Behövs startspärrsystemet?
Moderator: Forumpolisen
Behövs startspärrsystemet?
Hej,
Jag har haft en del problem med startspärrsystemet på min Renault Laguna årsmodell -96.
Den är på en Renault verkstad av just den anledningen nu, det har varit problem med startspärrsystemet.
Otroligt nog så gick startspärren sönder när den var inne på vekstad för att lagas för en annan liten enkel sak, sedan fick dom frakta den till en märkes verkstad för att lagas. Nu har starspärren fixats och den har tydligen startat igen. Men verkstan undrar om jag ska kopiera en extra nyckel. Kan ju vara bra för den behövs ju för startspärren iallafall.
Men frågan är behöver man ha startspärrsystemet alls? Borde jag be verkstaden koppla ur den? Jag är rädd för att den kan krångla mer framöver, bilen börjar ju ändå ha en del år på nacken (fast den är i bra skick för övrigt!) blir inte såna el-fel ganska vanliga med tiden?
Borde jag be dom koppla ur den helt? Behöver jag ha en sådan extra nyckel då, jag kanske klarar mig med en vanlig utan fjärrsyrning,,,?
Skulle något annat kunna påverkas om man kopplar ur den?
Svara gärna snart om ni kan för jag ska nog prata med verkstaden imorgon!
/Sandra
Jag har haft en del problem med startspärrsystemet på min Renault Laguna årsmodell -96.
Den är på en Renault verkstad av just den anledningen nu, det har varit problem med startspärrsystemet.
Otroligt nog så gick startspärren sönder när den var inne på vekstad för att lagas för en annan liten enkel sak, sedan fick dom frakta den till en märkes verkstad för att lagas. Nu har starspärren fixats och den har tydligen startat igen. Men verkstan undrar om jag ska kopiera en extra nyckel. Kan ju vara bra för den behövs ju för startspärren iallafall.
Men frågan är behöver man ha startspärrsystemet alls? Borde jag be verkstaden koppla ur den? Jag är rädd för att den kan krångla mer framöver, bilen börjar ju ändå ha en del år på nacken (fast den är i bra skick för övrigt!) blir inte såna el-fel ganska vanliga med tiden?
Borde jag be dom koppla ur den helt? Behöver jag ha en sådan extra nyckel då, jag kanske klarar mig med en vanlig utan fjärrsyrning,,,?
Skulle något annat kunna påverkas om man kopplar ur den?
Svara gärna snart om ni kan för jag ska nog prata med verkstaden imorgon!
/Sandra
Det är inte så lätt att bara koppla bort den. Nyckelsändaren sänder en kodad infraröd ljusstråle till dekoderboxen som tar emot koden och omvandlar den till en ny kod som insprutningsboxen känner igen.
Alltså som jag skrivit vid flera andra tillfällen....
NYCKELHUVUD, DEKODERBOX, INSPRUTNINGSBOX ingår i kedjan.
Alltså som jag skrivit vid flera andra tillfällen....
NYCKELHUVUD, DEKODERBOX, INSPRUTNINGSBOX ingår i kedjan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem