generalagent-trygghetsavtal
Moderator: Forumpolisen
generalagent-trygghetsavtal
Har en 5 år gammal Renalu Grand Espace med en trygghetsavtal som skall gälla i 10 år hos återförsäljaren bilia. Igår fick jag ett brev ifrån Bilia att de tänker inte förlänga mitt avtal pga att Renault blivit egen generalagent och enligt villkoren i avtalet
"Återförsäljaren har rätt att säga upp avtalet med omedelbar
verkan om förutsättningarna för Återförsäljarens verksamhet
förändras väsentligt på grund av förhållanden utanför
Återförsäljarens kontroll samt att detta avsevärt försvårar för
Återförsäljaren att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet"
detta tycker jag inte stämmer av ett flertal anledningar:
a) trots generalagentbytet är Bilia fortfarande officiell återförsäljare och servicegivare av Renaultbilar. det enda som har hänt att de numera måste beställa reservdelar från ett nytt centrallager i Borås istället för från Volvo som tidigare.
b)Bilia verkar fortfarande sälja trygghetsavtal för nya renaultbilar. ringde anonymt till en säljare och låtsades att jag var intresserad av en ny reanult och frågade om det gick att teckna trygghetsavtal.
Vad jag har förstått har trygghetsavtal mycket lite att göra med generalagenten, utan det är återförsäljaren som bestämmer detta och sätter riskpremiet.
med anledning av detta anser jag att Bilia försker med en fuling här. givetvis är en 5 år gammal espace dyrare än en ny och i mitt gamla trygghetsavtal var det som sagt 10 år VAR SOM HELST I LANDET som gällde, numera är det bara 5 år och endast hos den återförsäljare man tecknar så jag förstår om de vill bli av med mig.
Vore oerhörd tacksam för hjälp och vägledning om vad ni tror om detta. Är det skäl som Bilia anger tillräckligt för att uppfylla villkoren i avtalet? Hur ska jag gå vidare med detta? (kontakta renault, reklamationsnämnden, allmän domstol etc). Jag har haft mycket strul med bilen och vågar inte vara utan ett avtal även om det i dagsläget kostar mig 1000kr i månaden...
"Återförsäljaren har rätt att säga upp avtalet med omedelbar
verkan om förutsättningarna för Återförsäljarens verksamhet
förändras väsentligt på grund av förhållanden utanför
Återförsäljarens kontroll samt att detta avsevärt försvårar för
Återförsäljaren att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet"
detta tycker jag inte stämmer av ett flertal anledningar:
a) trots generalagentbytet är Bilia fortfarande officiell återförsäljare och servicegivare av Renaultbilar. det enda som har hänt att de numera måste beställa reservdelar från ett nytt centrallager i Borås istället för från Volvo som tidigare.
b)Bilia verkar fortfarande sälja trygghetsavtal för nya renaultbilar. ringde anonymt till en säljare och låtsades att jag var intresserad av en ny reanult och frågade om det gick att teckna trygghetsavtal.
Vad jag har förstått har trygghetsavtal mycket lite att göra med generalagenten, utan det är återförsäljaren som bestämmer detta och sätter riskpremiet.
med anledning av detta anser jag att Bilia försker med en fuling här. givetvis är en 5 år gammal espace dyrare än en ny och i mitt gamla trygghetsavtal var det som sagt 10 år VAR SOM HELST I LANDET som gällde, numera är det bara 5 år och endast hos den återförsäljare man tecknar så jag förstår om de vill bli av med mig.
Vore oerhörd tacksam för hjälp och vägledning om vad ni tror om detta. Är det skäl som Bilia anger tillräckligt för att uppfylla villkoren i avtalet? Hur ska jag gå vidare med detta? (kontakta renault, reklamationsnämnden, allmän domstol etc). Jag har haft mycket strul med bilen och vågar inte vara utan ett avtal även om det i dagsläget kostar mig 1000kr i månaden...
Jonas andersson
Personligen tycker jag det låter som att de har dragit en fuling, du borde kolla det med antingen en jurist eller eventuellt Renault Nordic, de borde ju kunna svara på om "detta avsevärt försvårar för
Återförsäljaren att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet"
Återförsäljaren att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet"
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Ringde till Renault Nordic som tyckte också att de var ganska fult av de...enligt de så har inte förhållandena försämrats på något sätt..
enligt de är det inte så mycket de kan göra, även om de håller med att det inte är rätt och att detta avtalsvillkor inte kan användas i detta sammanhang..
Har även varit i kontakt med juristen i mitt mototorganisation som håller med...
Därmed har jag ganska mycket kött på benen för att skriva ett brev tillbaka och fråga vad de sysslar med...tyvärr är det dock så att jag misstänker att 99% av de som fått brevet (dvs har en äldre renault med trygghetsavtal) köper deras förklaring rakt av...
