Torsionsnåt R19 1994 BROKEN

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sidhabo2
Posts: 17
Joined: 29 Oct 2008, 19:13
Location: Göteborg

Torsionsnåt R19 1994 BROKEN

Post by sidhabo2 »

Hej

Mina kids var ute med min R19 en helg. När de kom tillbaka var bakvagnen rätt mycket lägre än när de åkte. Välkänt problem har jag fått veta nu.
Nån som har erfarenhet av vad som händer ifall man fortsätter att köra ?
Har kört den 2 veckor nu och det är inte nån behaglig upplevelse. Nån som kommer ihåg hur det var att köra lådbil :lol:
Vilket fall har jag inte råd med ny bil nu ...
Några skräck scenarios ? Vild gissning är väl att stötdämparna släpper i karossen eller nåt.
Lyfte upp bilen efter att den pajat och fattade inget av hur denna franska special kan tänkas funka. Vet bara att min Renault polare klart avskräckte från att försöka fixa det själv. Är det så blodigt / dyrt ?
Tacksam för alla tips
Bosse Broström
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Kör du vidare och torissionsstavarna är av så finns risk att du börjar skrapa däck i innerskärmarna.

Du kan däremot kolla så det inte bara är dämparna som är slut.

Hissa upp bilen och kolla om dämparna läckt olja eller liknande.
När du sedan släpper ned bilen igen så kommer bilen falla ner "snabbt" om dämparna är slut.

Du kan också söka här på forumet, det finns lite bilder på hur man kan bygga om och sätta S40 stötdämpare där bak (fjädrar och dämpare)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
sidhabo2
Posts: 17
Joined: 29 Oct 2008, 19:13
Location: Göteborg

Post by sidhabo2 »

figgesoft wrote:Kör du vidare och torissionsstavarna är av så finns risk att du börjar skrapa däck i innerskärmarna.
Tack för feedback figgesoft. Hm, jag kör ju rätt lugnt nu så inget skrapa däck än. Men är det nån som har bytt torissionsstavarna ? Är det värt att lägga ner nåt jobb på det .... iofs är vagnen ok men den har ju några år på nacken åndå ....
Bosse Broström
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

lättast är nog att köpa en bakaxel på skroten.

eller att du hittar två gamla bakdämpare från en volvo.

Ombyggnad det har bara diskuterats ytligt. du kan kolla här.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8508
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Jag har bytt bakaxel flera gånger, det enda som är lite speciellt är att man måste ha en lång 19mm hylsa för fästet mot karossen, annars är det ganska enkelt om man är två.. lossa stötdämpare och bromsrör/vajrar lossa infästning mot karossen, sen är det "bara" att ta ner den..

Men idag skulle jag nog titta på att sätta dit S/V40 dämpare från volvo.. verkar ännu enklare och betydligt billigare..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
torsionsfjädringen är inget konstigt, om man kollar på den är det 4st stavar 2st från varje håll som sitter parallellt 2 är krängningshämmare och 2st är "fjädrar" det är järnstavar i fjäderstål som vrids..enkelt som fan..
antingen har något gått sönder på själva stavarna lr som jag tror gummibussningarna längst ut ,finns kanske som reservdel men kostar nog en del,kan vara enklast att byta hela bakaxeln ,men dom börjar nog försvinna eftersom det är ett vanligt fel...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
På en av mina gjorde den det.. då var iofs stötdämparna ihoptryckta till botten :roll: :lol:
Nytt är inte att tänka på.. även om man mot förmodan skulle få loss det gamla så är det svindyrt.. Jag kollade till min 19..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:för det första stötdämparna håller INTE bilen uppe,det gör fjädringen
så även om man tar bort stötdämparna så blir inte bilen lägre.
På en av mina gjorde den det.. då var iofs stötdämparna ihoptryckta till botten :roll: :lol:
Nytt är inte att tänka på.. även om man mot förmodan skulle få loss det gamla så är det svindyrt.. Jag kollade till min 19..
ja eftersom fjädringen var trasig så begränsade stötdämparna bilen från att sjunka längre,men vid en fungerande fjädring har inte stötdämparna något med höjden att göra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sidhabo2
Posts: 17
Joined: 29 Oct 2008, 19:13
Location: Göteborg

Post by sidhabo2 »

Fick köpa en annan bil i alla fall ...
Ungarna får köra den gamla. Det kan dom ha som straff för att de körde sönder den :lol: :lol:
Tror ni det är nån större fara att köra den ? Förutom ryggskott :wink:
Bosse Broström
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

den lär bli svajigare på vägen och du får nog längre bromssträcka om bakdelen hänger.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply