Svårstartad och tappar tomgång - Megane01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ygge
Posts: 5
Joined: 05 Oct 2007, 12:45
Location: Uppsala

Svårstartad och tappar tomgång - Megane01

Post by ygge »

Jag har sedan 6 mån en Megane 01 1.4 och börjar bli lite sne på den.
Nuvarande problem:
1) Ibland (oftast efter att den körts och kallnat en ca 30 min-1 timme) är den svårstartad. Startmotorn går runt. Efter 4-5 försök brukar den till slut starta och går perfekt.
2) Ibland efter start tappar den tomgången. Då motorn ännu inte blivit varm dör den när man kopplar ut. När motorn väl är varm går den perfekt.

Efter att ha sökt på forumet, börjar jag tro att fel 1 har med startspärr eller tändspole att göra, men jag har svårt att få ihop det med fel 2. Vi bytte en tändspole i somras, innan dess fanns inte problemet, men jag kan dock inte med säkerhet koppla ihop händelserna. Någon med mer kunskap som har någon idé?
Ulf Jonsell
MattiasModen
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2007, 23:43

Post by MattiasModen »

Hej Ygge,
Har också en 01:a, 1.4 med samma problem som du. Jag antar att du har löst det vid det här laget? Vad var problemet? /mattias
ygge
Posts: 5
Joined: 05 Oct 2007, 12:45
Location: Uppsala

två reparationer

Post by ygge »

Hej!
Det blev två skilda reparationer för de två beskrivna felen:
1) Här minns jag inte vad det var för del de bytte, men om det är det här felet (svårt att starta) som är ditt problem, så ringer jag och hör med verkstan igen.

2) Jag hoppades att reperationen beskriven ovan skulle avhjälpa även detta, men så väl var det inte. Jag har beskrivit denna reparation här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... otor#55890

//ygge
Ulf Jonsell
Post Reply