och betydligt billigare..
Men idag skulle jag nog titta på att sätta dit S/V40 dämpare från volvo.. verkar ännu enklare och betydligt billigare..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
torsionsfjädringen är inget konstigt, om man kollar på den är det 4st stavar 2st från varje håll som sitter parallellt 2 är krängningshämmare och 2st är "fjädrar" det är järnstavar i fjäderstål som vrids..enkelt som fan..
antingen har något gått sönder på själva stavarna lr som jag tror gummibussningarna längst ut ,finns kanske som reservdel men kostar nog en del,kan vara enklast att byta hela bakaxeln ,men dom börjar nog försvinna eftersom det är ett vanligt fel...
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
torsionsfjädringen är inget konstigt, om man kollar på den är det 4st stavar 2st från varje håll som sitter parallellt 2 är krängningshämmare och 2st är "fjädrar" det är järnstavar i fjäderstål som vrids..enkelt som fan..
antingen har något gått sönder på själva stavarna lr som jag tror gummibussningarna längst ut ,finns kanske som reservdel men kostar nog en del,kan vara enklast att byta hela bakaxeln ,men dom börjar nog försvinna eftersom det är ett vanligt fel...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
På en av mina gjorde den det.. då var iofs stötdämparna ihoptryckta till bottenTony wrote:för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
Nytt är inte att tänka på.. även om man mot förmodan skulle få loss det gamla så är det svindyrt.. Jag kollade till min 19..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ja eftersom fjädringen var trasig så begränsade stötdämparna bilen från att sjunka längre,men vid en fungerande fjädring har inte stötdämparna något med höjden att göra..Joakim16v wrote:På en av mina gjorde den det.. då var iofs stötdämparna ihoptryckta till bottenTony wrote:för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
Nytt är inte att tänka på.. även om man mot förmodan skulle få loss det gamla så är det svindyrt.. Jag kollade till min 19..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen