Växellåda på ny bil

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mori

Växellåda på ny bil

Post by mori »

Hej! Köpte i förra vecka en Clio III -06 från bilia, nu är det så att jag tycker att växellådan är krånglig. Jag uppfattar den som trög, och att den hackar när man ska lägga i ettan och tvåan, känns lite skumt på en bil som har gått 2400 mil. Kan det vara så att den är utsliten och vad ska jag i sånt fall göra? Det borde väl gå på nybilsgarantin då eller? För som kan väl knappast påstå att jag slitit ut den på de 13 mil jag har åkti veckan? Värt att nämnas är att det mest känns trögt i växlarna när den är kall. 3 och femman är ok men femman hackar sig oxå in.
Mourad Riahi
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Hur var den när du köpte den?

Du har minst 6 mån garanti på en begagnad bil har jag för mig.. Be en tekniker provköra den när den är kall
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mori

Post by mori »

Joakim16v wrote:Hur var den när du köpte den?

Du har minst 6 mån garanti på en begagnad bil har jag för mig.. Be en tekniker provköra den när den är kall
tack för svaret!

Jag åkte till bilia och gjorde det, men då var bilen varm efter lång körning. Han hittade inget fel, och sa att det är normalt att det tar i lite pga att växellådan är vajerstyrd eller nått liknande. Kanske borde ta dit den och låta han prova den kall eller nåt.
Mourad Riahi
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Har haft samma problem med min 1,6a men dom smorde upp den sen så har den fungerat helt problemfritt :D
John Ignell Enviken
mori

Post by mori »

har nu hämtat bilen från verkstad, dom bytte oljan i lådan ,men det gav inget resultat. tycker fortfarande att den är hackig, trög, växlar man till tvåan direkt från ettan vid kallstart så tar det emot som bara den. Men det måst väl gå på garantin? ska man kanske ta bilen till någon anna nrenault verkstad och se vad dom säger?
Mourad Riahi
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Är det garanti på den så kan du ju alltid rycka lite extra så nån av gafflarna kröker sig :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply