Olja i Automatlåda Clio - 02 Tacksam för snabba svar!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Finnepower

Olja i Automatlåda Clio - 02 Tacksam för snabba svar!!

Post by Finnepower »

Ska byta olja i automatlådan på mammas clio 1,4 16V MY02 Har läst igenom varenda tråd om detta och varit o pratat på bilia. Fattar hur allt går till men var sitter pluggen till påfyllingen? Hittat två pluggar på ovansidan, ena är torx den andra är vanlig sexkants fattning. Meken på bilia sa att de va viktigt att ta rätt plugg.

En fråga till, de två pluggarna under lådan, sitter dom i varandra?

Tacksam för snabba svar

/Juha
Juha Rautomaa
Finnepower

Post by Finnepower »

Ingen som vet?
Juha Rautomaa
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Jag kan tyvärr inte ge tips om vilken plugg du ska ta.

Däremot noterar jag att auktoriserade verkstan för Volvo/Renault här i Stockholm inte vill göra byte av olja i automatlådan på Fem Direkt (drop-in) för att det är så omständligt. Det ska bevakas temperaturer och göras i vissa faser säger de, plus att det finns en uppsjö av olika växellådor där var och en ska hanteras efter sin särskilda procedur för oljebyte säger de.

Jag menar inte att du inte ska göra det själv men jag är nyfiken på hur du tänkte gå till väga. Kör du efter nån speciell procedur när du byter eller är det inte så invecklat som verkstan sagt till mig.
Anders Skelander
Finnepower

Post by Finnepower »

ansk@hotmail.com wrote:Jag kan tyvärr inte ge tips om vilken plugg du ska ta.

Däremot noterar jag att auktoriserade verkstan för Volvo/Renault här i Stockholm inte vill göra byte av olja i automatlådan på Fem Direkt (drop-in) för att det är så omständligt. Det ska bevakas temperaturer och göras i vissa faser säger de, plus att det finns en uppsjö av olika växellådor där var och en ska hanteras efter sin särskilda procedur för oljebyte säger de.

Jag menar inte att du inte ska göra det själv men jag är nyfiken på hur du tänkte gå till väga. Kör du efter nån speciell procedur när du byter eller är det inte så invecklat som verkstan sagt till mig.
Gjorde så här:
-Tömde lådan på olja.
-Fyllde på olja i lådan, pluggen sitter under växelreglaget på lådan invändig fyrkants fattning.
- Åkte en sväng (1mil) Gick igenom alla växlar
-Lossade den lilla avtappningen när bilen var igång och lät överflödet rinna ut.

Funkar utmärkt
Juha Rautomaa
Post Reply