Miljöbil som heter duga!

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Miljöbil som heter duga!

Post by kmfdm »

OM en miljöbil kan vara sexig, då är det här det ultimata valet.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=77953
Lotus Exige :P
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

dom där är grymt tuffa. tufft att man kan vara miljövänlig och åka lotus :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Lotus är det trevligt att titta på, säkert att köra åxxå. Har tyvärr inte haft nöjet att ens sitta i en, men det kanske kommer.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Du får prata väl med Patrick Morgan, han äger en Lotus 98T. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

En tuff bil :) En sån skulle man gärna vilja ha. Eller iaf provköra. [smilie=eclipsee_steering.gif]
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mathias wrote:En tuff bil :) En sån skulle man gärna vilja ha. Eller iaf provköra. [smilie=eclipsee_steering.gif]
Ja, där ligger Renault Spider i lä :shock: Lotus Elise och Exige är ruskigt "vill-ha-framkallande".
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Är en på jobbet som har en Esperit, så man har fått sig ett åk... ingen pendlarbil direkt haha
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Hade hellre haft en Venturi där pratar vi mer miljöbil än denna gamla exige E85
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

timolo wrote:Hade hellre haft en Venturi där pratar vi mer miljöbil än denna gamla exige E85
Gammal E85? Nix. Tri-Fuel. Bensin. Etanol och Metanol.
Citat från artikeln:

Miljötänkande och Lotus låter kanske främmande men faktum är att Lotus satsar på att utveckla miljöfrämjande teknik. Nyligen startade företaget en ny avdelning som skall arbeta med att utveckla hybrid- samt elfordon, och på den 78:e upplagan av Genévesalongen ställer de ut Lotus Exige 270E Tri-Fuel som går att köra på alternativa bränslen.
Exige 270E Tri-Fuel är en vidareutveckling på Exige 265E som visades under 2006 och som kunde tankas med E85. Den nya 270E Tri-Fuel har utvecklats på så sätt att den nu även går att tanka med metanol. Ifall detta bränsle är av typen syntetisk metanol ger det ett nettoutsläpp av koldioxid på noll CO2/km.

Förutom den miljömässiga vinsten är Exige 270E Tri-Fuel den starkaste Exige-modellen hittills. Siffrorna 270 i modellnamnet står för antalet amerikanska hästkrafter vilket översatt till europeiska hästkrafter blir 273 till antalet. Det är 53 hk fler än i kompressormatade Exige S.

Motorn i Tri-Fuel är samma 2ZZ-GE VVTL-motor på 1,8 liter som sitter i just Exige S. I Tri-Fuelmodellen har kompressorn och intercoolen förbättrats för ett ge en högre effekt. Effektsifforna är nu alltså 273 hk samt 260 Nm vid 5.500 r/min. Toppfarten uppges till 255 km/h och accelerationen från stillastående till hundra km/h går på cirka 3,9 sekunder.
Tomvikten för Tri-Fuel stannar på under 1000 kg. Den låga vikten är inte bara miljövänligt och energibesparande, det är också goda förutsättningar för att modellen skall bli en perfekt Trackday-bil.

Med Exige 270E Tri-Fuel visar Lotus upp ett recept på hur en riktig (miljö)bil ska vara byggd - lätt, okomplicerad och kul att köra.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Ja gammal E85 den exigen släppte dom redan tidigare förra året.

Varför Tri-fuel :shock: hur många metanol stationer finns det i världen?

Största användarna av metanol är ju Dragracing och radiostyrt.

Tycker det är bättre med Venturin för det är en ren Elbil

http://www.venturi.fr/-Vehicules-.html
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Finns en elbil i nya AMS, som heter Tesla. Bygger på Lotus, verkar vara en tuff liten krabat. 0-100 på 4,9 s...eller vad det var.
Mera info här:
http://www.teslamotors.com/
Å fy vilka dregelbilder :shock:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply