Diskant bak? Nya högtalare i Espace 04.

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jaras

Diskant bak? Nya högtalare i Espace 04.

Post by jaras »

Ny bil, nya högtalare, blir nog paket med MDS fanatic eller dynamic 5.25". Men frågan är om man sätter diskanter även bak? Det sitter orginal i dörrarna bak (och även fram på panelen förstås). Det är ju en stor bil så jag antar att det behövs för att det ska bli vettigt ljud för dom som sitter bak men är det någon som har åsikter?
Det är orginalstereon, med cd-växlaren bak och fjärrkontroll. Jag antar att det är 4x40w cabasse, grand auditorium som sitter i. Inte helt lätt att lyfta på mattan och titta..
På MDS tyckte dom isotec-slutsteget var ett lätt lyft för anläggningen men känns spontant omotiverat om jag nu har 4x40w redan?!
Tony
Forumpolis

Re: Diskant bak? Nya högtalare i Espace 04.

Post by Tony »

jaras wrote:Ny bil, nya högtalare, blir nog paket med MDS fanatic eller dynamic 5.25". Men frågan är om man sätter diskanter även bak? Det sitter orginal i dörrarna bak (och även fram på panelen förstås). Det är ju en stor bil så jag antar att det behövs för att det ska bli vettigt ljud för dom som sitter bak men är det någon som har åsikter?
Det är orginalstereon, med cd-växlaren bak och fjärrkontroll. Jag antar att det är 4x40w cabasse, grand auditorium som sitter i. Inte helt lätt att lyfta på mattan och titta..
På MDS tyckte dom isotec-slutsteget var ett lätt lyft för anläggningen men känns spontant omotiverat om jag nu har 4x40w redan?!
jo men det är stor skillnad på watt och watt, en bilstereo kan inte rymma så stora komponenter så det blir lite lidande,ett slutsteg kan rymma större nätdel osv så det håller i lite bättre innan det blir distortion, har aldrig provat ett sånt steg men mds borde kunna visa skillnaden...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jaras

Post by jaras »

Jag kan förstå att man tjänar på nytt slutsteg. Ska börja med nya högtalare så får jag se om resultatet duger. Några synpunkter på om man ska sätta diskanter bak eller om man bara har det fram?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jaras wrote:Jag kan förstå att man tjänar på nytt slutsteg. Ska börja med nya högtalare så får jag se om resultatet duger. Några synpunkter på om man ska sätta diskanter bak eller om man bara har det fram?
ja om man säger så här hur står du när du lyssnar på en konsert ? har du ljudet framför lr bakom dig??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

jaras

Post by jaras »

Hittade bra länk om detta. Tack för dina råd.
http://home.swipnet.se/~w-11810/bilster ... ystem.html
jaras

Post by jaras »

Nu monterat och klart. Blev riktigt bra. Inte det riktiga klippet i det nedre registret, vore kul att prova ett slutsteg för att se om det är det som saknas.

Mycket plast att såga bort ur dörrarna. Bafflar i MDF och delningsfiltret fick plockas isär. 6.5 tummare både bak och fram, gott om plats bak och helt okej fram.
Diskanten bak kopplade jag till -3 dB för att inte ljudet bakifrån ska dominera. Fungerar bra för dom som sitter bak och stör inte nämnvärt i framsits..
Och ett fantastiskt kul litet sommarprojekt, tog tre hela dagar.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jaras wrote:Nu monterat och klart. Blev riktigt bra. Inte det riktiga klippet i det nedre registret, vore kul att prova ett slutsteg för att se om det är det som saknas.

Mycket plast att såga bort ur dörrarna. Bafflar i MDF och delningsfiltret fick plockas isär. 6.5 tummare både bak och fram, gott om plats bak och helt okej fram.
Diskanten bak kopplade jag till -3 dB för att inte ljudet bakifrån ska dominera. Fungerar bra för dom som sitter bak och stör inte nämnvärt i framsits..
Och ett fantastiskt kul litet sommarprojekt, tog tre hela dagar.
låter nog bra det där,men som du säger, effekt skadar nog inte för att få lite kraft i det nedre registret..

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jaras wrote:Hittade bra länk om detta. Tack för dina råd.
http://home.swipnet.se/~w-11810/bilster ... ystem.html
bra länk...

Post Reply