Kolvar & vevaxel
Moderator: Forumpolisen
Kolvar & vevaxel
Har problem med motorn att den inte går runt.
Så jag har tagit o delat på den för att kolla.
Det är vevlagerna som har gett med sig.
Detta har orsakat att vevaxlen skadats. Finns det möjligheter att rädda en skadad axel?
Samt att kolvarna har repor på sidorna.
Går detta att återanvända. Eller måste man byta ut kolvarna.
Så jag har tagit o delat på den för att kolla.
Det är vevlagerna som har gett med sig.
Detta har orsakat att vevaxlen skadats. Finns det möjligheter att rädda en skadad axel?
Samt att kolvarna har repor på sidorna.
Går detta att återanvända. Eller måste man byta ut kolvarna.
Johnny Omö Bergkvist
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Vevaxeln går att slipa om, det finns lager som är anpassade för det. När du ändå ska slipa veven så passa på att polera och balansera den. När det gäller kolvarna så är det värre om reporna är för djupa. Åk till en motor renoverings firma med kolvarna så de får titta på dem och göra en bedömmning om det är skrot eller inte.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Finns en 1.8 16V på rejsa för 2000kr om det kan va intressant?speedking wrote:eller hitta en ersättningsmotor...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37136
Läs även forumsreglerna:http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Ort, namn och efternamn ska stå i signaturen
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!