Kommer att hålla Er underrättade..
ps! en korrigering från förra inlägget. Bilia säljer numera inga trygghetsavtal på Renault, så där misstog jag (säljaren sig)har mailat 15 oliak bilia och nästan alla har svarat att de inte säljer, så den första säljaren jag var i kontakt med var inte underrättad...dock verkar det som andra, icke biliaåterförsäljare fortfarande erbjuder detta...
enligt de är det inte så mycket de kan göra, även om de håller med att det inte är rätt och att detta avtalsvillkor inte kan användas i detta sammanhang..
Har även varit i kontakt med juristen i mitt mototorganisation som håller med...
Därmed har jag ganska mycket kött på benen för att skriva ett brev tillbaka och fråga vad de sysslar med...tyvärr är det dock så att jag misstänker att 99% av de som fått brevet (dvs har en äldre renault med trygghetsavtal) köper deras förklaring rakt av...
Kommer att hålla Er underrättade..
ps! en korrigering från förra inlägget. Bilia säljer numera inga trygghetsavtal på Renault, så där misstog jag (säljaren sig)har mailat 15 oliak bilia och nästan alla har svarat att de inte säljer, så den första säljaren jag var i kontakt med var inte underrättad...dock verkar det som andra, icke biliaåterförsäljare fortfarande erbjuder detta...
Jonas andersson
..såhär har det gått...
Jag skickade, efter juristens rekommendation ett brev till Bilia där jag bad de att omvärdera sitt beslut eller aletrnativt skicka ett förtydligande till mig. Fick ett kort brev där de sa att de står fast vid sitt beslut och ytterligare förklaring behövs ej.
Jag skickade ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden och krävde bilia på 5000kr för vardera av de 5 år som de har brutit mot avtalet, vilket jag ansåg vara en rimlig summa med tanke på den garantibortfall jag har jämfört med en vanlig maskinförsäkring och med tanke på bilens ålder (dår en del saker exkluderas i en bilförsäkring pga antal körda mil och ålder).
Bilia var snabba med att kontakta mig och erbjuda ett överrenskommelse om att jag kan bibehålla avtalet mot en höjning på 20% jämfört med året innan (1200kr/mån). De kan inte garantera priset för år 7, 8, 9 och 10, vilket betyder att nästa år kan de sätta vilket pris de vill och om de verkligen vill bli av med mig så kan de sätta 2000kr i månaden vilket gör det orimligt att betala för en 6 år gammal bil.
Renault och även ett par motorjournalister vill att jag driver detta vidare då de ser ett visst värde i det och eftersom ARNs beslut skulle kunna fungera som prejudikat mot andra som fått sitt avtal uppsagt av samma anledning.
Jag har dock inte bestämt mig och har nu helgen på att tänka över. ska jag ta Bilias förslag eller ska jag chansa hos ARN..
Vad tycker ni??
Jag skickade, efter juristens rekommendation ett brev till Bilia där jag bad de att omvärdera sitt beslut eller aletrnativt skicka ett förtydligande till mig. Fick ett kort brev där de sa att de står fast vid sitt beslut och ytterligare förklaring behövs ej.
Jag skickade ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden och krävde bilia på 5000kr för vardera av de 5 år som de har brutit mot avtalet, vilket jag ansåg vara en rimlig summa med tanke på den garantibortfall jag har jämfört med en vanlig maskinförsäkring och med tanke på bilens ålder (dår en del saker exkluderas i en bilförsäkring pga antal körda mil och ålder).
Bilia var snabba med att kontakta mig och erbjuda ett överrenskommelse om att jag kan bibehålla avtalet mot en höjning på 20% jämfört med året innan (1200kr/mån). De kan inte garantera priset för år 7, 8, 9 och 10, vilket betyder att nästa år kan de sätta vilket pris de vill och om de verkligen vill bli av med mig så kan de sätta 2000kr i månaden vilket gör det orimligt att betala för en 6 år gammal bil.
Renault och även ett par motorjournalister vill att jag driver detta vidare då de ser ett visst värde i det och eftersom ARNs beslut skulle kunna fungera som prejudikat mot andra som fått sitt avtal uppsagt av samma anledning.
Jag har dock inte bestämt mig och har nu helgen på att tänka över. ska jag ta Bilias förslag eller ska jag chansa hos ARN..
Vad tycker ni??
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Det är rimligt att de betalar dig en större summa pengar om de avslutar avtalet. Du har ju ursprungligen köpt bilen för att denna tjänst fanns att tillgå då. Precis som du säger har ju knappast återförsäljaren en kraftigt förändrad situation. Stå på dig och se vad som händer!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.