Elfel + lösning = rätt?
Moderator: Forumpolisen
-
Elfel + lösning = rätt?
Har en Megane RT -98 som de senaste dagarna uppvisat lite udda beteende: När man bromsade blinkade vänster bromljus bak och vänster blinkers lös istället. Inne i bilen tändes indikatorn för dimljus bak när man bromsade och samma indikator blinkade när man blinkade vänster. Sökte på detta eminenta forum och kom fram till att det borde vara någon form av jordningsfel. När jag höll på att ta loss kyddskåpor till vänster bakljus dök en bekant upp och ville hjälpa till. Denne bekant är civilingenjör och har koll på det mesta som är tekniskt. Efter vissa tester kom vi fram till att det antagligen var jordningen till vänster bakljus som var kass dvs det skulle vara någon form av brott på kabeln på väg till motorrummet. I lampan såg allt OK ut. Min bekante tog då en bit kabel och fäste i insatsen till lampan och sedan ner till en skruv i chassit. Hepp! Allt funkar igen!
Nu till min fråga: min bekante sa att istället för att byta ut originalkabeln kan man ha det så här. Permanent. Stämmer det eller kan det bli helt fel om man har den här extra kabeln istället? Kabeln är omsorgsfullt fäst i lampan och i skruven och ligger 'skyddad' längs med bagagets insida. kabeln är ca 30 cm lång.
Nu till min fråga: min bekante sa att istället för att byta ut originalkabeln kan man ha det så här. Permanent. Stämmer det eller kan det bli helt fel om man har den här extra kabeln istället? Kabeln är omsorgsfullt fäst i lampan och i skruven och ligger 'skyddad' längs med bagagets insida. kabeln är ca 30 cm lång.
// jc
[Mégane RT 1.6e -98]
[Mégane RT 1.6e -98]
Det är jordstiftet i kontakten på lamphållaren som är okontakt i.
Du behöver inte byta några kablar, inte heller sätta dit något extra tjafs som riskerar att kortsluta någon annan funktion.
Ta isär kopplingstycket, -rengör, skrapa, smörj med kontaktfett.
Du behöver inte byta några kablar, inte heller sätta dit något extra tjafs som riskerar att kortsluta någon annan funktion.
Ta isär kopplingstycket, -rengör, skrapa, smörj med kontaktfett.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Hmm, antar att du menar 'scart-kontakten' som går in i baksidan av lampan? Kollade där, tyckte att allt såg ok ut. Har dock inte provat med kontaktfett.jordstiftet i kontakten på lamphållaren
Och vad händer då? Går ett gäng säkringar eller något annat börjar strula eller? Är mest väldigt glad att det fungerar utan att lämna in bilen till Bilia för dyra pengar.som riskerar att kortsluta någon annan funktion.
// jc
[Mégane RT 1.6e -98]
[Mégane RT 1.6e -98]