Hur häver man startspärr - Mégane Coupé 99:a???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Hur häver man startspärr - Mégane Coupé 99:a???

Post by kmfdm »

Murphy är min bästa polare :lol:
Hans lag kan jag utantill...

Kortfattat - batteriet i nyckeln har väl varit dåligt, så inatt gick det precis att öppna dörren med fjärrknappen på nyckeln. När jag sätter in nyckeln i tändningen så KAAABOOM dör Ärtan - dvs bilen. Allt blir svart. Så, jag misstänker att startspärren gått i. Byter batteri till nyckeln, ingen idé. Fixar fram reservnyckeln, testar med den. Inte ett liv i bilen.
Ringer M-service (haha ringer fel nummer, dom har bara öppet kontorstid :lol: ) kommer hem å upptäcker att det finns ett nummer som funkar...till M-väghjälp. Too late...Får fixa det imorgon.

Så, jag får fixa nytt batteri till nycklarna (för säkerhets skull!)
Jag har för mig att jag läst om hur man får liv i bilen när startspärren gått i, men jag har inte ork å tid att leta. Skall till doktorn imorgon å jobba över, så om det finns nån vänlig själ som kan guida mig rätt i djungeln - tack på förhand. Det blir nog M-väghjälp ändå imorgon när jag kommit till jobbet.

Bilen är väl stendöd om startspärren går i? Inget funkar, varken ljus eller blinkers eller nåt - och startspärren blinkar inte när bilen är låst heller.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
God Jul förresten :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om allt är svart så är det inte startspärren som krånglar :)
Du har ju/väl radiostyrd fjärrsändare till låset? så den har ingen inverkan på startspärren,sköts av en transponder i nyckeluvudet.
Börja felsökningen med batteri,-laddning ok?
-Anslutningar på bateriet, rent och ordentlig fastsättning?
-Den berömda jordningen mellan chassie och motor, -koppla en startkabel på batteriets minuspol och andra änden i motorgods.-Gör startförsök.
Jag skulle kuna satsa en slant på jordförbindelsen :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Inte kul att låta bilen "sova borta" på jobbets parkering :cry:
När jag kom till bilen blinkade startspärren hysteriskt. Det gick givetvis inte att öppna med fjärren, utan manuellt. Det blev lite starthjälp med ett "startbatteri"? Behövde aldrig koppla mellan bilbatterierna, har aldrig sett nåt liknande - startkablar med egen liten "elchocklåda" - men det fick liv i Ärtan. Batteriet var stendött, så 30 minuters köra runt höll liv i henne.
Batteribyte i nyckeln - men det går fortfarande INTE att låsa upp bilen med fjärren. Skumt! Reservnycklarna funkar klanderfritt. Gjorde "test" på volvobil av nycklarna, å båda indikerar att dom är OK. Vilket den ena inte är. Den går att starta bilen med, men inte låsa (ja, manuellt då)

Så - kollade batteriet, å det gav inget utslag alls på mätaren. Dött! 4 år gammalt...jaja. Hade turen att få hjälp fast det var stängt på Volvobil. Ärtan fick ett nytt fint VOLVO-batteri i julklapp av matte. Så nu är det full rulle igen. Renaults originalbatteri är för klent :oops: Ärtan vill ha lite mera power.

Nån som har tips på vad det är för trams med nyckeln som gör att fjärrlåset inte funkar? Trycker man på knappen på nyckeln så blinkar nyckeln, så den "lever" i alla fall. Felet borde sitta i nyckeln, inte sant? Den andra funkar ju.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Kanske behöver para dom med varandra (:shock:) igen.. Ärtan och nyckeln dvs..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Joakim16v wrote:Kanske behöver para dom med varandra (:shock:) igen.. Ärtan och nyckeln dvs..
Aha? Det får bli efter helgerna :o Vet inte hur man gör :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Finns ju ett nödsett ..följ det som står i istruktionsboken..av vad du ska göra---ja lite träning fodras även av mig ...ingen år fullt utrustad...på området.. :arrow: ... :D
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Recynkronicering av låskod.
-Håll centrallåsknappen inntryckt ca: 7sek. klick klock hörs.
-Tag nyckel 1 tryck tvåggr.
-Upprepa med nyckel2 lika dant.
-Nycklarna är nu cynkonicerade med bilen igen :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
harka569
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2007, 15:11
Location: Linköping

Post by harka569 »

Dennis wrote:Recynkronicering av låskod.
-Håll centrallåsknappen inntryckt ca: 7sek. klick klock hörs.
-Tag nyckel 1 tryck tvåggr.
-Upprepa med nyckel2 lika dant.
-Nycklarna är nu cynkonicerade med bilen igen :)
Hej!
Gäller denna procedur även för en Megane 96?

