Rycker och orkeslös på lågvarv HJÄLP!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Perka
Posts: 108
Joined: 01 May 2004, 16:16

Rycker och orkeslös på lågvarv HJÄLP!

Post by Perka »

Hejsan..
Har en Renault megane Classic 1.6 -98a. Har lite problem, den rycker ganska duktigt på lågvarv, när man släpper av gasen och ge mer gas igen (under ca 3000rpm) och vid gaspådrag så känns de som de är motstånd (typ som när man körde trimmad moppe, man gav full gas utan större reaktion, förens man drog ut choken då drog den) på samma sätt känns detta.. att de vill men inte kan. De som är värt att lägga till är att lampan för "driftstörning i bränslesystemet" har tänds sig under något tillfälle men sen slocknat igen. har bytt tändstift i tron om att de var detta men ingen förbättring. Kör nu med så kallade "inspruts rengöning" i tanken. Har icke kör så länge så kan inte uttala mig om de blivit bättre. Är de nån kunnig själ och kan ge mig tips på var jag ska leta så är jag mer än tacksam.

MVH Pär
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Atmosfärgivare

Post by MickDundee »

Hej.
Av erfarenhet vet jag att din slang till ovan nämnda givare troligtvis är sprucken. Det var min på en Scenic -98 med 1.6 motorn och den hade samma syndrom. Slangen kostar 280 spänn ca och du byter den lätt själv.

//Micke
Perka
Posts: 108
Joined: 01 May 2004, 16:16

tack så mycke

Post by Perka »

En liten fråga bara.. vilken givare pratar du om.. har inte uppgivit någon givare i min fråga eller har jag missat nått helt???

mvh//Pär
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Sorry.
Jag skrev om givaren i Rubrkiraden, men det kommer ju inte med vid svar på andras inlägg.

I vilket fall som helst var det atmosfärgivaren jag syftade på, sitter uppe under huven till höger på en liten plåt som sticker ut från torpedväggen. Finns en kontakt på den och en vacumslang som går in på insugsröret.

//MIcke
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

MickDundee wrote:Sorry.
Jag skrev om givaren i Rubrkiraden, men det kommer ju inte med vid svar på andras inlägg.

I vilket fall som helst var det atmosfärgivaren jag syftade på, sitter uppe under huven till höger på en liten plåt som sticker ut från torpedväggen. Finns en kontakt på den och en vacumslang som går in på insugsröret.

//MIcke
Det är MAP givaren du menar, den känner motorns belastning.
Slang för 280:- ???
Kan inte tänka mej att slangen kostar mer än några kronor på
lokala macken.

Men det kan vara många andra orsaker till felet.
-Fel på tändspolar är också vanligt. Men då borde den gå illa
även på höga varv.
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Tycker 280:- låter dyrt! Jag menar, Samco 4mm vacuumslang kostar 89:- och då kostar det la hälften på Micro lr liknande..
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Map givare eller atmosfärgivare, det är samma sak enligt vad jag hört!

Sen sa jag inte att man skulle köpa slangen hos Volvo/Renault, bara att den kostar ca 280 spänn där. Det finns mycket billigare sätt att köpa vaccumslang på, precis som ni skriver.

Frågan är vad Volvo/Renaulthandeln tar för ett byte av den slangen? Säkert ett par hundra med...

//Micke
Perka
Posts: 108
Joined: 01 May 2004, 16:16

Tjena Grabbar..

Post by Perka »

Kan bara buga och tacka för hjälpen.. De var slangen till Mapgivaren som var av.. så nu ersattes den av en 5mm högtryckluftsslang. 8)

mvh//Pär
Post Reply