(Måste man ha båda nycklarna? Bytte nämligen batteri i min huvudnyckel idag (IR), funkar inte att häva startspärren. Om det går med ena nyckeln skulle det spara mig en extraresa på 36 mil med farsans bil för att hämta reservnyckel.)
Harri Karlsson - Linköping
Renault Megane II Touring 1.9 dCI FAP - 08
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

harka569 wrote:
Dennis wrote:Recynkronicering av låskod.
-Håll centrallåsknappen inntryckt ca: 7sek. klick klock hörs.
-Tag nyckel 1 tryck tvåggr.
-Upprepa med nyckel2 lika dant.
-Nycklarna är nu cynkonicerade med bilen igen :)
Hej!
Gäller denna procedur även för en Megane 96?

(Måste man ha båda nycklarna? Bytte nämligen batteri i min huvudnyckel idag (IR), funkar inte att häva startspärren. Om det går med ena nyckeln skulle det spara mig en extraresa på 36 mil med farsans bil för att hämta reservnyckel.)
Ovanstående instruktion är till de som har radiosändare.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
harka569 wrote:
Dennis wrote:Recynkronicering av låskod.
-Håll centrallåsknappen inntryckt ca: 7sek. klick klock hörs.
-Tag nyckel 1 tryck tvåggr.
-Upprepa med nyckel2 lika dant.
-Nycklarna är nu cynkonicerade med bilen igen :)
Hej!
Gäller denna procedur även för en Megane 96?

(Måste man ha båda nycklarna? Bytte nämligen batteri i min huvudnyckel idag (IR), funkar inte att häva startspärren. Om det går med ena nyckeln skulle det spara mig en extraresa på 36 mil med farsans bil för att hämta reservnyckel.)
Ovanstående instruktion är till de som har radiosändare.
Radiosändare? Haha, det fick jag erfara! :lol: Först fick jag in franska NRJ i nyckeln, och spelade så hela området runt parkeringen vaknade..passade på att damma av baslådan rejält :)
Nä - skojar bara! Nycklarna snackar samma språk igen. Följde nästan instruktionen helt å hållet - men det funkade ändå.

Så det var ingen startspärr som spökade för min del. Inte lätt när man är okunnig :roll: Tur att kunskapsbanken ständigt är på tillväxt.
Så, är det alltid samma procedur när man byter batteri i sina nycklar? Börjar bli läge att byta i reservnyckeln som räddade mig nämligen :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Byt batteri i den ena nycklen och prova. Fungerar det inte gör man resynkroniseringen som Dennis beskrev. Sedan byter man i nästa nyckel.
Det står i instuktionsböckerna att man ska byta batteri en gång per år för att undvika att batteriet inte ska dö när man minst önskar det.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan nog vara bra att använda reservnyckeln ibland,får bilen aldrig prata med den får man påminna den att den har en nyckel till..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
KisseCat
Posts: 1
Joined: 04 Feb 2008, 14:02
Location: Vansbro

Post by KisseCat »

Jag använder denna tråd för min fråga. Jag har nyss köpt min mègane o självklart så funkar inte fjärren som den ska. Bara ibland om man har tur.O startspärren är ju i om man inte öppnar me fjärren. Ska prova o byta batteri. Men de lyser då på fjärren. Kan de va slut ändå på batteri? Måste man synka bilen o nyckeln efter man bytt batteri? Jag fick bara med en nyckel till bilen. Kanske ska ringa Renault o få nya nycklar?
Jessica Koivu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

KisseCat wrote:Jag använder denna tråd för min fråga. Jag har nyss köpt min mègane o självklart så funkar inte fjärren som den ska. Bara ibland om man har tur.O startspärren är ju i om man inte öppnar me fjärren. Ska prova o byta batteri. Men de lyser då på fjärren. Kan de va slut ändå på batteri? Måste man synka bilen o nyckeln efter man bytt batteri? Jag fick bara med en nyckel till bilen. Kanske ska ringa Renault o få nya nycklar?
Klart du skall ha två nycklar! När jag köpte bilen var det bara en nyckel med, men dom fixade en nyckel till. Kräv en nyckel till, det har du rätt till. Nyckeln måste programmeras till bilen så dom snackar samma språk, å det fixar dom i verkstan.
Lycka till!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply